luni, 25 noiembrie 2019

DESPRE SEMNE, IONA, REGINA DIN SABA SI... FRICA DIAVOLULUI DE APA

NEVOIA DE A VEDEA PENTRU A CREDE pare sa fie un pacat consacrat.
Justitia omeneasca are nevoie de dovezi. 
Omul poate insa sa le manipuleze astfel incat dovezile sa nu mai existe ori sa fie necloncudente! 
Teoretic, certitudinile se construiesc pe dovezi. Practic insa dovezile, desi exista, pot fi ignorate, nevazute, neluate in seama!

Nu cred ca Mantuitorul, numindu-i "neam viclean", pe cei care cereau dovezi pentru a crede in El, se refera doar la iudeii care nu l-au acceptat ca fiind Messia, ci la un anume tip de om, om pe care il regasim in toate nationalitatile!

Caci nu numai iudeii I-au cerut dovezi lui Dumnezeu ci, pana astazi, tot omul necredincios isi gaseste scuze socotind ca Dumnezeu nu se dovedeste.
Pentru cine crede... dovezile sunt permanente si la tot pasul, pentru cine nu...  totul este neverosimil, pana si minunile cele minunate!

Dubiul insa se insinueaza fara nici o opreliste, dar niciodata pro ci... contra! Caci daca cineva iti sopteste la ureche ca ai fost inselat, crezi asta si fara sa ai dovezi, iar daca iti spune ca Dumnezeu te poate ajuta daca crezi in El... vrei

Suntem asadar manipulabili spre rau si, fara convingeri clare, izvorate din morala si principii sanatoase, devenim doar o masa de manevra, oricat ne-am crede noi de ... independenti si liberi!

În vremea aceea, adunându-se mulțime de oameni, Iisus a început a zice: Neamul acesta este un neam viclean; cere semn, dar semn nu i se va da, decât semnul prorocului Iona. Căci precum a fost Iona un semn pentru niniviteni, așa va fi și Fiul Omului semn pentru acest neam. Regina de la miazăzi se va ridica la judecată cu bărbații neamului acestuia și-i va osândi, pentru că a venit de la marginile pământului ca să asculte înțelepciunea lui Solomon; și, iată, mai mult decât Solomon este aici. Bărbații din Ninive se vor ridica la judecată cu neamul acesta și-l vor osândi, pentru că s-au pocăit la propovăduirea lui Iona; și, iată, mai mult decât Iona este aici. Nimeni, aprinzând făclie, nu o pune în loc ascuns, nici sub obroc, ci în sfeșnic, așa încât cei care intră să vadă lumina ei.” Luca 11, 29-33

După ce Mantuitorul a vindecat un demonizat mut iar fariseii si carturarii l-au acuzat ca scoate pe demoni cu capetenia demonilor, Iisus vorbeste despre nevoia de semne, amintind despre "semnul lui Iona" si Regina de la miazazi.
Despre aceasta discutie am mai comentat in anii trecuti,
Ca si atunci, si acum cred ca e bine sa trecem in revista lucrurile ce stau in spatele celor trei puncte ale raspunsului Mantuitorului.


Stim din Cartea Sfanta ca poporul lui Israel, de-a lungul istoriei sale, a cerut periodic de la Dumnezeu semne .
Prin ele poporul ales isi revigora credinta, la intervale istorice de timp.

  • Semnul lui Iona 
Iona este personajul principal al Cărții lui Iona
fost unul dintre proorocii lui Israel care a primit de la Dumnezeu sarcina de a merge in Ninive si a avertiza poporul asirian de acolo ca orasul lor avea sa fie distrus din pricina pacatelor locuitorilor. 

Iona insa s-a temut sa le spuna si astfel
 nu a implinit porunca lui Dumnezeu ci a fugit cu o corabie in largul marii.  
Dar o furtuna puternica era cat pe-aci sa-i piarda pe toti cei aflati pe corabie, ceea ce il face pe Iona sa inteleaga ca atrasese mania lui Dumnezeu. 

Constient de pacatul sau, I-a cerut Domnului sa-l
abandoneze in apele marii, pentru ca ceilalti aflati pe corabie sa nu fie sacrificati din pricina neascultarii sale.  
Umanitatea sa a fost rasplatita si rugamintea i-a fost indeplinita, fiind aruncat in mare.

Dar un peste urias l-a inghitit  si Iona a fost nevoit sa stea in burta acestuia 3 zile si 3 nopti, timp in care el nu face decat  rugaciuni de pocainta. 
Pestele l-a scuipat insa pe tarm in a treia zi si astfel, scapat, proorocul Iona a mers in Ninive sa implineasca porunca Domnului! 

Locuitorii orasului Ninive se inchinau la idoli si traiau macinati de pacate grele care starnisera mania lui Dumnezeu, insa prorocirea adusa de Iona, abia iesit din burta balenei, cu chipul transfigurat, a fost ascultata si ei „au crezut în Dumnezeu, au ținut post și s-au îmbrăcat în sac” (Iona 3, 5)

Cum nimic nu este lipsit de rost in Planul lui Dumnezeu  si nimic din Cartea Sfanta nu este scris fara mesaj, intelegem abia in vremea lui Iisus ca scopul real al misiunii lui Iona  si a aventurii sale legate de sederea in burta balenei a fost prefigurarea celor trei zile petrecute de Mantuitorul Hristos, de la rastignire la Inviere, in adancul iadului!
  • Regina de la Miazazi  
Este Regina din Saba, despre care aflam din Cartea a III.a, a Regilor
"Regina din Saba, auzind de slava lui Solomon cea în numele Domnului, a venit să-i încerce înţelepciunea cu cuvinte greu de înţeles. Venind ea de la Ierusalim cu foarte mare bogăţie, cu cămile încărcate cu aromate, cu foarte mult aur şi pietre scumpe, a mers la Solomon şi s-a sfătuit cu el pentru tot ce avea ea pe inimă. Şi i-a dezlegat Solomon toate vorbele ei şi n-a fost vorbă adâncă pe care să n-o cunoască regele şi să nu i-o dezlege. Văzând deci Regina din Saba toată înţelepciunea lui Solomon (...) a zis regelui: Adevărat este ce am auzit eu în ţara mea de lucrurile tale şi de înţelepciunea ta. Însă eu nu credeam vorbele, până n-am venit şi n-am văzut cu ochii mei şi iată, nici pe jumătate nu mi se spusese; tu ai înţelepciune şi bogăţie mult mai mare decât am auzit eu. (...) Binecuvântat fie Domnul Dumnezeul tău Care a binevoit să te pună pe tronul lui Israel! Domnul, din dragostea cea veşnică a Lui către Israel, te-a pus rege să faci judecată şi dreptate. (...) Iar regele Solomon a dat Reginei din Saba tot ce a dorit şi a cerut, pe lângă ce i-a dăruit regele Solomon cu mâna lui. Şi s-a întors ea înapoi la ţara ei şi toate slugile ei.”

Numele ei il gasim atat in Coran  cat si in multe alte povesti egiptene. Unii exegeti considera Cantarea Cantarilor ca fiind o carte marturisitoare a iubirii lui Solomon pentru aceasta misterioasa regina.

In interpretarea creştină a Vechiul Testament, intalnirea dintre inteleptul Solomon si Regina din Saba are insa, pe langa valori istorice, şi unele metaforice. 
Astfel vizita reginei intruchipeaza unirea metaforică a lui Hristos cu Biserica, Solomon fiind prefigurarea lui Messia!
Regina din Saba reprezinta poporul care crede şi îl ascultă pe El
Castitatea Reginei din Saba este considerată a fi  o prefigurare a Fecioarei Maria, iar cele trei daruri, pe care le-ar fi adus cu ea – aur, mirodenii şi pietre preţioase o anticipata imagine a darurilor magilor – aur, smirnă şi tămâie - aduse pruncului Iisus.
  • Diavolul si apa
Cateva versete inainte  (24-26), Mantuitorul pomeneste, parca in treacat, de frica diavolului de apa!
Desi ele nu sunt citite astazi, cum ma impresioneaza in mod deosebit, imi iau libertatea de a le aminti. 
Pana nu de mult, cand nu le intelegeam, nici nu la luam seama! Azi insa imi spun atatea...

Când duhul cel necurat iese din om, umblă prin locuri fără apă, căutând odihnă, şi, negăsind, zice: Mă voi întoarce la casa mea, de unde am ieşit. Şi, venind, o află măturată şi împodobită. Atunci merge şi ia cu el alte şapte duhuri mai rele decât el şi, intrând, locuieşte acolo; şi se fac cele de pe urmă ale omului aceluia mai rele decât cele dintâi. (Luca 11, 24-26)

Asadar duhul rău care iese din om umblă prin locuri fără de apă, căutând odihna pe care nu o găsește. Dar de ce o cauta în locuri fără de apă?
Evident pentru ca unde este apă este si viață s
i acolo unde este viață este Duhul Sfânt
Apa, în creație, este chip al Duhului Sfânt, o icoana a lucrării Duhului Sfânt. Duhul Sfânt este viața lumii. El vindecă, curățește, sfințește… 
Apa este transparenta precum nevăzut este Duhul. 
Apa este în tot… intocmai Duhului lui Dumnezeu, prezent in tot si toate prin energiile Sale necreate! 
Pe pamant nimic nu poate fi fara apa iar circuitul apei în natură este insusi circuitul vieții .

Din Sfânta Scriptură stim ca apa a fost creată de Dumnezeu pentru a da viață dar si pentru a pedepsi în vederea unei renașteri a omului. 


La început lumii tot pământul era plin de apă, iar Duhul lui Dumnezeu se purta deasupra apelor. (Facere 1, 2) 
Al doilea verset al Sfintei Scripturi pune deci apa în legătură directă cu Duhul Sfânt!

Aici se afla explicatia faptului ca diavolii umbla in locuri fara de apă, căci acolo unde este apă este și Duhul Sfânt prezent tainic iar diavolul se teme și fuge de Duhul lui Dumnezeu!

Sa ne amintim de Potopul lui Noe care a fost cea mai mare pedeapsă dată de Dumnezeu oamenilor care nu mai ascultau de nimeni și nimic. 
Natura omului este asa de inclinata spre pacat incat fara pedepse nici nu poate exista! Exemplul ni-l dau chiar copiii lui Noe care, desi au trait timpul unei astfel de lectii cum a fost potopul universal, totusi au recazut in pacat!

Potopul lui Noe nu a fost insa doar o pedeapsă, ci si o naștere din nou a lumii
Căci, așa cum la inceput lumea  s-a făcut din apă, așa și a doua oara tot din apa - cea multă care acoperea toți munții pământului - a ieșit la suprafață primenita. 
Geografia planetei după potopul lui Noe s-a schimbat mult...

Venirea Sfântul Ioan Botezătorul aduce botezul cu apa spre pocainta

Dar dupa Ioan vine Domnul Hristos care botează nu numai cu apă ci și cu Duhul Sfânt
Botezul lui HRISTOS este cea de-a III.a naștere a lumii - dupa facerea lumii si potopul lui Noe! 
Prin botez noi murim pentru a invia cu Hristos!

Dar botezul este doar inceputul indumnezeirii omului, aceasta lucrare enorma, finala, a lui Dumnezeu! 
Lenea noastra duhovniceasca produce o fisura in relatia cu Dumnezeu si... asta il va atrage imediat pe diavol care gaseste terenul pregatit spre a-l pierde pe om!

Sa fii botezat dar sa traiesti fara Dumnezeu... nu esti decat prada diavolilor! Acesta este mesajul ascuns in aceste versete!


Doamne, ajuta!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu