DUMINICA A VI A DUPA PASTI
(a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic)
Ioan. 17, 1-13
În vremea aceea Iisus, ridicându-Şi ochii către cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Şi aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac l-am săvârşit. Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am numele Tău oamenilor pe care Mi-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Şi toate ale Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine, Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru ca bucuria Mea să o aibă deplină în ei.
Rugaciunea adresata de Iisus lui Dumnezeu Tatal in Gradina Ghetimani este nu numai impresionanta ci si de o profunzime teologică extraordinară!
Sfântul Chiril al Alexandriei, de pildă, consideră că în Ioan 17, "Iisus Se roagă ca arhiereu, mijlocind pentru popor. În rugăciunea Sa, Hristos arată ascultarea Sa deplină şi unitatea Sa cu Tatăl, alegerea ucenicilor din lume, misiunea lor şi unitatea lor în dragoste, unitate întemeiată pe comuniunea de iubire cu Hristos şi cu Tatăl."
Sfântul Chiril mai notează: „Iar că o cunoaştere care constă dintr-o simplă teorie e declarată de scrierile Sfinţilor (de Scripturi) nefolositoare, poţi înţelege şi din următoarele. A spus unul dintre Sfinţii ucenici: Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; dar şi demonii cred şi se cutremură (Iacov 2, 19). Ce vom zice deci faţă de acestea? Cum va adeveri deci Hristos, spunând că a avea viaţa veşnică înseamnă a cunoaşte pe Unul şi adevăratul Dumnezeu şi, împreună cu El, pe Fiul? Socotesc că trebuie să spunem despre cuvântul Mântuitorului că este cu siguranţă adevărat, căci cunoaşterea e viaţă, fiindcă naşte (în noi) puterea tainei şi aduce împărtăşirea de binecuvântarea tainică, prin care ne unim cu Cuvântul viu şi de viaţă făcător“.
Cunoaşterea lui Dumnezeu este experiere a lui Dumnezeu, cum spune pr Dumitru Staniloaie.
Adica aceasta cunoastere nu este doar o simpla experienta - fie ea si revelata!
Ceea ce am primit noi prin Dumnezeiasca Intrupare nu este doar o invatatura despre iubirea lui Dumnezeu, care se revela in Fiul si nici despre Dumnezeu cel Intreit Sfant, ci cu mult mai mult, caci prin aceasta cunoaştere se produce o întâlnire, prin care traim o anume experienţă duhovnicească, care ne mijloceste intrarea in comuniune cu Dumnezeu.
Este asadar o cunoaştere prin participare, efectiva, şi nu doar una teoretică.
Cunosc un francez, nebotezat, care mi-a spus ca el nu are nevoie de Dumnezeu ca sa fie moral.
Fraza aceasta m-a facut sa inteleg cat de periculoasa este gandire potrivit careia crestinismul este redus la o terapie a moralei!
Exista o anume taina in iconomia mântuirii lumii, taina care rezida nu numai din minunea Înomenirii lui Dumnezeu şi în revelaţie, ci în unirea noastra tainica, constanta si permanenta, cu Hristos si a Lui cu fiecare suflet care doreşte să-L primească.
EL este Calea, dar calea aceasta nu este una oarecare, exterioara noua, ci este o impreuna lucrare, un drum duhovnicesc pe care il strabatem impreuna cu Hristos si El il stabate impreuna cu noi - noi cei liberi sa Il alegem ca Lumina!
Prin Inaltare, Hristos nu va parasi lumea ci ne invita la o deplina cumuniune si iubire cu EL spre a fi toti UNA!
Asta este Biserica! Ea ne propune sa nu ne limitam la simpla cunoastere biblica despre Hristos!
Credinţa creştină nu este doar Biblie, istorie si nici chiar teologie! In sens biblic, suntem chemaţi la o cunoaştere mai adâncă, prin participare, prin experiere directă şi personala!