sâmbătă, 2 iunie 2018

INSEMNARI DE PELERIN (I)

Ma intorc dintr-un pelerinaj in Grecia, pelerinaj in care, desi am folosit avionul si autocarul ca mijloace moderne de transport, am parcurs, potrivit unui podometru, 42 de km in pasi de pelerin! 
Un maraton duhovnicesc, cum bine spunea cineva!

Ca sa-mi pun ordine in ganduri si, mai ales, in trairi, o sa incep cu... inceputul scolaresc, caci ce pelerinaj este acela despre care nu stii... nimic!

Pelerinajul nu este o vacanta ci o nevointa si, pentru un credincios, nu inseamna turism ci implica, pe langa propriile tale nazuinte si emotii, trairi duhovnicesti colective, convietuire si relatii interumane, si, nu in ultimul rand, ispite si incercari. 


Un pelerinaj (cuvant derivat din latinescul peregrinus,  "străin“) este calatoria unui credincios într-un loc de inchinaciune, socotit sfant pentru religia sa, in speranta unei apropieri directe de relicve devenite sacre ori energii divine.Imi pare ca o astfel de calatorie  poate dezvalui cate ceva din meandrele nestiute ale firii proprii, neputintele si neimplinirile fiecaruia!


Pelerinul cauta si, potrivit puterii credintei sale, poate intalni in astfel de locuri o alta realitate decat cea cotidiana, acel "ceva" menit sa contribuie la intarirea sa spirituala, generand forta necesara spre a continua lupta cu viata.


Pelerinajul - ca deplasare in masa a credinciosilor, de obicei si traditional, pe jos,  spre si in locuri considerate sfinte  - este o practică care apare dintotdeauna si în multe culturi 
(ex. Stonehenge, Anglia, 2400 î.Hr.J, !) fiind un fenomen aproape universal al antropologiei religioase.

Desigur, pelerinajul genereaza si o sursă importantă de venit, ca parte a industrializarii turismului, dar acesta este un aspect pe care un credincios adevarat il scapa oricum din vedere!

Geopolitic, bazinul mediteranean, este punctul cel mai important in care se intalnesc in miscare religioasa cele 4 mari "culturi" - catolici și ortodocși, evrei și musulmani - declansand in zona un important flux turistic. 

Dincolo de aspectul strict economic , circulația oamenilor  in locuri socotite sfinte creează interacțiuni care fara indoiala deschid și întăresc identitatea culturilor în cauza, chiar daca aceste excursii se situeaza adesea la limita intre pelerinaj, in sensul strict al cuvantului, superstitie si turismul religios.

Potrivit statisticilor existente, in 2016, numărul de pelerini a fost estimat la 500 de milioane (din care 90-100 de milioane de creștini si restul, de 80%, musulmani, budisti și mai ales hinduisi -  Hindu Khumba Mela adunand mai mult de 100 milioane de oameni.
.

Fiecare din cele 4 mari culturi religioase monoteiste au desemnate anumite locuri de pelerinaj.


Pentru iudaism locurile de pelerinaj sunt Ierusalimul, Israelul, Iudeea și Samaria, în special ultimul zid al Templului Ierusalimului și mormintele lui Avraam, David, Iacov și matriarhii din Hebron.

Religia musulmana, cu pelerinajele, aproape impuse, la moscheea al-Haram din Mecca si moscheea Profetului din Medina, antreneaza peste 35 de milioane de fideli anual.

Catolicii au si ei puncte de pelerinaj , principalele fiind: Ierusalimul și Țara Sfântă (Israel și Cisiordania), Roma (orașul Vatican și alte locuri din Italia), Altarul Maicii Domnului din Lourdes (Franța), Catedrala din Santiago de Compostela (Spania), Sanctuarul Fecioarei din Fatima
(Portugalia), Bazilica Maicii Domnului din Guadalupe (Mexic).

Pentru orice ortodox, in afara locurilor sfinte ale tarii sale, Tara Sfanta si Grecia raman punctele principale de pelerinaj.

Va urma... 


INSEMNARI DE PELERIN culese de pe Net
Slavit sa fie Dumnezeu!

Anul acesta in luna martie, bunul Dumnezeu mi a ingaduit sa ajung la Eghina pentru a ma Inchina la Sfintele Moastele ale Sfantului meu Ocrotitor: Sfantul Nectarie.

Am promis ca la intoarcerea in tara am sa va trimit un email cu indicatii despre cum se ajunge la Sfintele Moaste din Eghina, pentru a ajuta si pe alti credinciosi care doresc sa ajunga acasa la Sfantul Nectarie. Asa ca acum e momentul sa imi indeplinesc fagaduinta.

Am calatorit de la Bucuresti la Atena cu avionul, impreuna cu sotul si mama. Odata ajunsi in Atena, am luat metroul pana la statia Piraeus pentru a ajunge in port. Pretul unui bilet de metrou valabil 70 de minute este de 1.20 euro. In port am cautat dana E8 de unde pleaca ferryboat-uri cu destinatia Eghina .

Din port am cumparat bilete pentru cursa rapida cu destinatia Eghina. Pretul unui bilet este de 13.50 euro/persoana. In aproximativ 40 de minute am ajuns la Eghina. La intoarcerea la Atena am luat o cursa obisnuita, pe un ferryboat imens care ne a permis sa stam afara pe punte si sa admiram frumusetile Greciei. Pretul unui bilet este de 9.50 euro/persoana. Daca aveti timp va sfatuiesc sa luati o cursa obisnuita care va permite sa va bucurati de o priveliste superba. Din port am luat pana sus la Manastire un taxi, pretul cursei fiind de 10 euro. Puteti stabili cu taximetristul sa va astepte. Noi am hotarat sa facem drumul de intoarcere pe jos. Sunt 7 kilometri pe care i-am strabatut in pas de plimbare pe o vreme insorita de primavara, in aproximativ 2 ore, timp in care am admirat frumusetea Eghinei.

Accesul in Manastire nu este permis femeilor care nu au capul acoperit si care nu poarta fusta. La manastire se gasesc batice si fuste pentru doamnele care nu au reusit sa ajunga la Sfantul Nectarie intro tinuta adecvata.

Nu va pot exprima in cuvinte bucuria si linistea sufleteasca ce mi au cuprins sufletul la intrarea in Manastire. Jos in Sfanta Biserica se gaseste Mormantul Sfantului unde fiecare se poate ruga fierbinte la Sfantul pentru nevoile si durerile sale. E un sentiment coplesitor de bucurie si pace ce te cuprinde la atingerea Sfantului Mormant. Inima iti tresalta de bucurie si toate necazurile si grijile dispar.

Din Biserica se pot lua lumanari in schimbul carora fiecare lasa banuti dupa posibilitati. De la Sfanta Biserica am urcat la Manastire. Am ajuns in timpul slujbei iar maicutele ne au invitat inauntrul micii Bisericute unde ne am putut inchina la parti din trupul Sfantului Nectarie, dupa cum ne au spus maicutele. Un miros de mir si tamaie invaluie intreaga bisericuta. La indemnul unei maicute am lasat un acatist. In spatele micii bisericute se afla chilia Sfantului. Sufletul se simte mai aproape de Sfantul Nectarie la intrarea in chilia SA. Se simte prezenta coplesitoare a Sfantului inca de la intrarea in mica chilie. Un miros de miros de mir si tamaie invaluie chilia. Nu m-am simtit nicioadata mai aproape de Sfantul Nectarie ca atunci cand am intrat in chilia SA. In curtea manastirii se gaseste apa sfintita si de asemenea un Sfant Pangar. La Sfantul Pangar puteti cere ulei de la Sfanta Candela care este gratuit. Acest ulei vindeca suferintele trupului si deasemenea pentru cele care isi doresc un copilas, cred cu tarie ca daca isi ung zilnic pantecul cu acest ulei minunea se va infaptui.

Pentru mine si familia mea calatoria la Moastele Sfantului a fost o experienta spirituala ce nu poate fi descrisa in cuvinte ce mi a dat puterea sa trec peste toate suferintele si mi a intarit convingerea ca Sfantul Nectarie si Bunul Dumnezeu nu te lasa la Greu.

Amin!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu