marți, 2 ianuarie 2018

AZI, DOUA PERICOPE SPRE MEDITATIE!

             VA DORESC  TUTUROR  MULTI  ANI,
            PUTERE, RABDARE SI CREDINTA

                  FIE CA IN ANUL CEL NOU, 
                IN CARE TOCMAI AM PASIT, 
SA LUAM DECIZII INTELEPTE, SA REZISTAM CU 
            RABDARE IN FATA INCERCARILOR,
            INCREZANDU-NE IN ICONOMIA LUI   
                                  DUMNEZEU

Citind pericopelele zilei de azi este greu sa te detasezi de valoarea lor teologica, raportandu-te strict la viata cea de toate zilele. 
Si totusi, chiar daca asa-zisa blestemare a smochinului a fost rostita de Mantuitorul Hristos spre intarirea si incurajarea apostolilor Sai, exista fara indoiala si o invatatura adresata noua! 

Uscarea smochinului, pe care Iisus il blesteama fiindca nu gaseste nici un fruct in el, este un pretext (caci nu era timpul smochinelor!)!  Luand in calcul aceasta, blestemarea se dovedeste a fi doar un exercitiu, un pretext, menit a demonstra puterea Sa de a pedepsi (chiar si pe cei care aveau sa-L rastigneasca si pentru a caror iertare se va ruga totusi  Tatalui)
Astfel apostolii aveau sa inteleaga ca El se va supune umilintelor, suferintelor, crucificarii de buna voie!
Si cuvintele Sale ne asigura si pe noi. Asadar, fara sa ne indoim punandu-ne tot timpul intrebari, sa ne incredem in El,  in forta pe care El o da celor care cred cu putere si deplin! Caci Ratiunea Superioara, Iconomia lui Dumnezeu, este adesea greu de inteles dinainte... Astfel vom le vom trece pe toate si vom intelege!

Şi a intrat Iisus în Ierusalim şi în templu şi, privind toate înjur şi vremea fiind spre seară, a ieşit spre Betania cu cei doisprezece. Şi a doua zi, ieşind ei din Betania, El a flămânzit. Şi văzând de departe un smochin care avea frunze, a mers acolo, doar va găsi ceva în el şi, ajungând la smochin, n-a găsit nimic decât frunze. Căci nu era timpul smochinelor. Şi, vorbind, i-a zis: De acum înainte, rod din tine nimeni în veac să nu mănânce. Şi ucenicii Lui ascultau. Şi au venit în Ierusalim. Şi, intrând în templu, a început să dea afară pe cei ce vindeau şi pe cei ce cumpărau în templu, iar mesele schimbătorilor de bani şi scaunele vânzătorilor de porumbei le-a răsturnat. Şi nu îngăduia să mai treacă nimeni cu vreun vas prin templu.  
Şi-i învăţa şi le spunea: Nu este, oare, scris: Casa Mea casă de rugăciune se va chema, pentru toate neamurile? Voi însă aţi făcut din ea peşteră de tâlhari. 
Şi au auzit arhiereii şi cărturarii. Şi căutau cum să-L piardă. Căci se temeau de El, pentru că toată mulţimea era uimită de învăţătura Lui. Iar când s-a făcut seară, au ieşit afară din cetate. 
Dimineaţa, trecând pe acolo, au văzut smochinul uscat din rădăcini. 
Şi Petru, aducându-şi aminte, I-a zis: Învăţătorule, iată smochinul pe care l-ai blestemat s-a uscat. Şi răspunzând, Iisus le-a zis: Aveţi credinţă în Dumnezeu.  Adevărat zic vouă că oricine va zice acestui munte: Ridică-te şi te aruncă în mare, şi nu se va îndoi în inima lui, ci va crede că ceeace spune se va face, fi-va lui orice va zice.  Marcu 11: 11-23. 

Cea de-a doua pericopa, propusa noua spre meditatie astazi, ne pune in fata dialogul de taina intre Iisus si Nicodim, fruntas al iudeilor si important invatator de lege.
Dialogul, desi scurt, are  valoarea unei "teologii tainice", atingand subiecte de baza.
Mai intai Iisus abordeaza problema "nasterii de sus", anticipand, explicand, necesitatea Botezului!
Apoi, pentru a lamuri ca nu vorbeste fara autoritate, Mantuitorul isi declina identitatea, lasand spre intelegere si rostul izbavitor al Crucii.
"Şi nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer. Şi după cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică. "
Evocandu-l pe Moise (Num. 21, 8-9), referindu-se la episodul trimiterii serpilor veninosi de catre Dumnezeu ca pedeapsa pentru cartirea poporului evreu, aflat in pustiu, Iisus i Se descoperă lui Nicodim -  El este Fiul lui Dumnezeu și , "precum şarpele de aramă a fost înălţat pe stâlp, tot aşa şi El va fi înălţat pe stâlpul crucii, iar toți cei mușcați de șarpele-diavol, privind la El, nu vor mai muri. Dar, nu numai că nu vor mai muri, ci vor avea și viața veșnică."
"Crucea, cu Cel răstignit pe ea, devine astfel dătătoare de viață lumii. Dar este de precizat un lucru: ca să ai via­ță, nu e suficient să priveşti numai la Cruce și la Iisus răstignit pe ea, ci trebuie să și crezi în puterea ei izbavitoare."
(pr prof S. Tofana). 


Şi era un om dintre farisei, care se numea Nicodim şi care era fruntaş al iudeilor. Acesta a venit noaptea la Iisus şi I-a zis: Rabi, ştim că de la Dumnezeu ai venit învăţător
că nimeni nu poate face aceste minuni, pe care le faci Tu, dacă nu este Dumnezeu cu el. Răspuns-a Iisus şi i-a zis: Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva de sus, nu va putea să vadă împărăţia lui Dumnezeu. Iar Nicodim a zis către El: Cum poate omul să se nască, fiind bătrân? Oare, poate să intre a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască? Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu. Ce este născut din trup, trup este şi ce este născut din Duh, duh este. Nu te mira că ţi-am zis: Trebuie să vă naşteţi de sus. Vântul suflă unde voieşte şi tu auzi glasul lui, dar nu ştii de unde vine, nici încotro se duce. Astfel este cu oricine e născut din Duhul. 

A răspuns Nicodim şi i-a zis: Cum pot să fie acestea? 
Iisus a răspuns şi i-a zis: Tu eşti învăţătorul lui Israel şi nu cunoşti acestea?  Adevărat, adevărat zic ţie, că noi ceea ce ştim vorbim şi ce am văzut mărturisim, dar mărturia noastră nu o primiţi.  Dacă v-am spus cele pământeşti şi nu credeţi, cum veţi crede cele cereşti? Şi nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer.  Şi după cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Ioan 3, 1-15. 

Incepem asadar anul cu cele mai importante dintre invataturile Mantuitorului! Meditand la ele, sa ne sporim in cugetari duhovnicesti !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu