joi, 17 aprilie 2014

Z 70


JOIA CEA MARE - Joia Cinei celei de Tainã

“Când mãritii ucenici, la spãlarea Cinei, s-au luminat, atunci Iuda cel rãu credincios, cu iubirea de arginti bolnãvindu-se, s-a întunecat … Vezi, iubitorule de avutii, cel ce pentru acestea spânzurare si-a agonisit. Fugi de sufletul nesãtios care a îndrãznit unele ca acestea asupra Împãratului. Cel ce esti peste toti bun, Doamne, slavã Tie”. (Tropar)

EVANGHELIA ZILEI O PUTETI CITI AICI

Patru lucruri prãznuim în aceastã zi: 
Spãlarea picioarelor, 
Cina cea de tainã, 
Rugãciunea din grãdina Ghetsimani si Vânzarea si prinderea Domnului.

Înainte de a începe Cina, Hristos S-a sculat, Si-a dezbrãcat hainele si El singur a spãlat picioarele tuturor. Prin aceasta a vrut sã îl facã pe Iuda sã se rusineze, iar celorlalti sã le aducã aminte sã nu umble dupã întâietãti:

“Cel care vrea sã fie întâiul sã fie slujitorul tuturor” (Marcu 9, 35), dându-Se El însusi pildã. La sfârsitul mesei aduce vorbã si despre vânzarea Lui. Dupã putin timp, luând pâinea a zis: “Luati mâncati”; la fel si paharul, zicând: “Beti dintru acesta toti, acesta este Sângele Meu, al Legii celei Noi. Aceasta sã o faceti întru pomenirea Mea” (Matei 26, 26-28).

Dupã aceea, arãtându-Se om, spune ucenicilor: “Întristat este sufletul meu pânã la moarte” (Matei 26, 38) si S-a rugat în Grãdina Ghetsimani cu sudoare de sânge (Luca 22, 44). 
Iuda cunostea locul si, luând câtiva soldati, a venit sã-L prindã. A fost prins si dus la Ana, la Caiafa, si în cele din urmã la Pilat. 
Acum Petru se va lepãda de trei ori de Hristos, tãgãduind cã-L cunoaste.

Pentru a ne reaminti de toate acestea, seara se scoate în mijlocul bisericii Sfânta Cruce.


OBS. 
In biserica Sf Parascheva si Sf Genoveva, din Paris, am asistat si eu o data la ritualul spalarii picioarelor, savarsit de mitropolitul nostru IPS Iosif. Marturisesc ca a fost ceva extrem de impresionant. Ritualul acesta se practica in mod curent in bisericile ortodoxe din Ierusalim si din alte locuri sfinte.

Joia Mare imi aduce aminte de bunica, de vremea cand, imbracate cu haine si  pantofi noi, luate uneori chiar pe cartela, eu si sora mea mergeam cu ea la biserica sa ne impartasim.
Era un ritual de la care nu ne-am abatut niciodata. Ma gandesc si azi ca eu nu am reusit sa mai fac acest lucru si ma invinovatesc ca am rupt lantul unei traditii care mie mi-a luminat copilaria.


Gradina Ghetimani - 



Biserica Tuturor Natiunilor - Ierusalim
Piatra pe care Iisus s-a rugat cu sudoare de sange
Biserica Tuturor Natiunilor -  Ierusalim
Biserica Tuturor Natiunilor - Ierusalim
Sarutul lui Iuda
Biserica Tuturor Natiunilor
Ierusalim

PS Azi ma voi inalni cu oncologul... Deci intru in linie dreapta cum s-ar spune.
      Sfanta Joimarita sa ma aiba in paza!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu