joi, 22 octombrie 2020

Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul?

„În vremea aceea a ieșit cuvântul despre Iisus în toată Iudeea și în toată împrejurimea. Și au vestit lui Ioan ucenicii lui despre toate acestea. Și, chemând la sine pe doi dintre ucenicii săi, Ioan i-a trimis către Domnul, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? Și, ajungând la El, bărbații au zis: Ioan Botezătorul ne-a trimis la Tine, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? Iar în acel ceas Iisus a vindecat pe mulți de boli și de răni și de duhuri rele și multor orbi le-a dăruit vederea.
 Atunci El, răspunzând, le-a zis: Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați văzut și cele ce ați auzit: orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. Și fericit este acela care nu se va sminti în privința Mea. 
Iar după ce ucenicii lui Ioan au plecat, El a început să vorbească mulțimilor despre Ioan: Ce ați ieșit să priviți în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe și petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare proroc? Da, zic vouă, și mai mult decât un proroc. Acesta este cel despre care s-a scris: «Iată, trimit înaintea feței Tale pe îngerul Meu, care va pregăti calea Ta înaintea Ta». Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan Botezătorul; dar cel mai mic în Împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el. Și, auzind tot poporul și vameșii, s-au încredințat de dreptatea lui Dumnezeu, botezându-se cu botezul lui Ioan. 
Iar fariseii și învățătorii de Lege au călcat voia lui Dumnezeu în ei înșiși, nebotezându-se de el.”


Evanghelia după Luca începe cu vestirea naşterii Botezătorului, o figură importantă si unanim apreciata. 
Botezătorul atesta cumva  ca timpul implinirii profetiei, al venirii lui Mesia,  sosise. 
El este cel care urma sa pregateasca drumul lui Mesia, el este cel care L-a recunoscut încă din pântecele Maicii Sale şi care şi-a început activitatea cu puţin înainte de cea a lui Iisus, avand in jurul lui o multime de ucenici. 
Deci Botezătorul este persoana cea mai competenta pentru a-L vesti, pentru a defini lumi cine este Iisus.

Textul de azi contine doua întrebări si raspunsul la acestea:
1. Cine este Iisus? -Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul?- intrebare pusa de Ioan
2.  Cine este Ioan Botezătorul?Ce ați ieșit să priviți în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe și petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare proroc?

Evanghelistul reda cuvintele Mantuitorului,  o interesanta sinteza care ne spune cine era Iisus, cine era Ioan, pentru ca, in final sa ne puna sa reflectam la intrebarea cine suntem noi?, cei de atunci si din totdeauna!

Dupa cum stim, Ioan Botezatorul predica cum ca Cel care avea să vină îi va elimina pe toţi cei răi, va aduce dreptatea lui Dumnezeu pe pamant, buni vor fi salvaţi şi cei răi isi vor lua pedeapsa, ca Mesia va construi o lume nouă.

Cum Iisus a venit sa fie botezat, S-a pus in rand cu pacatosii si a renuntat la "ofertele" maririi, Botezatorul se intreaba  si el daca "Acesta este cel care va salva lumea?" 
Intelegem ca toti Il asteptau dar ca Cel venit deja nu intra in tiparele intelegerii nimanui! 

Iisus, cu toate minunile facute - orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește  - nu pare sa fie in acord cu asteptarile lumii aceleia si nici a celei de azi! 
Lumea voia un conducator lumesc care sa faca ordine si sa hraneasca poporul spre a-si trai scurta viata pamanteasca fara nici un efort! Intrebarea Botezatorului vine tocmai ca urmare a faptului ca Iisus nu corespundea cu imaginea lumii despre Mesia!

Iisus le spune mesagerilor să se întoarcă la Botezătorul şi să-i spună că orbii văd - cu alte cuvinte ochii închişi, dornici să privească închipuirile  noastre, sunt deschisi de El pentru a vedea realitatea, aşa cum este. Din pacate, noi vrem o lume diferită şi visăm altceva! Vrem dreptate dar facem nedraptati, vrem iubire dar nu iubim, vrem binele facand rau! 
Mantuitorul vine sa ne deschida ochii pentru ca să vedem cum suntem fiecare ca madular al ei - şi ne propune un plan de innoire, de restaurare, pentru a face din această realitate locul iubirii, al compasiunii  si al comuniunii cu Dumnezeu si cu semenii nostri! 
Aceasta este mântuirea, mântuirea acestei lumi!



După ce a răspuns întrebărilor lui Ioan despre El, Isus ne adresează nouă, celor care ascultăm Evanghelia, o întrebare despre Ioan. Cine e Ioan pentru noi? Pe cine am mers să vedem în deşert? Isus se adresează celor care doreau schimbările despre care vorbea Ioan.

Isus îl descrie pe Ioan prin prisma locului în care locuieşte şi a hainei pe care o poartă, acestea fiind lucrurile care se văd în exterior. Ioan locuieşte în deşert, iar îmbrăcămintea era din piele de cămilă.

Şi Isus întreabă: Oare ce aţi venit să vedeţi? O trestie bătută de vânt? Trestia bătută de vânt desemnează persoanele slabe care devin puternice pentru că se apleacă sub bătaia vântului. O trestie aplecată de vânt nu se rupe, ci doar se încovoaie. Aceasta simbolizează oportuniştii sau oamenii puterii.

Ioan e prezentat ca profet, cel care vorbeşte în numele lui Dumnezeu: stă drept, în picioare.

În comparaţie cu persoanele care se adaptează schimbărilor, (ceea ce e important dacă vrem să obţinem ceva), sau cu cei care deţin puterea, numai pentru că stau la curtea regelui, Ioan are o putere particulară, şi anume aceea de a profeţi. Această putere va avea o consecinţă specială: tăierea capului. Consecinţa vine din faptul că profetul îşi exercită puterea sa cea mare, aceea de a spune adevărul.

Într-o lume plină de minciuni şi care urmăreşte obţinerea puterii, profetul are puterea de a spune adevărul. Şi Ioan e mai mult decât un profet, deoarece vesteşte adevărul definitiv. Ioan e acel profet vestit de Maleahi 3: Mesagerul Meu înaintea feţei, care vine să pregătească calea. Maleahi 3, ultimul capitol al Vechiului Testament, prezintă acest mesager înaintea lui Dumnezeu şi, în conformitate cu judecata lui Dumnezeu, distruge răul şi în final biruieşte binele. Ioan este acesta, e cel care vine înaintea feţei lui Isus. Tema părţii a doua a Evangheliei după Luca va fi faţa lui Dumnezeu, care este cea a Fiului şi înaintea acestei feţe va distruge tot răul, salvându-i pe toţi răufăcătorii.

Deci nu e numai un profet, ci e cel mai mare profet. Şi e cel mai mare dintre cei născuţi din femeie. Este elogiul cel mai mare care se poate aduce unei persoane. Apoi lucrurile se schimbă, căci Isus spune: Cel mai mic din Împărăţie e mai mare ca el. Acest text e adresat credincioşilor. La urmă: Cel mai mic din Împărăţie este Isus, care e singurul care crede în iubirea Tatălui şi a fraţilor şi e mai mare ca Ioan.

Căci Ioan a pregătit Împărăţia, dar Cel mai mic, care e în Împărăţie, este mult mai important decât cel mai mare, care este încă afară din Împărăţie.

Elogiul cel mai frumos care se poate aduce unei persoane, Isus îl aduce Botezătorului, care spune adevărul, nu umblă după cum bate vântul, nu caută interesul său, ci e un om liber. Ioan e modelul omului care poate să-L primească pe Domnul.

Totuşi, Cel mai mic dintre cei care au intrat în Împărăţie, e mai mare decât El.

Isus interpretează evenimentele care s-au întâmplat: predica şi sfârşitul vieţii Botezătorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu