miercuri, 10 martie 2021

FEMEILE VECHIULUI TESTAMENT - GENEALOGIA LUI IISUS - RAHAB



Primul capitol al Evangheliei dupa Matei ne prezinta originea umană (vv. 1-17) și cea divină (vv. 18-25) a lui Iisus!

In genealogia pe care ne-o prezinta Ev. Matei, regasim, in mod surprinzator, tinand cont ca, in mod normal, este luată în calcul linia paternă, numele a 4 femei - TamaraRahab, Rut si femeia lui Urie, Batseba.
Si mai ciudat este faptul ca Tamara şi Rahab erau cananeience, Rut era moabită, iar femia lui Urie, Batşeba, era hitită”! 

Aceste femei apar în genealogia  pe care ne-o prezintă Evanghelistul Matei si arăta fara echivoc că nu numai bărbaţii, ci şi femeile sunt parte a planului de mântuire şi  fiecare persoană umana, creată după chipul lui Dumnezeu, este chemată la sfinţenie, la asemănarea cu Dumnezeu! 

Afland povestile acestor femei, observam ca ele erau straine de neamul "ales", iar trecutul lor... departe de a fi ireprosabil!

Mesia insa nu vine doar pentru mântuirea poporului evreu, ci şi pentru mântuirea altor popoare - care vor crede în El şi care, crezând în El, se vor boteza în numele Preasfintei Treimi şi vor deveni parte din Biserica lui Hristos!
EL nu vine pentru sfinti ci pentru pacatosi, pentru a-i aduce la pocainta!

RAHAB
este cea de-a doua femeie pomenita in genealogia lui Iisus, din Evanghelia dupa Matei. 

Ea a fost, potrivit Cartii lui Iosua Navi 2:1-24, o femeie care locuia în orașul Ierihon,  in Țara Făgăduinței.
 
Cuvântul ebraic folosit pentru a o descrie pe Rahab, în Iosua 2:1 
(אשה זונה),  înseamnă „o femeie prostituată”

Potrivit cărții lui Iosua, atunci când evreii s-au așezat în Sitim, in valea Iordanului, vizavi de Ierihon și se pregăteau să traverseze râul, Iosua a trimis doi spioni să culeaga informatii cu privire la puterea militară a orașului Ierihon. Spionii au rămas în casa lui Rahab, care era construită chiar în zidul cetății. 

Istoricul evreu Josephus menționează si el că Rahab ținea un han, fara sa mentioneze insa dacă închirierea de camere era singura ei sursă de venit. Oricum, nu era ceva neobișnuit ca un han și un 
bordel să funcționeze în aceeași clădire! 
Astfel, intrarea în casa lui Rahab nu contrazicea ordinele lui Iosua. 
Însa un astfel de stabiliment putea fi o locație ideală în care spionii
să adune informații.

Soldații din Ierihon, trimiși să captureze spionii, i-au cerut lui Rahab să-i scoată din casă, dar femeia ii ascunsese pe acestia sub mănunchiurile de in aflate pe acoperișul casei. 

Rahab le-a spus iscoadelor:
„Știu că Domnul v-a dat vouă pământul acesta, căci frica voastră a căzut asupra noastră și toți locuitorii pământului acestuia au frică de voi. Pentru că am auzit noi cum a secat Domnul Dumnezeu înaintea voastră Marea Roșie, când ați ieșit din Egipt, și câte ați făcut voi cu cei doi regi ai amoreilor peste Iordan, cu Sihon și cu Og, pe care i-ați pierdut. Când am auzit noi de acestea, ne-a slăbit inima și în nici unul din noi n-a mai rămas bărbăție în fața voastră, căci Domnul Dumnezeul vostru este Dumnezeu în cer sus și pe pământ jos. Acum dar jurați-mi pe Domnul Dumnezeul vostru că, precum am făcut eu milă cu voi, veți face și voi milă cu casa tatălui meu și dați-mi semn de nădejde, că veți lăsa cu viață pe tatăl meu, pe mama mea, pe frații mei, pe surorile mele, toată casa mea și veți izbăvi sufletul meu de la moarte.” Iosua 2:9-13.

Vazandu-se scapati de primejdie, iscoadele au promis  in schimbul gestului femeii că îi vor cruța pe ea și familia ei, după ce vor ocupa orașul. 
În acele timpuri era obiceiul ca, după un asediu îndelungat, invingatorii sa masacreze populatia si sa jefuiasca orasele cucerite!
Pentru ca ea, familia si casa ei sa scape de urgia cuceritorilor, Rahab a fost sfatuita sa puna la fereastra un semn -  si ea a atarnat o funie roșie! 
Unii susțin că felinarele roșii, de la casele de toleranță de mai tarziu, au legatura tocmai cu aceasta poveste biblica! 

Când Ierihonul a căzut in mainile evreilor, Rahab, casa și ai sai au fost cruțați, conform promisiunii, și au fost incluși în rândul poporului evreu. 

Povestea lui Rahab ar putea oferi o explicatie cu privire la modul în care un grup canaanit a devenit parte a Israelului, în ciuda poruncii, incluse în Deuteronom, de a-i ucide pe toți canaaniții și ca poporul lui Israel sa nu se amestece cu ei!

În literatura rabinică, Rahab este descrisa ca fiind una dintre cele mai frumoase patru femei pe care le-a cunoscut vreodată lumea, alaturi de Sarah, Abigail și Esther! 
În Talmudul babilonian se spune chiar că, oricine menționează numele lui Rahab, o si dorește! 

Traditia spune că Rahab s-a convertit la iudaism la vârsta de 50 de ani și s-a pocăit de trei păcate, spunând:
Stăpâne al Universului! Am păcătuit cu trei lucruri [cu ochiul, cu coapsa și cu stomacul]. 
Iartă-mă datorită acestor trei lucruri: frânghia, fereastra și zidul [am practicat prostituția dar iartă-mă pentru pentru că mi-am pus viața în pericol atunci când am tras funia pentru iscoade de pe fereastră pe zid].” Talmudul Babilonian, Zevahim 116a-b

Potrivit unei tradiții asemănătoare, Rahab ar fi spus: „Iartă-mă datorită frânghiei, ferestrei și inului [tulpinile de in sub care i-a ascuns pe spioni]”. Adica "iarta-ma in schimbul faptului ca am salvat iscoadele si iarta-ma pentru ca am cerut indurare pt asta, punand funia semn la fereastra"!

Rabinii au considerat-o pe Rahab ca o convertită valoroasă la iudaism și au atestat că Rahab
, după convertirea sa, s-ar fi căsătorit cu Iosua; printre descendenții lor s-ar număra profeții Ieremia, Hilchia, Seraia, Mahseia și Baruch și proorocița Hulda. 
Nu există insa nici o mențiune în Cartea lui Iosua cu privire la faptul că liderul comunității izraelite s-ar fi căsătorit cu cineva sau că ar fi avut o viață de familie!

În Noul Testament, Rahab (în greacă Ῥαάβ), din cartea lui Iosua, este menționată ca un exemplu de femeie de credință, care a săvârșit fapte bune.  Rahab este totusi descrisă ca „prostituată” în fiecare din aceste pasaje. 

Dar in Evanghelia după Matei, numele Rahav, cea menționată ca unul dintre strămoșii lui Iisus (Matei 1:5), este scris cu o altă ortografie (în greacă Ῥαχάβ)!
Se pare ca aceasta s-a căsătorit cu Salmon, din seminția lui Iuda, și a fost mama lui Boaz
Multe alte traduceri biblice transcriu numele Rahab in aceasta ortografie, incercand poate sa faca o diferențiere între cele două femei.

Oricum, Epistola lui Iacov și Epistola către evrei din Noul Testament, 
care urmează tradiția stabilită de către traducătorii
Septuagintei, folosesc cuvântul grecesc „πόρνη” (pórnē, care este de obicei tradus în română ca „prostituată sau „desfrânată”) cuvant folosit  pentru a o descrie pe Rahab! 

Ea este considerata o sfântă care a dovedit credință, caci ea, ca  pagana, a inteles maretia desavarsita a lui Dumnezeu si, dincolo de ceea ce i se poate reprosa, a ales partea cea buna!

Alti interpreți biblici au considerat-o pe Rahab un model de ospitalitate, milă, credință, răbdare și pocăință în felul in care s-a purtat cu spionii lui Iosua. 

Astfel, desfrânata Ierihonului a devenit un model de virtute! 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu