marți, 31 mai 2016

LIMITELE INTELEGERII OMENESTI


in ce priveste Sfanta Treime au la baza diferentele esentiale dintre fiinta omeneasca  si cea divina.
In evanghelia de azi exista o afirmatie a lui Iisus care poate destabiliza pe cel care vrea explicatii logice, omenesti:
"Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam"

Iata ce spune Iisus, potrivit evanghelistului Ioan:


Adevărat, adevărat zic vouă: Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac. Iudeii I-au zis: Acum am cunoscut că ai demon. Avraam a murit, de asemenea şi proorocii; şi Tu zici: Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va gusta moartea în veac. Nu cumva eşti Tu mai mare decât tatăl nostru Avraam, care a murit? Şi au murit şi proorocii. Cine te faci Tu a fi? Iisus a răspuns: Dacă Mă slăvesc Eu pe Mine Însumi, slava Mea nimic nu este. Tatăl Meu este Cel care Mă slăveşte, despre Care ziceţi voi că este Dumnezeul vostru. Şi nu L-aţi cunoscut, dar Eu Îl ştiu; şi dacă aş zice că nu-L ştiu, aş fi mincinos asemenea vouă. Ci Îl ştiu şi păzesc cuvântul Lui. Avraam, părintele vostru, a fost bucuros să vadă ziua Mea şi a văzut-o şi s-a bucurat. Deci au zis iudeii către El: Încă nu ai cincizeci de ani şi l-ai văzut pe Avraam? Iisus le-a zis: Adevărat, adevărat zic vouă: Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam. Deci au luat pietre ca să arunce asupra Lui. Dar Iisus S-a ferit şi a ieşit din templu şi, trecând prin mijlocul lor, S-a dus.( Ioan 8, 51-59)

 Sfantul Ioan Damaschin explica functionarea Treimii Sfinte:

 “Sfanta sobornica si apostolica Biserica invata ca Tatal exista deodata cu Fiul lui Unul-Nascut, care din El s-a nascut, in afara de timp, fara de stricaciune, impasibil si incomprehensibil, cum numai Dumnezeul tuturor lucrurilor stie. 
 ...
Dupa ce o asemuieste focului, care este in acelas timp flacara, lumina si caldura, pe care nu le putem desparti una de cealalta, concluzioneaza:
 
Este cu neputinta sa se gaseasca in lume o imagine care sa exemplifice in ea insasi in chip exact modul de existenta al Sfintei Treimi. Caci cum este cu putinta ca ceea ce este facut, compus, stricacios, schimbator, circumscris, care are forma si este coruptibil, sa arate in chip clar fiinta dumnezeiasca cea mai presus de fiinta si libera de toate acestea?” (Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I, cap 8.)

Noi ar trebui totusi sa stim ca:  

Lumea este lucrarea Sfintei Treimi, prin care Tatal creeaza din nimic, chipuri si forme ale Ratiunii Sale, prin Fiul, pe care le imprima materiei, o desavarseste, prin Duhul Sfant, care insemneaza materia cu aceste chipuri create ale Fiului, ca Ratiune a Tatalui.

Si, cand incerci sa patrunzi filozofia Treimii, ajungi sa intelegi spusele Mantuitorului:
 "Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este Imparatia Cerurilor" ,caci aceia care cred fara sa caute dovezi, cred cu adevarat si-L iubesc pe Domnul fara sa-I puna in discutie "natura"!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu