luni, 6 aprilie 2015

SFANTA SI MAREA ZI DE LUNI

"Paşii mei îndreptează-i după cuvântul Tău, şi să nu mă stăpânească nici o fărădelege. "Ps 134

Cele mai frumoase cantari bisericesti sunt in Deniile, cantari de privighere, care se fac o data in an, in a VIa si a VIIa saptamana a Marelui Post!

In timpul Deniei de Luni se face pomenirea smochinului neroditor, blestemat de Hristos sa se usuce pentru ca nu avea rod, si a lui Iosif cel Frumos - fiul lui Iacob - vandut de fratii lui pe 20 de arginti (VT Facerea).

Blestemul smochinului este o pilda data omului, din care trebuie sa intelegem ca Dumnezeu este atat iubire cat si dreptate. Deci, la judecata de apoi, El nu doar va rasplati, ci va si pedepsi pe cei ce nu au rodit roada cea duhovniceasca!

"Pomul cãlcãrii poruncii a fost smochinul. Din frunzele lui si-au fãcut acoperãmânt strãmosii nostri cãlcãtori de poruncã, Adam si Eva. Din pricinã cã n-a fost blestemat atunci, a fost blestemat acum de Hristos, ca un iubitor de oameni, ca sã nu mai facã rod, care este pricina pãcatului. Iar cã pãcatul se aseamãnã cu smochina este lucru destul de limpede: are dulceata plãcerii, lipiciunea pãcatului, iar în urmã, usturimea si iutimea constiintei. Istoria smochinului a fost asezatã aici pentru a ne îndemna la umilintã." Adrian Cocosila

Istoria lui Iosif cel Frumos -  a fost asezata aici pentru ca este o preinchipuire a lui Hristos, vandut de Iuda si tradat de cei care tocmai Il primisera cu fast in Ierusalim! 
Ca si Iisus, Iosif avea sa le dea fratilor sai, in schimbul tradarii, iubire!

 
"Iosif cel curat/ Noian de bunătăţi s-a arătat./ Grâu a împărţit/Şi drept-stăpânitor el s-a vădit."

Camara Ta, Mantuitorul meu,
O vad impodobita
Si imbracaminte nu am
Ca sa intru intr-insa.
Lumineaza-mi haina sufletului meu,
Datatorule de Lumina
Si ma mantuieste!
 

"Iată Mirele vine în miezul nopţii şi fericită este sluga pe care o va afla priveghind; iar nevrednică este iarăşi cea pe care o va afla lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul să nu te îngreuiezi, ca să nu te dai morţii, şi afară de Împărăţie să te încui. Ci te deşteaptă strigând: Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti Dumnezeule; pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi."