luni, 8 aprilie 2019

TIPICUL SERVICIULUI RELIGIOS IN POSTUL MARE - DESPRE LITURGHIA DARURILOR INAINTE SFINTITE

M-am gandit sa dedic o postare Liturghiei Darurilor, serviciu religios care se savarseste in Postul Mare de luni până vineri, cu excepţia zilelor aliturgice (adică luni şi marţi din prima săptămână a Postului Mare şi Vinerea Mare, când nu se săvârşeşte nici o Liturghie din cele trei ale cultului creştin ortodox).

Pentru că Postul Mare inseamana pocăință, postire și rugăciune intensificată, Biserica Ortodoxă consideră că impartasirea cat mai deasa cu Trupul si Sangele Domnului este necesara si fireasca in aceasta perioada.

Cum Sfanta Liturghie este o sarbatoare, avand un caracter festiv, nefiind in consonanță cu starea de tristete a Postului, Liturghia darurilor se celebreaza pentru a înlocui Liturghia obișnuită, savarsita doar sâmbăta și duminica în Postul Mare, dand prilejul crestinilor sa ajuneze si sa se impartaseasca.

În sâmbetele din Postul Mare se săvârşeşte Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur (precum si în Duminica Floriilor), iar în primele cinci duminici din post se oficiază Liturghia Sfântului Vasile cel Mare ( precum si joi şi sâmbătă în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului - unită cu Vecernia)

Liturghia darurilor constă în savarsirea vecerniei zilnice, combinată cu alte rugăciuni specifice, pregătirea Darurilor şi împărtăşirea credincioşilor. 

Pâinea pentru Împărtăşire este deja sfinţită şi îmbibată cu Sângele scump la Liturghia din duminica anterioară.

Pericopa apostolica de azi:
I Corinteni IV, 9-16
 

Căci mi se pare că Dumnezeu, pe noi, apostolii, ne-a arătat ca pe cei din urmă oameni, ca pe nişte osândiţi la moarte, fiindcă ne-am făcut privelişte lumii şi îngerilor şi oamenilor. Noi suntem nebuni pentru Hristos, voi însă înţelepţi întru Hristos. Noi suntem slabi, voi însă sunteţi tari. Voi sunteţi întru slavă, iar noi suntem întru necinste! Până în ceasul de acum flămânzim şi însetăm, suntem goi şi suntem pălmuiţi şi pribegim, Şi ne ostenim, lucrând cu mâinile noastre. Ocărâţi fiind, binecuvântăm. Prigoniţi fiind, răbdăm. Huliţi fiind, ne rugăm. Am ajuns ca gunoiul lumii, ca măturătura tuturor, până astăzi. 
Nu ca să vă ruşinez vă scriu acestea, ci ca să vă dojenesc, ca pe nişte copii ai mei iubiţi. 
Căci de aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi. Căci eu v-am născut prin Evanghelie în Iisus Hristos. 
Deci, vă rog, să-mi fiţi mie următori, precum şi eu lui Hristos.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu