marți, 7 ianuarie 2020

IOAN - CEL DIN URMA PROFET

În vremea aceea a văzut Ioan pe Iisus venind către el și a zis: Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii. Acesta este Cel despre Care eu am zis: După mine vine un bărbat, Care a fost înainte de mine, fiindcă mai înainte de mine era, și eu nu-L știam; dar ca să fie arătat lui Israel, de aceea am venit eu, botezând cu apă. Și a mărturisit Ioan zicând: Am văzut Duhul coborându-Se din cer ca un porumbel, și a rămas peste Dânsul! Și eu nu-L cunoșteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: 
Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se și rămânând peste El, Acela este Cel Care botează cu Duh Sfânt. Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu.”
IOAN 1, 29 - 34

Sf. IOAN BOTEZATORUL este  "cel mai mare nascut din femeie, desi cel mai mic in Imparatia cerurilor este mai mare decat el." (Matei 11,11)
Considerat ultimul prooroc,  un model de smerenie, de viata asctica, cel mai mare sihastru si postitor din cati au fost vreodata,  Ioan este si cel care uneste practic Vechiul Testament cu Noul Testament!
Pentru romani el este unul din sfintii cei mai iubiti, poate chiar cel mai iubit! 
A fost o vreme cand nu era familie fara cativa ... Ioni!
A urmat o perioada cand lumea s-a departat de acest nume, pentru ca acum, cand se revine la onomastica biblica, multi dintre copii sa fie botezati cu numele sau !

Crestinii ortodocsi i-au dedicat Sf Ioan nu mai putin de 6 sarbatori:
  • soborul  (7 ianuarie), adica o mare slujba religioasa inchinata Botezatorului
  • prima si a doua aflare a capului Sfantului - (24 februarie)
  • a treia aflare a capului sau (25 mai)
  • nasterea (24 iunie),
  • taierea capului Sfantului Ioan (29 august),
  • zamislirea sa (23 septembrie),
 

UREZ  TOATE  CELE  BUNE  TUTUROR CELOR CARE  II  POARTA  NUMELE  BOTEZATORULUI ! 

"Dumnezeu il poate face pe om sa auda in forma omeneasca ceea ce vrea El sa-i spuna, si sa vada in forma in care vad ochii omenesti vointa Sa dintr-un anumit moment. 
Ioan a fost proroc cand Dumnezeu i-a spus cum va cunoaste pe Fiul Sau intrupat, si a fost apostol cand a vazut pe Duhul Sfant pogorat peste Hristos si a auzit glasul Tatalui cu privire la El.
Cum putea vorbi omeneste Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa si Tatal Lui a putut "vorbi" sau face pe Ioan sa-L auda vorbind.
Se arata si in aceasta ca omul este dupa chipul lui Dumnezeu". 
Parintele Dumitru Staniloae

Efectele Botezului potrivit Sfântului Vasile cel Mare, Despre Sfântul Duh, cap.15, în Părinți și Scriitori Bisericești (1988), vol. 12, pp. 49-50

Imitând prin botez îngroparea lui Hristos, pentru că trupurile celor care se botează sunt ca îngropate în apă. Prin urmare, la botez (are loc) simbolic lepădarea de faptele trupului, după spusa Apostolului, care zice: Ați fost tăiați împrejur cu o tăiere nefăcută de mână, (care constă) în dezbrăcarea de trupul păcatului; cu tăierea-împrejur a lui Hristos, întrucât v-ați îngropat împreună cu El în botez (Coloseni 2, 11-12). 

Botezul este ca un medicament care curăță sufletul de murdăria pe care a contractat-o, cugetând la cele ale trupului, aşa cum s-a scris: Spăla-mă-vei şi mai alb decât zăpada voi fi (Psalmi 50, 9). 
De aceea, nu ne îmbăiem în felul iudeilor, după fiecare întinare, ci cunoaştem un singur botez mântuitor. Pentru că una este moartea (suferită de Fiul lui Dumnezeu) pentru (mântuirea) lumii şi una este Învierea din morți, al cărei tip este botezul. 
De aceea, Domnul, Iconomul vieții noastre, ne-a lăsat ca testament botezul, care este tip al morții şi al vieții. Chipul morții este apa (care ne acoperă), iar arvuna vieții ne-o dă Duhul.

(...) Pentru că botezul are de realizat două scopuri:       
pe de o parte, să suprime trupul păcatului (Romani 6, 6), pentru a nu mai face roade vrednice de moarte,  pe de altă parte, să trăiască în (atmosfera) Duhului şi să facă roade sfinte (Romani 5, 22). 
Apa redă imaginea morții (prin faptul) că primeşte (în ea) trupul ca într-un mormânt, iar Duhul trimite puterea de viață făcătoare, care ne reînnoieşte sufletele, (adu­cân­du-le) din starea de moarte produsă de păcat, la viața cea dintru început. 
Aceasta, deci, înseamnă a se naşte cineva de sus, din apă şi Duh; prin apă moare pentru păcat, iar prin Duhul se renaşte la o viață nouă. 
Prin trei afundări şi tot atâtea invocări se săvârşeşte marea taină a botezului; în felul acesta se preînchipuie moartea, iar sufletele celor care se botează se luminează prin cunoaşterea lui Dumnezeu. Încât, dacă în apă există vreun har, acesta nu se datorează firii apei, ci prezenței ­Duhului. Pentru că botezul nu are ca scop îndepărtarea murdăriei trupeşti, ci consacrarea unei conştiințe curate lui Dumnezeu.”

Sfinte Ioane, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului, roaga-te pentru noi ca sa ne mantuim prin ragaciunile tale!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu