sâmbătă, 27 iulie 2024

MATEI VAMESUL, PACATOSUL CONVERTIT



„În vremea aceea, trecând, Iisus a văzut pe un om care ședea la vamă, cu numele Matei, și i-a zis acestuia: Vino după Mine. Și, ridicându-se, a mers după El. Și pe când ședea Iisus la masă, în casă, iată mulți vameși și păcătoși au venit și au șezut la masă împreună cu Iisus și cu ucenicii Lui. 
Și, văzând fariseii, au zis ucenicilor: Pentru ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameșii și cu păcătoșii? 
Iar Iisus, auzind, a zis: Nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. Duceți-vă, așadar, și învățați ce înseamnă: «Milă voiesc, iar nu jertfă»; că n-am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință.”

Capitolul 9 al Evangheliei dupa Matei este unul plin de evenimente:
- vindecarea paraliticului din Capernaum, 
- chemarea lui Matei la apostolat, 
- intrebarea despre post, 
- invierea fiicei lui Iair , 
- vindecarea femeii cu scurgere de sange, 
- vindecarea a doi orbi si a unui mut, 
- precum si despre secerisul mult cu seceratori putini.

In ce-l priveste pe Matei, observam că pe el nu l-a chemat Domnul odată cu Ioan și cu Petru, ci mai tarziu, atunci când a știut că acesta era preagatit sa asculte - asa cum și pe Pavel l-a chemat dupa Sfanta Sa Inviere, la vreme potrivita. 

Si Evanghelistul 
Matei ne povestește el insusi cum s-a petrecut convertirea sa.

Este lesne de inchipuit cam ce gandeau cei care au vazut ca Domnul l-a luat ucenic pe acest vameș! 

Vameșii erau considerati oamenii stăpânirii romane, căci ei strangeau impozitele destinate guvernarii romane. 
Acestia nu aveau un salariu. Ideea era ca ei sa dea romanilor o anume suma, avand libertatea de a incarca "nota" dupa cum credeau ei de cuviinta! Astfel sumele erau ajustate, vamesii fortand pe iudei sa dea taxe piperate, spre a-si asigura inclusiv imbogatirea lor! 
De aceea vamesii erau socotiti niste abuzatori stiindu-se ca cereau mai mult pentru a-si rotunji veniturile personale, ceea ce constituia un abuz si implicit o abatere de la Lege … 
Ei erau socotiti „suflete vândute” cezarului, iudei care si-au parasit neamul și credința pentru bani.

Și, iata ca, totuși, Domnul il cheamă la El pe acest vameș. De ce? Pentru că El ii cunostea adancul inimii.

Multe întâmplări din evanghelii, multe spuse ale Domnului, la o prima si superficiala vedere, ne contrariaza!

Dar Dumnezeu , iata, poate citi in inimile oamenilor, vede in timpul nostru, cunoaste puterea fiecaruia de a evolua, stie toate intențiile noastre, inclusiv obiceiul cel rau de a spune una, de a gandi alta
 si de a face altcumva
Domnul Hristos răspunde de fiecare data gândurilor tainice, intențiilor ascunse ale oamenilor si nu neaparat vorbelor rostite!

Şi pe când şedea El la masă, în casă, iată mulţi vameşi şi păcătoşi au venit şi au şezut la masă împreună cu Iisus şi cu ucenicii Lui.” (Matei 9, 10)

Domnul Hristos a intrat deci în casa lui Matei, facandu-i astfel marea cinste de a-i fi oaspete! Putem banui ca gestul acesta l-a încântat pe Matei, dar, mai presus de asta, i-a schimbat viata și i-a deschis inima - in care a intrat Domnul Hristos, acceptând astfel să-i devină ucenic.

Pentru că cine se aseamănă se adună, multi dintre prietenii lui Matei, tot vameși păcătoși, au venit și ei la acel ospăț! 
Tabloul ospatului este pana si azi cu adevarat 
contrariant - Il inchipuim pe Domnul Hristos și pe apostolii Sai în mijlocul unui grup de oameni absolut căzuți din demnitatea de ales al lui Dumnezeu! 
Bineînțeles că acest lucru i-a smintit pe multi!

„Şi văzând fariseii, au zis ucenicilor: Pentru ce mănâncă Învăţătorul vostru cu vameşii şi cu păcătoşii?” (Matei 9, 11)

De multe ori si noi ii judecam pe cei care incep sa mearga la biserica, considerandu-i prea pacatosi pentru asta! 
Dar omitem posibilitatea de a intalni adevarata credință mai de graba in sufletele celor aflati in păcate grele, decât în oamenii asa-zis „echilibrați” dar duali, judecatori ai credinciosilor, care adesea desconsidera Biserica, pe preoți și pe Dumnezeu!
Domnul le răspunde pilduitor:

"Nu cei sănătoşi au nevoie de doctor, ci cei bolnavi.” (Matei 9, 12)

Raspunsul este neasteptat pentru farisei!

Ei ii dispretuiau pe vameși, îi considerau niște păcătoși care nu se puteau ridica la nivelul de moralitate cerut de credinta iudaica, nu ca pe niste bolnavi. 
Nimeni nu s-ar fi gândit vreodata la vreo cale de salvare a vameșilor! Si totusi... se pare ca era o astfel de cale!

Acum n-am venit ca Judecător, ci ca Doctor, de aceea și împuțiciunea (necurăția) o sufăr” zice Sf. Teofilact al Bulgariei, parafrazându-L pe Domnul.
Caci Domnul iubește pe tot omul și face tot posibilul să-l ridice pe cel cazut, care se rusineaza si vrea sa fie altfel!

Capacitatea de iubire a lui Dumnezeu ne este inca neinteleasa! Părintele Arsenie Boca spunea că dragostea lui Dumnezeu față de cel mai mare păcătos de pe acest pământ este cu mult mai mare decât dragostea celui mai mare sfânt față de Dumnezeu.

Cei bolnavi au nevoie de doctor. Da.
Dar cine nu este bolnav? Cine se crede perfect sănătos sufletește? Cine se crede fără de păcat?

Fariseii se credeau prea drepți înaintea Domnului!

Dumnezeu le spune  
învățați ce înseamnă: «Milă voiesc, iar nu jertfă»; că n-am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință.” (Matei 9, 13)
Cu alte cuvinte, invățați că Dumnezeu prețuiește mai mult mila fata de păcătoși decât jertfele dreptilor.

Acesta fraza exista in Vechiul Testament pomenit ca si Cuvant al lui Dumnezeu, de profetul Osea:
Că milă voiesc, iar nu jertfă, şi cunoaşterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot. ” (Osea 6, 6)

Domnul le aminteste astfel fariseilor cele scrise in cartile lor, pe care le stiau dealtfel asa de bine, ironizandu-i pentru ca se îndreptățeau pe ei înșiși, cand, de fapt, nimeni dintre oameni nu este drept, dreptatea fiind doar a Domnului!
 
Așa ar trebui să cugetăm și noi despre noi insine.
Suntem nedrepți și păcătoși… și orice gând de mărire e periculos, căci din el se vor naște multe alte păcate care vor aduce suferință noua și întregii lumi!




Serile Biblice

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu