CE SUNT DENIIILE
Cuvantul DENIE vine de la cuvantul slavon VDENIE care inseamna priveghere sau slujba nocturna.
Denia este slujba utreniei sau de dimineata care se savarseste seara, in ajun.
Denia este slujba utreniei sau de dimineata care se savarseste seara, in ajun.
Denia se deosebeste de priveghere, care inseamna tot slujba de seara, prin faptul ca se refera numai la utrenia savarsita seara.
Daca privegherea se savarseste in ajunul sarbatorilor importante, deniile se savarsesc numai in doua saptamani din timpul unui an bisericesc si anume:
Daca privegherea se savarseste in ajunul sarbatorilor importante, deniile se savarsesc numai in doua saptamani din timpul unui an bisericesc si anume:
- in saptamana a cincea si
- a saptea (sau a Patimilor) din Postul Pastelui.
Deniile din saptamana ultima a Postului sau Saptamana Patimilor sunt slujbele la care credinciosii participa, prin traditie, in numar foarte mare.
Ele se savarsesc in biserici incepand cu seara Floriilor, deci din Duminica a sasea a postului, pana vineri seara, inclusiv.
Ca si cele din saptamana a cincea? si aceste utrenii au elemente specifice care le dau caracter de unicat. Dintre aceste denii, cele mai importante sunt cele de joi si vineri seara, cunoscute si sub denumirile de denia mica si denia mare.
- Cea de joi seara are ca elemente specifice, citirea celor 12 Evanghelii ale patimilor si scoaterea solemna a Sfintei Cruci in mijlocul bisericii.
- Cea de vineri seara se deosebeste de celelalte denii prin Cantarea Prohodului, in trei stari ca si prin ritualul inconjurarii bisericii cu Sfantul Epitaf (cusatura sau pictura de mare frumusete care reprezinta scena punerii in mormant).
In ziua de joi, inaintea rastignirii, Iisus a spalat picioarele ucenicilor Sai, dand prin aceasta, lor si noua, un exemplu de
suprema smerenie!
,,Dupa ce le-a spalat picioarele si si-a luat hainele, S-a asezat iar la masa si le-a zis: Intelegeti ce v-am facut Eu? Voi Ma numiti pe Mine: Invatatorul si Domnul, si bine ziceti, caci sunt. Deci, daca Eu, Domnul si Invatatorul, v-am spalat voua picioarele, si voi sunteti datori ca sa spalati picioarele unii altora; Ca v-am dat voua pilda, ca precum v-am facut Eu voua, sa faceti si voi.”(IOAN 13,12-15)
Tot in aceasta zi are loc Cina Cea De Taina, in timpul careia Domnul Nostru ne daruieste Sfanta Euharistie, ritualul sfant al Legii celei Noi!
Tot in aceasta zi are loc Cina Cea De Taina, in timpul careia Domnul Nostru ne daruieste Sfanta Euharistie, ritualul sfant al Legii celei Noi!
Evenimentul este mentionat de toti cei patru evanghelisti.
(Matei 26, 20-30; Marcu 14, 17-31; Luca 22, 14-38; Ioan 13).
,,Si luand painea, multumind, a frant si le-a dat lor, zicand: Acesta este Trupul Meu care se da pentru voi; aceasat sa faceti intru pomenirea Mea. Asemenea si paharul, dupa ce au cinat, zicand: Acest pahar este Legea cea noua, intru Sangele Meu, care se varsa pentru voi.”(LUCA 22,19-20).
In timpul intalnirii Sale cu apostolii au loc doua evenimente:
In timpul intalnirii Sale cu apostolii au loc doua evenimente:
- impotrivirea lui Petru la spalarea picioarelor. (Mantuitorul il face sa inteleaga pana la urma.) Petru, singurul caruia i s-a descoperit faptul ca Iisus este Hristosul, va fi la fel de vehement cand, afland ca Invatatorul avea sa sufere moartea martirica va declara ca el Il va insoti la moarte ! Raspunsul avea sa fie nu tocmai gratificant...
- aluzia Mantuitorului la identititatea celui care il va trada!
Dupa Cina, Domnul Iisus se retrage in Gradina Ghetimani unde isi face rugaciunea pe care o numim Rugaciunea cea mai presus de fire!
,,Precum M-ai trimis pe Mine in lume, si Eu i-am trimis pe ei in lume. Pentru ei Eu Ma sfintesc pe Mine Insumi, ca si ei sa fie sfintiti intru adevar. Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci si pentru cei ce vor crede in Mine, prin cuvantul lor, ca toti sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una, ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis. Si slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca sa fie una, precum Noi una suntem: Eu intru ei si Tu intru Mine, ca ei sa fie desavarsiti intru unime, si ca sa cunoasca lumea ca Tu M-ai trimis si ca i-ai iubit pe ei, precum M-ai iubit pe Mine.”(IOAN 17, 17-23)
Magda,Constantin,Maria-Reta,trecut prezent viitor etern si vesnic.
RăspundețiȘtergere