Pericopa evanghelică, citită în Duminica a 7-a după Paști, este extrasa din Evanghelia după Ioan 17, 1-13, constituind prima parte din ceea ce numim „Rugăciunea arhierească”, după cum este numită de teologi, sau „Rugăciunea sacerdotală”, „Rugăciunea consacrării”, „Rugăciunea preamăririi”, „Rugăciunea misiunii”, „Rugăciunea unității creștine”, „Rugăciunea ceasului” (pr. Stelian Tofană).
Ioan 17, 1-13
În vremea aceea Iisus, ridicându-Şi ochii către cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Şi aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am numele Tău oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Şi toate ale Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una, precum suntem Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru ca bucuria Mea să o aibă deplină în ei.
Intreg cap. al 17 al Evangheliei dupa Ioan este o singură rugăciune adresată Tatălui. Iisus, după ce cu existenta Sa pământească ne-a demonstrat cum sa implinim porunca iubirii, care este calea care ne conduce la Tatăl, acum ne arată si unde este izvorul acestei iubiri:
În timp ce Iisus se adreseaza Tatălui, El ne introduce si pe noi în relația Sa cu El.
Rugăciunea Mantuitorului catre Tatăl ne dezvaluie manifestarea Eului Sau intim în relația Sa cu Tatăl și cu toți frații Sai… E un fel de ridicarea valului care ne poate acoperi ochii, ridicare care ne permite sa intram în taina lui Dumnezeu, a omului și auniversului.
Începutul și sfârșitul textului vorbesc despre Slava, splendoarea lui Dumnezeu, esența Sa, acea glorie care ii este impartasita omului.
Descoperim iubirea dintre Tatăl și Fiul, o iubire care îmbrățișează universul.
Evanghelia după Ioan nu conține rugăciunea Tatăl nostru; cap. 17 este insa o parafrazare a rugăciunii Tatăl nostru.
In text de șase ori Dumnezeu este numit Tată, si nu cred ca e intamplator! Evanghelistul Ioan nu trece nimic cu vederea!
Șase este numărul omului. Cand Iisus îl numește „Tată” ne certifica faptul că El este Fiul. Așteaptă ca și noi să spunem, pentru a șaptea oară „Tatăl nostru”. Astfel creația intră în timpul de odihna a lui Dumnezeu și noi implinim scopul creației… Și aceasta a șaptea oară – în care se spune „Tată” – este datoria fiecăruia dintre noi spre a pătrunde taina Fiului, deopotriva.
În izolare și suferință, crestinul stie ca exista totusi o șansă pentru fiecare . Aceasta, în sensul că, nemaiputându-se încredința exclusiv lumii și plăcerilor ei, omul are șansa îndreptării privirii sale spirituale spre Iisus Hristos, ca Viață și Iubire în comuniune și unitate, având ca rod al acestei priviri adânci dobândirea mângâierii, a luminii vieții și „ancora” cea tare și sigură a nădejdii.
Biserica ne indreapta liturgic atentia spre un moment - eveniment
In multe alte imprejurari din timpul activitatii sale mesianice, Mantuitorul obisnuia sa se retraga in Sine si sa Isi indrepte inima catre Dumnezeu-Tatal.
Ea oglindeste pe de o parte increderea omului Iisus in Dumnezeu si, pe de alta parte, faptul ca Iisus Hristos este cu adevarat Insusi Fiul lui Dumnezeu.
Aveau de infruntat toata ura, nepasarea si rautatea lumii, din pricina credintei lor in cuvantul lui Dumnezeu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu