sâmbătă, 14 ianuarie 2023

POVESTEA LUI ABIMELEC, FIUL LUI GHEDEON


Ma gandesc sa nu las prea multa vreme si sa urmam firul povestiilor pe care le-am promis, care, toate duc la una anume, cea care este motivul pentru care vi 
l-am prezentat pe Ghedeon. (daca i-ati uitat povestea sau nu ati citit-o inca ... dati click pe numele lui!)

Cum acesta a fost tatal lui Abimelec, ca sa nu uitam cele povestite anterior, innodam firul de unde am ramas.

"Şi a avut Ghedeon şaptezeci de fii care au răsărit din coapsele lui, căci el a avut femei multe.
De asemenea, i-a născut un fiu şi concubina sa, care trăia în Sichem, şi el i-a pus numele Abimelec."

Abimelec (în ebraică: Avimeleh אֲבִימֶלֶךְ / אֲבִימָלֶךְ)  inseamna "tatăl meu, regele"!  

Ambitiile lui erau mai mari decat ii permitea statutul sau - fiind fiu al unei concubine, dreptul lui la mostenire putea fi simtitor diminuat, daca nu chiar nul! 
In plus, numarul mare al  copiilor lui Ghedeon, nu prea ii permitea sa spere mare lucru. 

Vazand ca poporul isi dorea un rege, demnitate pe care tatal sau o refuzase, Abimelec a tesut o oarecare intriga, uneltind abil, incercand sa castige increderea tribului familiei mamei sale, care traia in Sichen.

In vremea aceea Abimelec, fiul lui Ierubaal (Ghedeon), s-a dus la Sichem, la fraţii mamei sale, şi a grăit cu el Şi cu tot neamul tatălui mamei sale şi a zis:
"Şoptiţi la toţi locuitorii din Sichem: Cum e mai bine pentru voi: să domnească peste voi toţi cei şaptezeci de fii ai lui Ierubaal sau să domnească numai unul? Şi amintiţi-vă că eu sunt osul vostru şi carnea voastră!"
Şi au şoptit fraţii mamei sale din partea lui toate cuvintele acestea locuitorilor din Sichem. Şi s-a înduplecat inima acestora pentru Abimelec, căci îşi ziceau aşa: "E fratele nostru!"  
Şi i-au dat şaptezeci de sicli de argint din casa lui Baal-Berit[1]
Abimelec şi-a tocmit cu ei oameni răi şi fără căpătâi care s-au şi dus cu el!

Cu prilejul mortii lui Ghedeon, Abimelec actioneaza repede, se proclama rege în Sichem...  a venit la casa tatălui său, în Ofra, şi a ucis pe fraţii săi, pe cei şaptezeci de fii ai lui Ierubaal, pe o piatră, rămânând numai Iotamfiul cel mai mic al lui Ierubaal, pentru că s-a ascuns.
După aceea s-au adunat toţi locuitorii Sichemului şi toată casa lui Milo şi s-au dus de au pus rege pe Abimelec la stejarul cel de lângă Sichem. (Judecatori 9, 1- 6)

Abimelec i-a mǎcelǎrit, pur si simplu, pe cei 70 de frați ai săi, pentru a se proclama apoi rege al Sihemului insa, intre cei ucisi, toti... 
 pe o piatră, nu s-a numarat Iotam, care s-a ascuns si a supravietuit! 

La ceremonia învestirii sale în noua demnitate, Abimelec a adunat poporul lângă stejarul lui Avraam şi al lui Iacov (strămoşii iudeilor) de la Sichem, un fel de confirmare strabuna, însă izbucneşte un protest spontan care întrerupe serbarea, si de pe Muntele Garizim, se aude vocea tânărului Iotam care se adresează mulţimii, tinand acolo o cuvantare pe care a inceput-o cu... o fabula, Povestea copacilor  care si-au dorit un rege,  

Prin această fabulă,  Iotan dezvaluie si condamna fapta lui Abimelec. 

În scurt timp, va izbucni acolo un război civil în care Abimelec va fi ucis lovit in cap  cu o piatră de moară de catre o femeie!

Povestea este menționata in detaliu în Cartea Judecătorilor, cap 9. 

Iar dacă s-a spus acestea lui Iotam, acesta s-a dus şi a stat pe vârful muntelui Garizim şi, ridicându-şi glasul, a strigat şi a zis: "Ascultaţi-mă, locuitori ai Sichemului, şi Dumnezeu să vă asculte!

Locul unde se petrece acest eveniment este unul deosebit de important! SICHEMUL! (Jud. 9, 7)

- Sichemul  este prima aşezare menţionată în Biblie (Fac. 12, 6), locul patriarhilor Avraam, Iacob şi fiii acestuia

- La stejarul din Sichem, Avraam a ridicat un altar Domnului Dumnezeu (Fac. 12, 7). 

- Acelas lucru l-a facut şi Iacov, după ce a îngropat dumnezeii străini sub stejar. (Fac. 33, 20)! 

- După ce israeliţii au cucerit Canaanul, osemintele lui Iosif, au fost aduse din Egipt si îngropate aici (Ios. 24, 32)

-Tot aici, Iosua i-a chemat pe evrei la reînnoirea legământului cu Dumnezeu (Ios. 8, 30-35)! Inainte sa moara Iosua, bătrânii poporului dau jurământ de supunere lui Dumnezeu ... la Sichem (Ios. 24) [2]

Astfel, toate aceste adunări reprezentau o uniune de triburi grupate în jurul unui sanctuar comun, cu centrul la Sichem.[3]
Iata ce insemna Sichemul pentru izraeliti!

Revenind la cuvantarea lui Ioam, ea sta la originea ideii de a alege cateva povesti minunate din Scriptura!

Despre fabula aceasta - care m-a fermecat, m-a emotionat si mi-a tinut mintea captiva saptamani intregi - am mai scris. 
Ea nu poate fi nici povestitafara cunoasterea contextului  biblic, care o face explicita si admirabila! 

Azi insa ma opresc aici si... promit continuarea!



[1]  BAAL-BERIT (ebr. ba‘al berit, „Domnul legământului"). 
Zeitate canaanită din categoria Baalilor, venerată iniţial in Sihem (Judecători 8:33; 9:4); probabil identificabilă cu El-Berit (Judecători 9:46). Cucerirea Sihemului de către Iosua nu este relatată nicăieri; Sihemul a ajuns sub stăpânirea Habiru în secolul al 14-lea î.Cr. şi probabil că a fost încorporat în Israel printr-un tratat. Întâmplarea cu Abimelec (Judecători 9) ilustrează tensiunea dintre adevăraţii israeliţi şi această enclavă esenţialmente canaanită. Sihemiţii sunt numiţi „fiii lui Hamor" („măgar", Judecători 9:28), care este echivalent cu „fiii legământului", încrucât între amoriţi pentru ratificarea unui tratat era esenţială sacrificarea unui măgar. (Wiki)


[2] Pr. Ioan Sorin Usca, Vechiul Testament în tâlcuirea Sfinţilor Părinţi, (VII – Judecătorii. Rut), Editura Christiana, Bucureşti, 2005, p. 66.

[3] Dicţionar biblic, Editura Cartea Creştină, Oradea, 2008, p. 1200.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu