vineri, 12 mai 2017

PACATUL DE A NU AUZI


Pentru romani, o petrecere frantuzeasca este anosta. Poti sa pui ce muzica vrei, ei prefera sa vorbeasca mai curand decat sa danseze!

Daca ai prilejul sa fii martorul unei discutii intre doi intelectuali francezi, chiar concurenti in idei de ar fi ei, nu poti sa nu remarci arta dialogului. 
In Franta este considerat intelectual cel care se ocupa, profesional sau din pasiune, de activitati culturale si filozofice; un intelectual este un explorator al discursului filozofic si, nu in ultimul rand, o persoana deschisa ideilor. 
Un detinator de diploma postliceala nu este asadar in mod automat un intelectual, diploma fiind doar o specializare!
 
Discutia intre astfel de persoane te subjuga, nu atat prin ideile expuse, interesante si mereu profund umaniste, cat mai ales prin felul in care mintile acestor oameni sunt dispuse sa accepte si opinii ce nu le apartin.
Sa fii capabil sa asculti, sa recunosti ca nu le stii pe toate ori ca si ideea celuilalt este buna, poate chiar mai buna decat a ta, denota mai mult decat un caracter deschis! Nimeni nu se infurie, nimeni nu jugneste.

Numai ca suntem rar martori la astfel de dialoguri. In general asistam zilnic doar la discutii sterile intre... diversi. 
In majoritatea lor, oamenii vorbesc fara sa dialogheze, dialog insemnand intai de toate un schimb de idei, de opinii, si nu respingerea lor a priori! 
Fiecare o tine pe a lui, cum s-ar spune, fara ca vreunul sa auda ce spune altul, necum sa accepte ceva din opiniile celuilalt!
Este evident ca e greu, daca nu imposibil, sa schimbi ideile oamenilor,  singura modalitate - in afara interesului personal - ramanand manipularea! 
In fata unui dialog al surzilor Adevarul ramane mereu o notiune abstracta!

Gandind la aceste realitati ale firii omenesti,  putem intelege cat de imposibil de acceptat a fost discursul Mantuitorului pentru cei ce vedeau in El un concurent, un pericol, cineva care putea sa le zdruncine, daca nu chiar sa le doboare, pozitia lor in societate!
Surzenia spirituala a iudeilor i-a impiedicat atunci sa
inteleaga Cine era Iisus! 
Inutil sa filozofam pe tema asta: azi se petrece exact acelas lucru si nu numai cu cei ce apartin poporului ales!

Mare pacat!


Şi iarăşi le-a zis: Eu Mă duc şi Mă veţi căuta şi veţi muri în păcatul vostru. Unde Mă duc Eu, voi nu puteţi veni. Deci ziceau iudeii: Nu cumva Îşi va ridica singur viaţa? Că zice: Unde Mă duc Eu, voi nu puteţi veni. Şi El le zicea: Voi sunteţi din cele de jos; Eu sunt din cele de sus. Voi sunteţi din lumea aceasta; Eu nu sunt din lumea aceasta. V-am spus deci vouă că veţi muri în păcatele voastre. Căci dacă nu credeţi că Eu sunt, veţi muri în păcatele voastre. Deci Îi ziceau ei: Cine eşti Tu? Şi a zis lor Iisus: Ceea ce v-am spus de la început. Multe am de spus despre voi şi de judecat. Dar Cel ce M-a trimis pe Mine adevărat este, şi cele ce am auzit de la El, Eu acestea le grăiesc în lume. Şi ei n-au înţeles că le vorbea despre Tatăl. Deci le-a zis Iisus: Când veţi înălţa pe Fiul Omului, atunci veţi cunoaşte că Eu sunt şi că de la Mine însumi nu fac nimic, ci precum M-a învăţat Tatăl, aşa vorbesc. Şi Cel ce M-a trimis este cu Mine; nu M-a lăsat singur, fiindcă Eu fac pururea cele plăcute Lui. Spunând El acestea, mulţi au crezut în El. 
Ioan 8, 21-30

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu