marți, 10 ianuarie 2023

Din ciclul: POVESTI ALE VECHIULUI TESTAMENT - SAMSON SI DUHUL SFANT


Unele texte din Vechiul Testament surprind
adesea fie prin brutalitate, fie prin imoralitatea afişata, uneori parca neincriminata. 
Azi multi se impiedica de astfel de fragmente.
Traim vremuri in care empatia fata de animale, altadata vazute ca o sursa de hrana, este azi mai mare decat cea fata de semeni, cand afirmarea femeii a deviat in imitarea greselilor barbatilor! 

In urma unei discutii amicale, fara nici o clasificare prealabila, ma gandesc sa incep acest ciclu - o noua abordare a teologiei pe acest blog - cu povestea lui Samsonpe care, in linii mari, ar trebui sa o stie toata lumea. 
Ea se gaseste in Cartea Judecatori si chiar merita citita cu atentie! Macar ca o chestie de 



Pe scurt: 

După moartea lui Moise, robul Domnului, a grăit Domnul cu Iosua, fiul lui Navi, slujitorul lui Moise, şi a zis:
"Moise, robul Meu, a murit. Scoală dar şi treci Iordanul tu şi tot poporul acesta, în ţara pe care o voi da fiilor lui Israel.
Tot locul pe care vor călca tălpile picioarelor voastre, îl voi da vouă, cum am spus lui Moise..."
(Cartea lui Iosua Navi)

Iosua, a murit la o sută zece ani, "iar fiii lui Israel au început a face rele înaintea ochilor Domnului" ... Au părăsit pe Domnul şi au început a se închina lui Baal şi Astartelor."

14. De aceea s-a aprins mânia Domnului asupra lui Israel şi l-a dat în mâinile jefuitorilor care i-au jefuit; i-a dat în mâinile vrăjmaşilor dimprejurul lor şi n-au mai putut să se împotrivească vrăjmaşilor lor.

Dar  Domnul le-a dat  judecători care i-au izbăvit din mâinile jefuitorilor lor.

Samson a fost un astfel de judecător ales al Domnului spre a scapa poporul Sau de sub dominatia filistenilor, fiind înzestrat cu puteri supranaturale. 

Ispitit de o femeie filisteana, pe nume Dalila, el ii împărtășește acesteia taina puterii sale, care se afla în părul lui, care nu fusese tuns niciodata. 

In timp ce dormea, Dalila ii taie părul lui Samson si il preda soldatilor filisteni, care il aresteaza si ii scot ochii, lasandu-l fara vedere

In timpul arestarii sale, parul insa ii creste si Samson, invocandu-L pentru ultima oara pe Dumnezeu, 
"Doamne Dumnezeule, adu-ţi aminte de mine şi întăreşte-mă încă o dată, o, Dumnezeule, ca printr-o singură lovitură să mă răzbun pe Filisteni pentru cei doi ochi ai mei !" (Judecatori 16,28)
Astfel isi recapata puterile si se răzbuna, dărâmând pilaștrii templului filistean, în interiorul căruia petreceau 3000 de oameni, omorându-i pe toți,  pierind si el insusi sub dărâmături! 

In  Judecători 16, 1,  aflam urmatoarele: „Venind însă odată Samson la Gaza, a văzut acolo o femeie desfrânată şi a intrat la ea“.

Pentru noi, astăzi, gestul lui Samson de a frecventa o prostituată este de nealaturat credintei in Dumnezeu. Despre Dalila nu ni se spune ca era "o desfrânată" dar acest lucru este subânțeles!

Astfel nu putem sa nu ne intrebam cum se face ca un om, peste care S-a pogorât Duhul lui Dumnezeu, nu are pic de morala
Povestitorul biblic pare sa nu aibe o parere - nu-l condamnă şi nici nu comenteaza fapta sa ca fiind un păcat ci se multumeste doar cu relatarea. 

Mai aflam ca puterea lui Samson, care îi venea de la Dumnezeu, nu l-a părăsit (v. 9, 12, 14), si asta fara sa se vorbeasca despre pocainta! 

Sedus de farmecele ei, Samson ii mărturiseşte Dalilei că doar  tunderea părului îi poate slăbi forţa, dezvaluindu-si astfel taina.

In final, fără să se menţioneze vreo pocăinţă sau vreo transformare interioară a judecatorului Samson, Dumnezeu il va asculta ca şi mai înainte (v. 28), rdandu-i ocazia sa se razbune, daramand templul si ucigand mulţi filisteni. 

TEXTUL BIBLIC CERE INSA  ATENTIE MAXIMA!

Fără îndoială, citind cu atentie, observam ca puterea lui Samson este socotita, ca fiind în legătură cu pogorârea Duhului, fara nici o legatura cu moralitatea sa!

Încă de la început, lucrarea sa de judecător, de lider carismatic şi izbăvitor faţă de opresiunile străinilor, înseamnă împărtăşirea de Duhul lui Dumnezeu: „Şi a început Duhul Domnului să lucreze prin el în tabăra lui Dan“ (Judecători 13, 25). 

Fiecare faptă de eroism este justificata prin primirea Duhului:

1- Când s-a întâlnit cu un leu pe drum, aflam ca „S-a coborât peste el Duhul Domnului şi el a sfâşiat leul ca pe un ied; şi nu avea nimic în mână“ (14, 6). 
2 - Cand Samson, in timpul petrecerii de nunta, lanseaza o intrecere pentru dezlegarea unei ghicitori, fiind ispitit si tradat de femeia sa cu explicaţia ghicitorii, ni se spune ca „S-a coborât peste el Duhul Domnului şi s-a dus în Ascalon şi, ucigând acolo treizeci de oameni, a dezbrăcat de pe ei hainele şi a dat rândurile de haine celor ce au ghicit ghicitoarea sa“ (14, 19). 
3 - În fine, cu puţin timp înainte de întâmplarea din Gaza, fiind legat la peştera Etam de iudei, a fost predat vrăjmaşilor filisteni în localitatea Lehi, legat fedeleş si „Atunci S-a coborât peste el Duhul Domnului şi funiile care erau peste mâinile lui s-au făcut ca nişte câlţi arşi de foc şi au căzut legăturile de pe mâinile lui“ (Judecători 15, 14).

Este evident că toate ispravile 
lui Samson sunt manifestări directe ale pogorârii Duhului lui Dumnezeu. 

De altfel, şi ceilalţi judecători sunt investiţi ca conducători tot prin pogorârea Duhului: 
Otniel - lupta împotriva lui Cuşan Rişataim (Judecători 3, 8); Ghedeon - lupta împotriva madianiţilor şi a amaleciţilor (6, 34); Ieftae - împotriva amoniţilor (11, 29). 
Acelaşi lucru se va întâmpla şi în cazul regilor, de exemplu Saul (1 Regi 10, 6.9-10) sau David (16, 13).

Putem banui 
oare ca in Scriptura exista o toleranta fata de pacat 
Cum sa ne explicam faptul ca un om, peste care S-a pogorât Duhul lui Dumnezeu, este imoral, iar Dumnezeu il asculta si il ajuta totusi în continuare ca şi cum nimic nu s-a întâmplat?

Daca ne gandim la Noului Testament, fapta din Judecători 16, 1 este condamnată aspru de Mântuitorul Hristos, care, comentând Decalogul, în care era interzis adulterul, spune:
Aţi auzit că s-a zis celor de demult: «Să nu săvârşeşti adulter». Eu însă vă spun vouă că oricine se uită la femeie, poftind-o, a şi săvârşit adulter cu ea în inima lui. Iar dacă ochiul tău cel drept te sminteşte pe tine, scoate-l şi aruncă-l de la tine, căci mai de folos îţi este să piară unul din mădularele tale, decât tot trupul să fie aruncat în gheenă“ (Matei 5, 27-29).

Canonic vorbind, atâta vreme cât cartea Judecătorilor se află în Sfânta Scriptură după Pentateuh,  înseamna că judecarea teologică a faptelor de aici se poate face in baza Legeii si Legea interzicea orice  legătura cu străinii (Ieşire 34, 15-16), precum şi prostituţia (Levitic 19, 29; cf. Numeri 25, 1 şi urm.)!

Asadar cum putem explica lipsa de reacţie a autorului biblic în cazul lui Samson,  lipsa pocăinţei acestuia, ori lipsa pedepsei?! 

TREBUIE SA AVEM IN VEDERE  ca relatările din Vechiul Testament păstrează concepţii morale mai vechi. 
Pe atunci, frecventarea unei prostituate nu constituia totusi o chestiune aşa de importantă, ca mai târziu. 
Sa nu uitam ca se punea puţin preţ pe viaţa unei femei (a se vedea episodul şocant cu crima din Ghibeea din Judecători 19!). 

Morala avea sa evolueze în timp, culminând cu moralitatea Noului Testament

Dar, daca moralitatea era precara, oare mai poate fi socotit 
textul biblic ca o revelaţie dumnezeiască?

Doar o atenta analiza ne va permite sa gasim raspunsul, acele nuante menite sa ne domoleasca dubiile!

Biblia nu are nici un cuvant in plus, nici unul in minus! 

Privind atent textul, istoria lui Samson este împărţită în două: 
1 - ridicarea la rangul de judecător (cap. 13-15) şi 
2 - decăderea sa (cap. 16 ), care are legatura durecta cu renunţarea la votul de nazireu*: (legătura cu o femeie desfrânată (Judecători 16, 1-4; cf. Numeri 6, 8) şi taierea părului (Numeri, 16, 4-22; cf. Numeri 6, 5) il descalifica!)

*Nazireu vine de la cuvântul ebraic nazir, care înseamnă „consacrat” sau „pus deoparte”. 
Nazireul este „sfântul Domnului” (Numeri 6,8) și trebuie să se păzească de orice necurăție rituală.

Prescripțiile Legii, pe care acesta le urmează, corespund celor respectate de Marele Preot și de preoți în cult, după cum este descris în Levitic și în Ezechiel. Asumarea acestui vot ascetic cerea ca bărbatul (în perioada elenistică, și femeia care își asuma această rânduială) să respecte următoarele:

  • să se înfrâneze de la vin, oțet (care era făcut din vin), struguri, stafide și orice băutură alcoolică;
  • să se abțină de la tăierea părului și a bărbii;
  • să evite contactul cu cadavrele, chiar și a celor a unui membru al familiei (caci, potrivit Legii iudaice, orice trup mort era considerat necurat).

Acest vot se făcea de obicei pentru o perioadă fixă de timp—30, 90 sau chiar 100 zile. La începerea perioadei nazireatului, omul aducea ca jertfă un miel, o oaie, un berbec și coș cu pâine și turte. În unele cazuri, unul din părinți făcea acest vot pe seama fiului său, vot pe care copilul trebuia să-l respecte întreaga viață.

Analizând scrupulos capitolul 16, putem remarca că naratorul biblic nu mai pomeneste nimic despre pogorârea Duhului, ca în capitolele anterioare. Această.... "tăcere" este întâmplătoare. 

Chiar daca efectul primirii Duhului, adica puterea sa neobişnuită,  a rămas (caci Samson a reusit sa mearga cu porţile cetăţii în cârcă de la Gaza la Hebron, adica vreo 65 km!!!),  despre Dumnezeu nu ni se mai spune nimic! 

Desi povestitorul nu comentează, noi mai putem remarca si o alta "omisiune" -  aceea a oricarei referii la funcţia de judecător a lui Samson (Judecători 15, 20)! 

Samson, prins in pacat, se însingurează tot mai mult şi se comportă haotic. 
El fusese anume ales ca sa fie izbăvitor al poporului lui Dumnezeu din mana filistenilor, dar, antrenat mai degrabă în dispute personale, 
Samson acţionează corect doar în măsura în care  reuseste sa slăbeasca dominaţia militară a Filistenilor, ucigând mulţi bărbaţi, insa greseste fatal, lasandu-se sedus de femeile filistenilor.

Istoria lui Samson este totusi istoria unui esec
depăşit prin pocăinţa, chiar daca nu se pomeneste in cuvinte despre ea!

Trebuie luat in consideratie ca, la vremea aceea, filistenii aveau o cultură mult superioară celei a  israeliţilor ! 
Ei prelucrau deja fierul - cf. 1 Regi 13, 19-22), moşteniseră garnizoanele egiptenilor din zona Gaza, stabilind, evident, şi contacte culturale si economice cu Egiptul. 
Până la ridicarea monarhiei, odată cu Saul, israeliţii au fost efectiv sub o dubla dominaţie filisteană - militară si culturală !

Samson fraternizează cu cei care îi oprimau poporul, desi misiunea lui era alta, fiind sedus, cu siguranta, nu doar de femeile filistene, ci şi de cultura opresorilor! 

Textul nu tine sa ne explice totul. Biblia are un parcurs logic, in etape, sugerand o seama de lucruri... Dacă suntem atenţi si dorim sa intelegem, ceea ce ni se comunica este suficient pentru a ne potoli nedumeririle. 

Deşi captiv propriei sale alegeri de viata, neînvăţând nimic din trădările anterioare (ex. femeia din Timna care seamănă izbitor cu Dalila), Samson va fi totusi ascultat de Dumnezeu pentru ca şi cel mai păcătos om are acces la rugăciune! 

Cat priveste rolul său de judecător al Israelului... pentru asta este evident prea târziu!

Arhiereul Daniil Stoenescu, intr-un articol publicat in Ziarul Lumina acum cativa ani, vede in istoria lui Samson intalnirea celor doua coordonate spirituale
- Verticala Prezentului si 
- Orizontala Atotprezentei lui Dumnezeu
dandu-ne astfel un raspuns legat de pacat! 
Textul este minunat!

"Judecătorul Samson îşi potenţează Verticala Prezentului prin harul lui Dumnezeu, de care a fost dăruit şi înzestrat cu putere fizică, dar el îşi pierde parţial Verticala Prezentului, care i se dărâmă prin păcatul cu Dalila şi tăierea celor şapte şuviţe. 

Verticala Prezentului lui Samson se reclădeşte şi se restaurează prin sfărâmarea celor doi stâlpi ai casei filistenilor, în urma rugăciunii din ceasul morţii lui, precum s-a întâmplat mai târziu si cu tâlharul de pe cruce.

Revelaţia din Sfânta şi Dumnezeiasca Scriptură, a Vechiului şi a Noului Testament, este traversată, de la cel dintâi cuvânt din Facere până la cel din urmă cuvânt din Apocalipsă, de Orizontala Atotprezenţei lui Dumnezeu. 

Pe această Orizontală a Atotprezenţei divine se ridică, din când în când şi din vreme în vreme, Verticala Prezentului, prin toate treptele, pragurile sau etapele Revelaţiei dumnezeieşti, prin drepţi, patriarhi, regi, profeţi, prin Mântuitorul Iisus Hristos, prin Sfinţii Apostoli şi Sfinţii Evanghelişti! 

(Ziarul LUMINA: Verticala Prezentului şi Orizontala Atotprezenţei - 23 iunie 2019)

Asadar, stradaniile noastre, sub grija lui Dumnezeu, se inscriu mereu in Planul Divin pe care noi, mici fiind, nu reusim sa-l vedem in ansamblu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu