marți, 17 martie 2015

ZIUA SF PATRICK, LUMINATORUL IRLANDEI


Sfântul Patrick este cel mai iubit şi cel mai cunoscut sfânt al Irlandei.

Cel care este numit Luminătorul Irlandei, s-a născut în jurul anului 381 d.Hr., într-un sat numit Bannaven Taberniae si provenea dintr-o familie de slujitori ai altarului - bunicul său, Potitus a fost preot, iar tatăl său, Calpurnius, diacon.
Numele Patrick, sau Patrichie înseamna în limba latină "om de neam mare".

La vârsta de 16 ani uitase de Dumnezeu. 
Atunci insa satul în care se afla a fost jefuit de piraţi, iar el a fost ca sclav în Irlanda. Ajunge păstor de oi pe muntele Slemish, în Antrim County. Plecarea în robie i-a schimbat desăvârşit viaţa. Din tânărul bogat şi lipsit de griji, ajunge o persoană care rostea cel puţin o sută de rugăciuni noaptea şi tot atâtea ziua

Sfântul Patrick a avut două viziuni: în prima i se arăta că se va întoarce acasă, iar în a doua i se spunea că vaporul lui este gata. Previziunea făcută de Dumnezeu se împlineşte, astfel că după şase ani petrecuţi în robie, reuşeşte să revină la părinţii săi.

Mai târziu, îl întâlneşte în Auxerre pe cel ce avea sa fie Sfântul Gherman, episcopul oraşului, si are parte de un alt vis, în care i se cere să meargă în Irlanda. Îi cere sfat Sfântului Gherman în privinţa visului, iar acesta, pentru că se rugase lui Dumnezeu să-i dăruiască o persoană care să-l înlocuiască pe Sfântul Paladie, a văzut în acest vis un răspuns al lui Dumnezeu. Sfântul Paladie părăsise Irlanda după mai puţin de un an de la hirotonirea sa, din cauza cruzimii irlandezilor.

Este hironit episcop şi în anul 432 pleacă de la mănăstirea din Auxerre împreună cu câţiva însoţitori, spre Irlanda. 

Înconjurat de păgâni, Sfântul Patrick a avut parte de multe încercări.
Druizii se vor arăta nemulţumiţi de prezenţa lui şi îl vor trimite pe Dichiu să-l omoare. Acesta insa înţepeneşte în momentul în care ridică sabia spre a-l omora. Sfântul Patrick îl dezleagă de puterea nevăzută care îl ţinea în loc. 
Drept răspuns pentru minunea săvârşită, Dichiu îi va oferi sfântului un adăpost în care acesta va săvărşi Sfânta Liturghie. După această minune, multi irlandezi au primit credinţa în Hristos. 
Mai târziu, împreună cu ucenicii săi a botezat întreaga ţară.

Sfântul Patrick a trecut la cele veşnice pe 17 martie în jurul anului 480. 
Este înfăţişat în iconografie ţinând în mână un trifoi, simbol al Sfintei Treimi, un singur Dumnezeu în fiinţă, dar întreit în persoane.

Este sărbătorit în fiecare an, pe 17 martie.

Ziua închinată Sfântului Patrick este sărbătorită nu doar în Irlanda, ci în mai multe ţări din lume. Cel mai important festival este considerat insa a fi cel de la Dublin, din Ţinutul Leinster.

Acest text l-am preluat de pe site-ul http://www.doxologia.ro/

Candva am scris si eu un text, mai putin religios, despre aceasta sarbatoare. Cine are interes il poate citi aici :
http://cita-topa.blogspot.fr/2011/03/ziua-in-care-lumea-e-verde.html

Ev. Ioan 10, 9-16
Zis-a Domnul: Eu sunt uşa; dacă va intra cineva prin Mine, se va mântui; şi va intra şi va ieşi, şi păşune va afla. Furul nu vine decât numai să fure, să junghie şi să piardă. Eu am venit ca oile Mele să aibă viaţă, şi s-o aibă din belşug. Eu sunt păstorul cel bun; păstorul cel bun îşi pune viaţa pentru oile sale. Iar cel plătit, care nu este păstor şi ale cărui oi nu sunt ale lui, când vede lupul venind, lasă oile şi fuge, iar lupul răpeşte şi risipeşte oile. Cel plătit fuge, pentru că este plătit şi n-l doare inima de oi. Eu sunt păstorul cel bun şi cunosc oile Mele şi ele Mă cunosc pe Mine, aşa cum Mă cunoaşte pe Mine Tatăl şi Eu cunosc pe Tatăl; şi Eu îmi dau viaţa pentru oile Mele. Mai am şi alte oi, care nu sunt din staulul acesta; şi pe acelea trebuie să le aduc; ele vor asculta de glasul Meu şi va fi o turmă şi un păstor.