Ingenuncherea in zi de duminica sau de mare sarbatoare a fost interzisa
de Sfintii Parinti ai Bisericii, tocmai pentru ca bucuria zilei de praznic, a sarbatorii, sa fie
deplina.
De Rusalii, chiar daca este Praznic Imparatesc si Duminica, preotii si
credinciosii ingenuncheaza!
Asta pentru ca este coplesitor de mare darul Duhului Sfant si plecarea genunchilor arata starea de smerenie si de rugaciune staruitoare, necesare pentru a fi vrednici in fata Pogorarea Sfantului Duh.
Aceste rugaciuni, de o bogatie teologica extraordinara, sunt atribuite Sfantului Sofronie, Patriarhul Ierusalimului (560-638).
Asta pentru ca este coplesitor de mare darul Duhului Sfant si plecarea genunchilor arata starea de smerenie si de rugaciune staruitoare, necesare pentru a fi vrednici in fata Pogorarea Sfantului Duh.
Aceste rugaciuni, de o bogatie teologica extraordinara, sunt atribuite Sfantului Sofronie, Patriarhul Ierusalimului (560-638).
In ziua de Rusalii, dupa Liturghie, stand in genunchi in fata Sfintelor Usi ale altarului, preotul citeste sapte rugaciuni, care invoca ajutorul Sfintei Treimi,
amintind de cele sapte daruri ale Sfantului Duh care s-a pogorat in ziua
Cincizecimii.
In aceste rugaciuni, foarte impresionante, preotul cere indurare pentru noi, ca si pentru cei adormiti in Domnul.
In aceste rugaciuni, foarte impresionante, preotul cere indurare pentru noi, ca si pentru cei adormiti in Domnul.
Datorita faptului ca cele sapte rugaciuni se citesc in genunchi, slujba aceasta se mai numeste si Vecernia plecarii genunchilor.
Cele sapte daruri ale Duhului Sfant, de care se aminteste in rugaciunile plecarii genunchilor, sunt: duhul temerii, duhul tariei, duhul sfatului, duhul stiintei, duhul cunostintei, duhul intelegerii, duhul intelepciunii.
Cele sapte daruri ale Duhului Sfant, de care se aminteste in rugaciunile plecarii genunchilor, sunt: duhul temerii, duhul tariei, duhul sfatului, duhul stiintei, duhul cunostintei, duhul intelegerii, duhul intelepciunii.
Primele doua daruri sunt faptuitoare: temandu-ne ne retinem de la rele si cu taria ne vom stradui in cele bune!
E doar o prima etapa!
Daca harul Sfantului Botez mortifica omul cel vechi spre a permite devenirea celui nou, darurile Sfantului Duh reinoiesc si amplifica forta de cunoastere a sufletului
si staruinta in credinta, dupa ce sufletul nostru L-a cunoscut pe Dumnezeu. Ele sunt daruri de deschidere a mintii si de evolutie a ei inspre Dumnezeu. Ele devin fructuoase numai cand s-au dezvoltat in noi suficient de mult capacitatile intelectuale, care colaboreaza cu ele spre o comuniune desavarsita cu Dumnezeu!
Viata in duh insa nu se poate cunoaste decat dupa debarasarea de patimi!
Sa fim, asadar, In Duh si Adevar nu este cu putinta decat fiind curati!
Asta e lupta pe viata a unui adevarat crestin!
Inlaturand, prin pocainta, strat cu strat, patimile noastre, puterea darurilor devine mai vizibila, aureoland fiinta noastra. Astfel, pas cu pas, incepem sa simtim puterea
ce lucreaza in noi la aceasta curatire.
Duhul Sfant la inceput isi arata puterea Sa, pentru ca pe urma sa-si arate lumina, pana la iluminarea deplina ce va sa irumpa in constiinta noastra.
Duhul Sfant la inceput isi arata puterea Sa, pentru ca pe urma sa-si arate lumina, pana la iluminarea deplina ce va sa irumpa in constiinta noastra.