joi, 3 noiembrie 2022

Cine este, dar, Acesta ?

„În vremea aceea a auzit Irod tetrarhul toate cele făcute de Iisus și era nedumerit, că se zicea de către unii că Ioan s-a sculat din morți; iar de unii, că Ilie s-a arătat, iar de alții, că un proroc dintre cei vechi a înviat. Iar Irod a zis: Lui Ioan eu i-am tăiat capul. Cine este, dar, Acesta despre care aud asemenea lucruri? Și căuta să-L vadă. 
Și, întorcându-se, apostolii I-au spus lui Iisus toate câte au făcut. Atunci, luându-i cu Sine, S-a dus de o parte într-un loc pustiu, aproape de cetatea numită Betsaida. 
Iar mulțimile, aflând, au mers după El, și El, primindu-le, le vorbea despre Împărăția lui Dumnezeu, iar pe cei care aveau trebuință de vindecare, îi făcea sănătoși.” 
Luca 9: 7-11

Fragmentul evanghelic ni-l arata mai intai pe Irod interesat de Iisus, dupa ce i s-a vorbit despre minunile pe care Acesta le facea.
Interesul lui vine din curiozitate dar si din orgoliul lezat de ideea ca  cineva  era capabil sa faca ceva ce el nu putea! 
In fond, Irod credea ca doar abilitatea de a face minuni ii mai lipsea pentru a fi cu adevarat Mesia, cel asteptat, care se credea!

"Lui Ioan eu i-am tăiat capul", zice Irod, derutat.
Ioan Botezatorul spunea Adevarul, un adevar care desigur nu-i convenea lui Irod pentru ca, a-l asuma insemna sa se schimbe! Ori el asta nu voia! 

Circulau multe zvonuri cu privire la identitatea lui Iisus dar Irod, simtindu-se in culpa pentru uciderea Botezatorului, tinde sa creada ca Ioan ar fi inviat si asta ca sa-i tulbure lui linistea!

Pe langa intrebarea apostolilor: Cine este Acesta, că poruncește și vânturilor și apei, și ascultă de El? si intrebarea lui IisusVoi cine credeti ca sunt?, Irod pune o alta Cine este, dar, Acesta despre care aud asemenea lucruri?
  
Ca sa stii cine este Iisus, trebuie sa asculti Cuvantul Sau - nu doar sa-l auzi ci si sa-l implinesti! 
Cuvantul Lui este Adevarul care are puterea de a ne schimba si, schimbati fiind, vom ajunge sa Ii semanam Lui! Antropologia crestina in aceasta isi gaseste lucrarea!
El este Fiul lui Dumnezeu si, prin El putem deveni fii ai lui Dumnezeu si noi, infiati de Acesta!

Din nefericire, in noi se gaseste si o farama de Irod, care ne impiedica sa ne dorim schimbarea! 
Venim la Biserica dar fariseul si irodul din noi nu ne lasa sa ne schimbam! Auzim dar nu ascultam! Retinem pe sarite cate ceva din pericopele evanghelice, doar ce ne convine, socotind ca morala e pentru altii! Inserarea numelui lui Irod aici are rost de reper ! 

Credinta in Iisus inseamna insusirea Adevarului pus in Cuvant!

Apostolii tocmai se intorsesera, bucurosi ca si diavolii li se supuneau lor, gratie puterii cu care i-a investit Mantuitorul! 
Si multimile ii urmau iar Iisus le vorbea despre
Împărăția lui Dumnezeu!

Eshatologia (din gr. eshaton = ultim, final) este invatatura despre realităţile ultime ale mântuirii, adică despre instaurarea împărăţiei lui Dumnezeu sau viaţa veacului ce va să vină, ca apoteoza a operei răscumpărătoare a lui Hristos-Impăratul, care  vine, la sfârşitul istoriei, plin de slavă, să judece viii şi morţii ! (conf Efeseni 1, 20—23 ; I Tesaloniceni 5, 1—11)

Vestea cea bună (adica Evanghelia) in varianta lucana, este tocmai venirea sau instaurarea Împărătiei lui Dumnezeu, realitatea ei fiind o tema centrală în Evanghelia dupa Luca.

Exemple: 

"Si El a zis către ei: Trebuie să binevestesc împărătia lui Dumnezeu si altor cetăti, fiindcă pentru aceasta am fost trimis" 
4,43 
"Si după aceea Iisus umbla prin cetăti si prin sate, propovăduind si binevestind împărătia lui Dumnezeu, si cei doisprezece erau cu El"  8,1;
"Si i-a trimis să propovăduiască împărătia lui Dumnezeu si să vindece pe cei bolnavi". 9,2;
"Iar El i-a zis: "Lasă mortii să-si îngroape mortii lor, iar tu mergi de vesteste împărătia lui Dumnezeu".9,60.

Iisus, Cel prezentat de Sfantul Luca, este Fiul Omului, Care a patimit si moare pentru mantuirea tuturor oame­nilor. 
Din cuprinsul ei, reiese că Evanghelia sf. Luca este dedicată unei comunităţi de creştini provenind, în majoritate, dintre păgâni. 

Tema Evangheliei Sale este deci universalitatea religiei crestine (24, 46-47) mult mai evidenta aici, decat la ceilalti evanghelisti sinoptici (cf. Matei 28, 19; Marcu 16, 15).

Rudenia noastra cu Dumnezeu, Cel care a facut omul dupa chipul si asemanarea Sa, ne permite sa ne bucuram de Imparatia Lui inca din viata aceasta, inlauntrul nostru, ingrijind si sfintind trupul si curatindu-ne sufletul prin Trupul si Sangele Domnului din Sfanta Impartasanie!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu