luni, 20 mai 2019

Tu ești Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.

Astazi Biserica ne propune spre meditatie ultimul fragment al capitolului 6 din Evanghelia dupa Ioan.


Parcurgand fie si doar o parte din acest capitol putem intelege de ce evanghelistul Ioan este supranumit "Teologul"!
„Teologie” inseamna cunoaştere a lui Dumnezeu, vorbire cu şi despre Dumnezeu. 
Sf. Ioan, în comparaţie cu evanghelistii sinoptici, a infatisat „evenimentul” hristic cu toată semnificaţia sa soteriologică, într-un mod cu totul diferit, descifrand intelesul adanc al evangheliei mântuirii.

El L-a desluşit mai profund pe Iisus în calitatea Sa de Dumnezeu, iar Evanghelia sa ni-L pune inainte pe Iisus Hristos spiritual demonstrandu-ne ce inseamna evanghelia Sa pentru lume. 
Valoarea teologică a Evangheliei dupa Ioan rezida in aceea ca ea identifica pe Iisus Hristos istoric cu Mântuitorul Hristos. 


Daca ar fi sa rezumam capitolul 6, am putea sa-i dam chiar si un titlul: Iisus - Painea vietii!  
Pornind de la momentul inmultirii celor 5 paini  si a celor 2 pesti (1 - 21) , Mantuitorul ajunge sa tina o adevarata cuvantare in fata celor care nu reuseau sa-I vada dumnezeirea, cuvantare legata de Painea cea adevarata care se coboara din cer (22 - 34) acea paine a vietii (35 - 50) care este painea  euharistica (51 - 59).
El trece astfel la o treaptă mai înaltă de înţelegere a cuvantului paine, ca în final să extindă semnificaţia cuvantului asupra Persoanei proprii prezentă în pâinea euharistică. 
Acesta este, în viziunea evanghelistului, sensul expresiei „pâinea cea vie”, din exprimarea Mântuitorului. 
În toate aceste exprimări Mântuitorul are în vedere atât sensul literal, cât şi simbolic, dar auditoriul recepţionează întotdeauna primul sens. 
Evanghelistul ne spune ca "de atunci mulți dintre ucenicii Săi s-au dus înapoi și nu mai umblau cu El." , caci cuvintele Mantuitorului legate de Sfanta Euharistie - Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu, rămâne întru Mine și Eu întru el - pe unii i-au destabilizat. ( "Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?")
Iisus Hristos le vorbeste intentionat la limita hiperbolei, El voind sa-i conduca  pe ascultatori spre intelegerea adanca, spituala, a gesturilor Sale. 
Astfel ceea ce ne este prezentata a fi "teologie" devine in fapt "pedagogie" 
Mesajul teologic avand un profund caracter pedagogic. 

Ioan este singurul evanghelist, care scrie despre cuvintele Mantuitorului ca „sunt duh şi sunt viaţă” (6, 68)
Translarea lui Iisus Hristos cel întrupat in Iisus Hristos prezent în tainele Bisericii este evidenta, incepand cu promisiunea trimiterii Duhului Sfânt, in Cuvântarea de despartire si în lucrarea Acestuia în Biserica.

Este poate fireasca neintelegerea unor cuvinte asa de adanci, de pline de substanta mistica, dar celor care-L abandoneaza  pe Mantuitorul, in afara neputintei de a pricepe dumnezeirea Sa,  le lipsea ceva esential, si asta era increderea in El. Caci inimile lor erau inchise!


Fragmentul cu care se incheie capitolul contine in principal o mărturie, marturia lui Petru! 
Parasit de multi dintre "fideli", Mantuitorul se adreseaza si grupului celor 12, intre care se afla in acel moment si Iuda Iscarioteanul:  Nu vreți și voi să vă duceți?
Atunci Petru marturiseste:
"Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții veșnice. Și noi am crezut și am cunoscut că Tu ești Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu."

Cunoastem cu totii simplitatea lui Petru. 
Putem intelege azi ca fiecare cuvant rostit de Iisus in acel moment era foarte greu de inteles, cu atat mai mult pentru un simplu pescar cum era Petru. 
De aceea marturia sa este importanta! Ea este spusa din inima!

„Zis-a Domnul către iudeii care crezuseră într-Însul: Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu, rămâne întru Mine și Eu întru el. Precum M-a trimis pe Mine Tatăl cel viu și Eu sunt viu prin Tatăl, tot așa și cel ce Mă mănâncă pe Mine va fi viu prin Mine. Aceasta este Pâinea care S-a pogorât din cer, nu precum au mâncat părinții voștri mana și au murit. Cel ce mănâncă această Pâine va trăi în veac. Acestea le-a zis pe când învăța în sinagoga din Capernaum. Deci, mulți din ucenicii Lui, auzind, au zis: Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte? Iar Iisus, știind în Sine că ucenicii Lui murmură împotriva Lui, le-a zis: Vă smintește aceasta? Dar dacă veți vedea pe Fiul Omului suindu-Se acolo unde era mai înainte? Duhul este cel ce dă viață; trupul nu folosește la nimic. Cuvintele pe care vi le-am spus sunt duh și sunt viață. Dar sunt unii dintre voi care nu cred. 
Căci Iisus știa de la început cine sunt cei ce nu cred și cine este cel care îl va vinde. Și zicea: De aceea am spus vouă că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-i este dat de la Tatăl. Și, de atunci mulți dintre ucenicii Săi s-au dus înapoi și nu mai umblau cu El. Deci a zis Iisus celor doisprezece: Nu vreți și voi să vă duceți? Simon-Petru I-a răspuns: Doamne, la cine ne vom duce? Tu ai cuvintele vieții veșnice. Și noi am crezut și am cunoscut că Tu ești Hristos, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.”
Le-a răspuns Iisus: Oare, nu v-am ales Eu pe voi, cei doisprezece? Şi unul dintre voi este diavol!
Iar El zicea de Iuda al lui Simon Iscarioteanul, căci acesta, unul din cei doisprezece fiind, avea să-L vândă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu