joi, 17 iunie 2021

RUGACIUNEA ARHIEREASCA



În vremea aceea Iisus, ridicându-Și ochii către cer, a zis: 
Părinte, precum M-ai trimis pe Mine în lume, și Eu i-am trimis pe ei în lume. Pentru ei Eu Mă sfințesc pe Mine însumi, ca și ei să fie sfințiți întru adevăr. 
Dar nu numai pentru aceștia Mă rog, ci și pentru cei care vor crede în Mine prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis. Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei și Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârșiți întru unime, și să cunoască lumea că Tu M-ai trimis și că i-ai iubit pe ei precum M-ai iubit pe Mine. 
Părinte, voiesc ca unde sunt Eu să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i-ai dat, ca să vadă slava Mea pe care Mi-ai dat-o, pentru că Tu M-ai iubit pe Mine mai înainte de întemeierea lumii. Părinte drepte, lumea pe Tine nu Te-a cunoscut, dar Eu Te-am cunoscut și aceștia au cunoscut că Tu M-ai trimis. Și le-am făcut cunoscut numele Tău și-l voi face cunoscut, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei și Eu să fiu în ei.” IOAN 17: 18-26


Asa-numita Rugăciune arhierească a lui Iisus se gaseste în capitolul 17 al Evanghelilei dupa Ioan.
Fragmentul evanghelic de azi cuprinde versetele de la 18 la 26 din acest capitol, o parte a acestei rugaciuni!.

Prin continutul, scopul si caracterul ei, aceasta rugaciune este infinit superioara aceleia pe care Domnul ne-a lasat-o noua spre implinirea trebuintelor noastre religioase obisnuite. (respectiv rugaciunea Tatal nostru)
Ea oglindeste nu numai increderea Omului-Iisus in Dumnezeu, ci si constiinta ca Iisus Hristos este cu adevarat insusi Fiul lui Dumnezeu

Aceasta Rugaciune are trei mari părţi :

1. Rugăciunea lui Iisus pentru Sine
2. Rugăciunea Sa pentru ucenicii Săi 
3. Rugăciunea Sa pentru lume


Fragmentul de azi reprezinta Rugăciunea lui Iisus pentru lume, care cuprinde:
- cererea pentru unitatea celor care cred în numele Său, criteriu de recunoaştere a dumnezeirii Aceluia a cărui învăţătură îi poate ţine uniti (17, 20).
- dorinţa Mântuitorului ca Apostolii şi toţi Ucenicii Lui să fie în comuniune cu El şi aceasta pentru că iubirea Lui s-a transpus nu numai în ei, ci şi în intreaga lume (17, 24)!

Cata bunatate in rugaciunea Domnului Iisus!
Cata grija pentru noi toti!

In mod firesc, a-L purta pe Hristos in noi ar trebui sa insemne schimbarea noastra. Prin Hristos ne innoim, suntem altii! 
Nu niste uriciosi, nici sumbri sau lipsiti de chef de viata, ci bucurosi, buni, generosi, rabdatori, corecti!
Intre noi si El nu mai poate intra minciuna, inselatoria, rautatea, invidia, mandria, avaritia...
Exemplul Sau, odata insusit, El se va salaslui in noi!
Altfel... nu putem fi niste crestini veritabili ci doar niste oribili fatarnici!

Doamne, ajuta-ne sa alungam duhurile rele, ca sa ne putem pregusta cu adevarat de Tine si sa avem loc curat in suflete ca sa Te primim SI DRAGOSTEA TA SA FIE IN NOI! 

"Iisus Hristos a fost trimis de Tatal cel Ceresc sa rascumpere neamul omenesc din osanda pacatului si sa intemeieze religia cea adevarata, in care sa ne aflam mantuirea, viata cea vesnica. 

Cand Iisus Hristos si-a indeplinit misiunea, El a trimis pe Apostoli ca sa-I continue opera, iar acestia, la randul lor, pe Episcopi, preoti si diaconi, asa incat, prin colaborarea tuturor, numarul credinciosilor s-a inmultit necontenit. 
Inainte de a se inapoia la Tatal, de la Care a venit, Iisus Hristos cuprinde asadar in rugaciunea Sa, printr-o viziune de ansamblu asupra viitorului, pe deasupra celor unsprezece Apostoli , pe toti cei ce vor crede Intransul, prin cuvantul lor si cere lui Dumnezeu ca pe toti sa-i pastreze in aceeasi unitate de credinta, de nadejde si de dragoste, pentru ca toti sa fie vrednici de slava primita de El de la Tatal si fagaduita celor ce vor trai dupa invatatura Sa.

Sf. Chiril al Ierusalimului, in comentarul sau asupra Evangheliei a patra, ne spune ca in doua feluri se fac partasi crestinii de slava lui Hristos: unindu-se cu El trupeste 
ca si om, prin Sfanta Euharistie, si duhovniceste, ca si Dumnezeu, prin lucrarea Sf. Duh din celelalte Taine .

Mantuitorul nu are insa in vedere, in rugaciunea Sa pentru credinciosi, numai viata lor pamanteasca (unde comuniunea cu Dumnezeu se realizeaza prin har, credinta si fapte bune) ci si viata viitoare, unde ne asteapta desavarsita cunoastere a lui Dumnezeu si impartasirea directa din izvorul vesnicei fericiri. Mantuitorul voieste, asadar, ca toti crestinii, printr-o justa rasplatire din partea dreptatii divine, sa fie impreuna cu El in ceruri, pentru ca sa vada slava cea dumnezeiasca si sa se impartaseasca de-a pururi din dragostea cu care Dumnezeu-Tatal a iubit din veci pe Fiul Sau cel Unul Nascut. "

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu