miercuri, 18 mai 2022

"Învățătura Mea nu este a Mea, ci a Celui Care M-a trimis."


Capitolele 7 si 8 ale Evangheliei dupa Ioan, au, din punct de vedere literar, o anume unitate, capitolul 7 fiind chiar absolut diferit de capitolele precedente.

Iisus se urcă, deci, incognito, la Ierusalim, la Sărbătoarea Corturilor si prezenţa Lui acolo creaza o oarecare neliniste. 


Sărbătoarea Azimilor, Sărbătoarea Secerişului (Ziua Cincizecimii) si Sarbatoarea Corturilor erau (si sunt) cele trei mari praznice iudaice ale unui an calendaristic, când fiecare iudeu de parte bărbătească era obligat să se înfăţişeze înaintea Domnului (conf.Iesire 33,14; Deuteronom 16,16). 

Sărbătoarea Azimilor 
și Paștele  (Iesire 12,1-20; 23,15), două sărbători de natura pastorala și agricola,  erau celebrate împreună, în amintirea eliberării lui Moise din Egipt (Iesire cap: 11-12). Sărbătorile începeau în ziua a 14-a a „primei luni”: Nisan, și durau o săptămână.

Sărbătoarea Corturilor (Iesire 23,16; Levitic 23,33-43), o sărbătoare de toamnă, era celebrată la sfârșitul recoltei. Atunci poporul trăia 7 zile în corturi confecționate din ramuri

Și în cazul acestei celebrări este vorba tot de o sărbătoare esențial agricolă, de mulțumire, o bucurie anuală la sfârşitul fiecărei strângeri a roadelor, dar ea mai amintea și de zilele peregrinării și șederii poporului în corturi, în timpul calatoriei în Pustiul Sinai (Levitic 23,43) Sarbatoarea Corturilor era, asadar, în acelaşi timp, un monument de mulţumire adresata lui Dumnezeu pentru eliberarea poporului (Levitic 23,42,43; Deuteronom 16,13-16).

Aceste trei sărbători erau
 zile  sfinte, în care poporul se abținea de la toate activitățile obișnuite. 

Venirea Mantuitorului, care vindeca, produce asadar controverse şi dispute între farisei, evanghelistul reusind sa ne faca sa simtim cresterea exponentiala a tensiunii dintre Mantuitor si acestia.

De ce căutați să Mă ucideți? La aceasta intrebare mulțimea a răspuns: Ai demon. Cine caută să Te ucidă? 

Iisus a răspuns și le-a zis: Un lucru am făcut și toți vă mirați.

Stim deja toate reprosurile cu privire le  vindecarile facute in ziua de sambata!

Printre alte adevaruri jenante, Mantuitorul le reprosaza mai marilor bisericii lipsa lor de onestitate, de claritate, de coerenta intre lege si implinirea legii, lipsa de dreapta judecata , deci , pana la urma,
slaba lor credinta!
Oare nu Moise v-a dat Legea? Și nimeni dintre voi nu ține Legea.
Nici o judecata nu este dreapta daca  faptele sunt vazute superficial!
Dreptatea o face doar Cel care nu se ia dupa aparente ci poate citi in inima!


EVANGHELIA ZILEI

La înjumătățirea praznicului, Iisus S-a suit în templu și învăța. Și iudeii se mirau, zicând: Cum știe Acesta carte, fără să fi învățat? Deci, le-a răspuns Iisus și a zis: Învățătura Mea nu este a Mea, ci a Celui Care M-a trimis. Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va cunoaște despre învățătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine Însumi. Cel care vorbește de la sine își caută slava sa, dar cel care caută slava celui ce l-a trimis pe el, acela este adevărat și nedreptate nu este în el. Oare nu Moise v-a dat Legea? Și nimeni dintre voi nu ține Legea. 
De ce căutați să Mă ucideți? Și mulțimea a răspuns: Ai demon. Cine caută să Te ucidă? 
Iisus a răspuns și le-a zis: Un lucru am făcut și toți vă mirați. De aceea Moise v-a dat tăierea-împrejur, nu că este de la Moise, ci de la părinți, și sâmbăta tăiați împrejur pe om. Dacă omul primește tăierea-împrejur sâmbăta, ca să nu se strice Legea lui Moise, vă mâniați pe Mine că am făcut sâmbăta un om întreg sănătos? Nu judecați după înfățișare, ci judecați judecată dreaptă. 
Deci, ziceau unii dintre ierusalimiteni: Nu este, oare, Acesta Cel pe care-L caută să-L ucidă? Și iată că vorbește pe față și ei nu-I zic nimic. Nu cumva căpeteniile au cunoscut cu adevărat că Acesta e Hristos? Dar pe Acesta Îl știm de unde este. Însă Hristosul, când va veni, nimeni nu știe de unde este. Deci a strigat Iisus în templu, învățând și zicând: 
Și pe Mine Mă știți și cunoașteți de unde sunt; și Eu n-am venit de la Mine, dar adevărat este Cel ce M-a trimis pe Mine și pe Care voi nu-L știți. Eu Îl știu pe El, căci de la El sunt și El M-a trimis pe Mine. 
Deci, căutau să-L prindă, dar nimeni n-a pus mâna pe El, pentru că nu venise încă ceasul Lui.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu