marți, 26 mai 2015

CATEVA MINUTE DE MEDITATIE

Chiar aseara imi spuneam parerea referitoare la cunostintele noastre teologice si spuneam ca, in mare parte, noi, romanii, suntem necatehizati! Din nefericire!
Adica nu prea stim ce trebuie si nici nu prea facem ce trebuie! Cerem de la Dumnezeu - cand suntem la greu - dar nu ne cufundam in Cuvantul Domnului, find crestini ... dupa ureche! 
Dar bucuria si frumusetea credintei sta in cunoasterea ei, in descoperirea echilibrului pe care il contine.

Poate sa para exagerat, dar orice botezat care se pretinde crestin, ar trebui macar atat sa faca: sa citeasca o pericopa evanghelica pe zi!
Ma gandesc ca nu strica nimanui cateva minute de meditatie!
...

Suntem sub vibratia Inaltarii si a asteptatei Pogorari a Duhului Sfant!
Cineva drag imi marturisea ca tot ce isi doreste este sa fie locuit de Duhul lui Dumnezeu! Ce scop nobil pentru o viata de muritor!
Orice inceput ar trebui precedat de o ruga catre Duhul Sfant, al treilea ipostas al Dumnezeirii! Caci El a fost trimis in lume de catre Hristos, spre a ne dezvalui tot Adevarul!

"Vă vor scoate pe voi din sinagogi; dar vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu. Şi acestea le vor face, pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine. Iar acestea vi le-am spus, ca să vă aduceţi aminte de ele, când va veni ceasul lor, că Eu vi le-am spus. Şi acestea nu vi le-am spus de la început, fiindcă eram cu voi. Dar acum Mă duc la Cel ce M-a trimis şi nimeni dintre voi nu întreabă: Unde Te duci? Ci, fiindcă v-am spus acestea, întristarea a umplut inima voastră. Dar Eu vă spun adevărul:  
Vă este de folos ca să mă duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar dacă Mă voi duce, Îl voi trimite la voi. Şi El, venind, va vădi lumea de păcat şi de dreptate şi de judecată. 
De păcat, pentru că ei nu cred în Mine; de dreptate, pentru că Mă duc la Tatăl Meu şi nu Mă veţi mai vedea; şi de judecată, pentru că stăpânitorul acestei lumi a fost judecat. Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteţi să le purtaţi. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti. "
Ioan 16, 2-13

Inca de la inceputul propovaduirii Sale, cand isi invata si isi pregateste apostolii, Hristos le promite acestora asistenta Sfantului Duh in oricare din incercarile la care vor fi supusi, dupa ce El va pleca la Tatal.

Sf Evanghelist Ioan ne prezinta cuvintele rostite de Mantuitorul la despartirea de ucenicii sai, inainte de a-i lasa singuri, o cuvantare in care le promite (de patru ori!) ca le va trimite un purtator de grija, Mangaietorul care sa-i intareasca la vreme de necaz, spre a-i ajuta in lucrarea lor de desavarsire
pe pamant a operei Sale!
 
1 - In prima fagaduinta (Ioan XIV,16-17), El le spune ca acest Mangaietor, Duh al Adevarului, va ramane cu ei in veac;
2 - intr-a doua (Ioan XIV, 26), El ii anunta ca Duhul Sfant ii va invata toate si le va aduce aminte de toate cuvintele Sale;
3 - in a treia fagaduinta, adauga: "Iar cand va veni Mangaietorul pe care ii voi trimite voua de la Tatal, Duhul adevarului, care de la Tatal purcede, acela va marturisi pentru Mine" (Ioan XV, 26).
4 - in ultima fagaduinta spune: "Ci adevarat va spun: Mai de folos va este sa Ma duc, ca de nu Ma voi duce Eu, Mangaietorul nu va veni la voi, iar de Ma voi duce il voi trimite la voi. Si venind acela va vadi lumea de pacat si de dreptate si de judecata; de pacat, pentru ca nu cred in Mine; de dreptate, pentru ca la Tatal Meu Ma duc si nu Ma veti nai vedea; si de judecata, pentru ca Stapanitorul lumii acesteia a fost judecat. Inca multe am a va spune, dar nu le puteti purta acum; iar cand va veni Acela, Duhul adevarului, va va calauzi la tot adevarul, caci nu va vorbi de la Sine, ci cate va auzi va vorbi si cele viitoare va va vesti. Toate cate are Tatal ale Mele sunt. De aceea am zis, ca din al Meu va lua si va va vesti" (Ioan XVI, 7-15).

In aceasta a patra fagaduinta se afla unul din motivele dogmatice ale Schismei din anul 1054, cea care a impartit Biserica in ortodocsi si catolici, asa numit FILIOQUE! Atunci a fost inserat in Crezul de la Niceea (Crezul, asa cum il spunem noi astazi) un pasaj potrivit caruia Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul! 


Iata! Acest fragment din Evanghelia dupa Ioan, explica, fara drept de apel, lucrurile! Numai cine nu vrea nu intelege! Mantuitorul arata precis ca Sf. Duh, a treia persoana a Sf. Treimi, purcede din vesnicie numai din Tatal, dar ca in lume este trimis de catre Fiul. 

Unirea bisericilor noastre isi are asadar aici o mare piatra de poticnire!
Revenind la text, intelegem apoi ca prezenta Sf. Duh in lume va tine pana la sfarsitul lumii, adica pana la a doua venire a Fiului pe pamant!

De ajutorul Sf. Duh se vor bucura, mai intai cei doisprezece Apostoli si, dupa aceea, toti crestinii, prin impartasirea cu Sf. Taine.

Sf. Duh va dezvalui Apostolilor tot adevarul necesar pentru a-i invata si a-i conduce pe crestini spre mantuire prin Harul Divin!

Sf. Duh ii va lamuri pe credinciosi cu privire la cumplitul pacat pe care l-au savarsit cei ce L-au ucis pe Domnul, va dezvalui justetea cauzei lui Hristos, Cel care S-a Inaltat la cer si sade de-a dreapta Tatalui!

Mantuirea lumii sta asadar in puterea Treimii Sfinte - Tatal, si Fiul, si Sf. Duh - fiecare cu rolul si la timpul Sau:

- Tatal cel care promite si pregateste,

- Fiul care incepe si realizeaza,

- Sf. Duh care continua si desavarseste mantuirea noastra, intr-o deplina unitate de actiune cu Tatal si cu Fiu!


Doamne, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi! Amin