In genealogia pe care ne-o prezinta Ev. Matei, regasim, in mod surprinzator, tinand cont ca, in mod normal, este luată în calcul linia paternă, numele a 4 femei - Tamara, Rahab, Rut si femeia lui Urie, Batseba.
Si mai ciudat este faptul ca Tamara şi Rahab erau cananeience, Rut era moabită, iar femia lui Urie, Batşeba, era hitită”!
Aceste femei apar în genealogia pe care ne-o prezintă Evanghelistul Matei si arăta fara echivoc că nu numai bărbaţii, ci şi femeile sunt parte a planului de mântuire şi fiecare persoană umana, creată după chipul lui Dumnezeu, este chemată la sfinţenie, la asemănarea cu Dumnezeu!
Afland povestile acestor femei, observam ca ele erau straine de neamul "ales", iar trecutul lor... departe de a fi ireprosabil!
Mesia insa nu vine doar pentru mântuirea poporului evreu, ci şi pentru mântuirea altor popoare - care vor crede în El şi care, crezând în El, se vor boteza în numele Preasfintei Treimi şi vor deveni parte din Biserica lui Hristos!
EL nu vine pentru sfinti ci pentru pacatosi, pentru a-i aduce la pocainta!
TAMARA
Povestea Tamarei o gasim in Facerea, intaia carte a lui Moise din Vechiul Testament, la cap. 38.Al doilea personaj important al acestei povesti este Iuda, unul din fiii întemeietori ai triburilor lui Israel.
Iuda a avut trei băieți, Ir, Onan și Șela.
Iuda a avut trei băieți, Ir, Onan și Șela.
Pentru Ir, cel mai mare fiu al său, Iuda a luat o nevastă numită Tamara.
Dar Ir a fost un om foarte rău și a si murit de tânăr, fără a lăsa urmași.
Conform tradiției, Tamara este dată de sotie lui Onan, fratele mijlociu, dar acesta refuză să păstreze si numele fratelui decedat, avand copii cu femeia lui. Dealtfel si el moare tânăr.
Dupa cum era datina, Tamara ar fi trebuit dată ultimului dintre fiii lui Iuda dar, cum acesta nu avea inca vârsta potrivita, Iuda a trimis-o pe Tamara la tatal ei, la Timna, ca să traiasca acolo o vreme, ca si vaduva, până când Șela, fiul cel mic, ajungea la varsta de insuratoare.
Dupa cum era datina, Tamara ar fi trebuit dată ultimului dintre fiii lui Iuda dar, cum acesta nu avea inca vârsta potrivita, Iuda a trimis-o pe Tamara la tatal ei, la Timna, ca să traiasca acolo o vreme, ca si vaduva, până când Șela, fiul cel mic, ajungea la varsta de insuratoare.
In acest timp, soția lui Iuda moare și, după ce acesta o plange, conform tradiției, planifică să meargă cu oile la Timna.
Dar, desi Șela împlinise vârsta necesară casatoriei, din pricina problemelor, Iuda omite să isi dea acordul ca Șela sa o ia pe Tamara de sotie.
Dar, desi Șela împlinise vârsta necesară casatoriei, din pricina problemelor, Iuda omite să isi dea acordul ca Șela sa o ia pe Tamara de sotie.
Tamara, temându-se că ii trece vremea si va rămâne văduvă, singură toată viața, fara copii (care erau un spijin pentru o femeie la anii batranetii) auzind că Iuda urmează să meargă la Timna, urzeste un plan... cel putin ciudat.
Ea se deghizeaza în prostituată cu scopul precis de a-l seduce pe Iuda, socrul ei, si să aibă un copil cu acesta.
Iuda pornește cu oile, spre Timna iar Tamara il asteapta la o răscruce de drumuri, si, ademenit de aceasta, ajunge a "o cunoaște" , fără sa stie cine este.
Nefiind pregătit pentru o astfel de "aventură", Iuda nu a avut mijloace să o plătească pe femeie pentru "serviciile" oferite, și, onest, îi lasă, drept gaj, inelul, lanțul și toiagul său, urmând să îi trimită ulterior plata - Tamara, conform planului ticluit, ceruse ca plata o capră.
Cineva i-a dat de veste Tamarei, nora sa, zicându-i: „Iată, socrul tău merge la Timna să-și tundă oile“. Atunci ea și-a dezbrăcat hainele de văduvie, s'a înfășurat cu un văl și, gătindu-se, a ieșit și a șezut la poarta Enaim, care este în drumul spre Timna. Căci vedea că Șela se făcuse mare și ea nu-i fusese dată de soție. Și dac'a văzut-o Iuda, a crezut că-i o desfrânată; căci ea își avea fața acoperită, iar el n'a recunoscut-o. Și abătându-se spre ea din cale, i-a zis: „Lasă-mă să intru la tine!“ Căci el nu știa că e nora lui. Iar ea a zis: „Dacă intri la mine, ce-mi dai?“ El i-a răspuns: „Îți voi trimite un ied din turma mea“. Iar ea a zis: „Bine, dar să-mi dai un zălog până-l vei trimite“. Răspuns-a Iuda: „Ce zălog să-ți dau?“ Și ea a zis: „Inelul tău, colanul tău și toiagul pe care-l ai în mână“. Și el i le-a dat și a intrat la ea; și ea a rămas grea de la el.
Ajuns acasă, Iuda îi trimite "prostituatei" capra ceruta drept plata dar, din păcate, nimeni din Timna nu auzise de femeia cu care s-a "cunoscut" Iuda.
După trei luni, Iuda află că nora lui este însărcinată și o condamnă la moarte pentru adulter.
Dar, Tamara îi trimite lui Iuda cele trei obiecte lăsate gaj, cu explicația că posesorul lor este tatăl copilului pe care îl purta în pântece!
Și a fost că după vreo trei luni i s'a spus lui Iuda: „Tamara, noru-ta, s'a desfrânat, și iată c'a rămas însărcinată din desfrânare“. Iar Iuda a zis: „Scoateți-o, și să fie arsă!“ 25 Dar pe când o duceau, ea a trimis să i se spună socrului său: „De la omul căruia îi aparțin aceste lucruri, de la el sunt eu însărcinată“. Și a zis: „Spune ale cui sunt inelul, colanul și toiagul acesta!“ Iuda le-a recunoscut și a zis: „Tamara e mai dreaptă decât mine; fiindcă e drept că nu i-am dat-o lui Șela, fiul meu“.
Și de atunci n'a mai cunoscut-o. Și a fost că'n vremea când ea era să nască, iată că'n pântecele ei erau doi gemeni. Și a fost că'n timp ce ea năștea, s'a ivit mâna unuia din ei; iar moașa i-a prins mâna și i-a legat un fir de ață roșie, zicând: „Acesta a ieșit întâi“. Dar acesta și-a tras mâna înapoi, și îndată a ieșit fratele lui. Și ea a zis: „Cum de-ai făcut tu spărtură prin gard?...“. Și i-au pus numele Fares. Apoi a ieșit și fratele său, cu firul de ață roșie la mână; și i s'a pus numele Zara.
Acesta este strămoșul, pe linie maternă, a Regelui David, cel din a cărui spiță se trage, conform evangheliei, Insuși Iisus Hristos.
Ps
Este important de stiut ca, in Vechiul Testament, mai exista o femeie cu numele de Tamara! Ea a fost una din fiicele regelui David.
Lucrurile nu au fost deloc simple, pentru că la baza tradarii lui Abesalom au stat câteva neintelegeri anterioare, greu de trecut cu vederea, și care, în mare măsură, îi oferă unele circumstanțe atenuante fiului rebel al regelui David.
Inceputul rupturii dintre rege și fiul său vine din cauza unei întâmplări abominabile.
Regele David avea mai multe soții și concubine care îi oferiseră destui urmași. Printre aceștia se afla și Amnon. El a comis insa o faptă oribilă, violându-și una dintre surorile vitrege, pe nume Tamara (2 Regi 13).
Scriptura ne spune că „a auzit regele David de toate cele întâmplate și s-a mâniat foarte tare, dar n-a stricat inima lui Amnon, fiul său, căci îl iubea pentru că era întâiul său născut” (2 Regi 13, 21). Tamara era, însă, sora de sânge a lui Abesalom.
Înfuriat de lipsa de reacție a lui David, Abesalom a făcut un ospăț mare, la care și-a invitat toți frații și acolo le-a poruncit slugilor sale să-l ucidă pe Amnon pentru fărădelegea lui.
Fiindu-i insa teamă de pedeapsă, s-a autoexilat pentru mai bine de trei ani.
Rechemat la curte, printr-o favoare făcută de Ioab, generalul armatei și mâna dreaptă a regelui David, Abesalom a fost primit dar cu mare raceala de către tatăl său. Acest fapt i-a alimentat resentimentele deja existent față de propriul părinte.
Asa se face ca a început să discute cu oamenii care aveau plângeri, să-și adune aliați și, la momentul oportun, a pornit o mare rebeliune împotriva regelui ( detaliile se gasesc in 2 Regi 15-17).
Tatăl său a fost nevoit să plece el însuși într-un exil forțat, dar Abesalom nu a fost capabil să profite de oportunitatea avută și a tergiversat o bătălie directă. In final, totul s-a transformat într-un război civil, câștigat, în cele din urmă, de regele David.
Regele a poruncit ca fiul său să fie cruțat, dacă va fi descoperit de armata sa, însă Ioab, mâna sa dreaptă, a nesocotit ordinul său!
Acesta, cand l-a prins pe Abesalom, l-a ucis, motiv pentru care David a fost cuprins de o mare durere sufletească, fapt consemnat în 2 Regi 18, 33:
„Atunci regele s-a tulburat și s-a dus în foișorul de deasupra porții și a plâns, iar când se ducea, zicea: «O, fiul meu, Abesalom, Abesalom, fiul meu! Mai bine muream eu în locul tău! Abesalom, Abesalom, fiul meu!»”
surse: Biblia ortodoxa
Wikipedia
Ziarul Lumina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu