sâmbătă, 31 octombrie 2020

DREPTI SI PACATOSI

„În vremea aceea a ieșit cuvântul despre Iisus în toată Iudeea și în toată împrejurimea. Și au vestit lui Ioan ucenicii lui despre toate acestea. Și, chemând la sine pe doi dintre ucenicii săi, Ioan i-a trimis către Domnul, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? Și, ajungând la El, bărbații au zis: Ioan Botezătorul ne-a trimis la Tine, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? Iar în acel ceas Iisus a vindecat pe mulți de boli și de răni și de duhuri rele și multor orbi le-a dăruit vederea. Atunci El, răspunzând, le-a zis: Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați văzut și cele ce ați auzit: Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. Și fericit este acela care nu se va sminti în privința Mea. Iar după ce ucenicii lui Ioan au plecat, El a început să vorbească mulțimilor despre Ioan: Ce ați ieșit să priviți în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe și petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare proroc? Da, zic vouă, și mai mult decât un proroc. Acesta este cel despre care s-a scris: «Iată, trimit înaintea feței Tale pe îngerul Meu, care va pregăti calea Ta înaintea Ta». Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan Botezătorul; dar cel mai mic în Împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el. Și, auzind tot poporul și vameșii, s-au încredințat de dreptatea lui Dumnezeu, botezându-se cu botezul lui Ioan. Iar fariseii și învățătorii de Lege au călcat voia lui Dumnezeu în ei înșiși, nebotezându-se de el.” 

Evanghelia după Luca începe cu vestirea naşterii lui Ioan Botezătorul, eveniment care marcheaza implinirea profetiei!

El este cel care are misiunea de a pregati drumul lui Mesia, el este cel care L-a recunoscut încă din pântecele mamei Sale şi care şi-a început activitatea cu puţin timp înainte de cea a lui Iisus.
Ioan avea si el ucenici, fideli care il insoteau pretudindeni, din randul carora s-au desprins primii ucenici ai lui Iisus. 

In Evanghelia lui Luca aflam, inca din capitolul al III-lea,  ca 
Ioan se afla în închisoare când Iisus îşi începe activitatea, întemniţat fiind pentru vina de a fi denuntat adulterului regelui. 
Regele transleaza cumva adulterul lui asupra întregului popor, care era alesul Domnului. 
Porunca fundamentală - aceea de a-L iubi pe Dumnezeu din toata inima, cu tot sufletul, cu toata fiinta şi din toata puterea este astfel deturnata caci noi toţi iubim din tot sufletul, cu toată fiinta şi cu toate puterile noastre... orice altceva decât pe Dumnezeu şi pe aproapele noastru! 
Acesta este adevăratul adulter pe care toţi îl săvârşim: caci noi nu iubim Iubirea cea adevarata, ci ne iubim idolii si fantasmele noastre!

Desi întemniţat, Ioan trimite doi soli să-L întrebe pe Iisus: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? - o intrebare in care ne regasim propriile intrebari!
Si Mantuitorul le raspunde cu un scurt bilant :
Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. 

Iisus, cu toate minunile facute, nu pare sa fie in acord cu asteptarile lumii aceleia si nici cu ale celei de azi! 
Lumea voia un conducator lumesc care sa faca ordine si sa hraneasca poporul gratis spre a-si trai scurta viata pamanteasca fara nici un efort! 
Intrebarea Botezatorului vine tocmai ca urmare a faptului ca Iisus nu corespundea cu imaginea lumii despre Mesia!

Iisus ne spune, dincolo de minuni, altceva: ca Dumnezeu nu vrea să distrugă lumea si sa faca o alta, ci vrea să salveze această lume pierdută. Domnul vrea să ne salveze pe noi cu toate ale noastre, făcând din lume un loc al iubirii si comuniunii cu El.
Dumnezeu a venit în această lume şi Işi arată mila, duioşia, compasiunea, solidaritatea aducandu-ne mantuirea!

Iisus le spune mesagerilor să se întoarcă la Botezătorul şi să-i spună că orbii văd - cu alte cuvinte ochii închişi, dornici să privească închipuirile omenesti, se deschid pentru a vedea realitatea, aşa cum este. 
Din pacate, noi vrem o lume diferită şi visăm altceva. Vrem dreptate dar facem nedraptati, vrem iubire dar nu iubim si vrem binele facand rau! 
Mantuitorul vine sa ne deschida ochii si pentru a ne vedea pe noi , felul in care ne manifestam fiecare ca madular al lunii - şi ne propune un plan de innoire, de restaurare, pentru a face din această lume locul iubirii, al compasiunii  si al comuniunii cu Dumnezeu si cu semenii nostri! 

După ce a răspuns întrebărilor lui Ioan despre El, Iisus ne adresează nouă, celor care ascultăm Evanghelia, o întrebare despre Ioan. 
In smerenia Lui nemarginita ne intoarce atentia spre Ioan!
Cine e Ioan pentru noi? Pe cine credem ca vedem noi in acel om din desert? 

Iisus îl descrie pe Ioan prin loc şi  haina pe care o poartă, acestea fiind insa ceea ce se poate vedea în exterior. 
Ce ați ieșit să priviți în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe și petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare proroc? Da, zic vouă, și mai mult decât un proroc. 
Caci Ioan locuieşte în deşert, iar îmbrăcămintea era din piele de cămilă.
Dar oare ce aţi venit să vedeţi? ne intreaba El: O trestie bătută de vânt? adica o persoana slaba care devine puternica pentru ca se muleaza dupa cum bate vantul ca sa isi rezolve problemele, aidoma 
oportuniştilor sau a oamenilor puterii?

Ioan e un profet, care vorbeşte în numele lui Dumnezeu, stand drept, in comparaţie cu persoanele care se adaptează schimbărilor ca sa obtina ce vor, sau cu cei care deţin puterea, stand la curtea regelui 
Ioan are o putere particulară, aceea de a profeţi. De aceea i se va taia capul! Într-o lume plină de minciuni şi care urmăreşte obţinerea avantajelor, a puterii, profetul are forta si curajul de a spune adevărul. 

Dar Ioan e mai mult decât un profet, pentru ca el vesteşte adevărul final. 
Ioan este acel profet pomenit in Maleahi 3"Iată, Eu trimit pe îngerul Meu şi va găti calea înaintea feţei Mele şi va veni îndată în templul Său Domnul pe Care Îl căutaţi şi Îngerul legământului pe Care voi Îl doriţi. Iată, vine!", zice Domnul Savaot.. 
Ioan este acesta, cel care vine înaintea feţei lui Iisus

Tema părţii a doua a Evangheliei după Luca va fi tocmai aceea a fetei lui Dumnezeu, care este cea a Fiului şi înaintea acestei feţe se va distruge tot răul, salvând pe toţi răufăcătorii.

Ioan nu e numai un profet, ci e cel mai mare profet
Cel mai mare dintre cei născuţi din femeie! Este elogiul maxim care se poate aduce unei persoane, cel mai frumos elogiu adus unei persoane care spune adevărul, nu umblă după cum bate vântul, nu caută interesul său, si e un om liber.
Dar: Cel mai mic din Împărăţie e mai mare decat el. 

Căci Ioan a pregătit Împărăţia, dar Cel mai mic, Iisus, care e în Împărăţie, este mult mai important decât cel mai mare, care este încă afară din Împărăţie!

Ioan ramane modelul omului care poate să-L primească pe Domnul.

Cei care-l ascultau pe Ioan erau oameni obişnuiţi,  păcătoşi, căci toţi suntem păcătoşi!

Poporul a înţeles dreptatea lui Dumnezeu pentru că s-a lăsat botezat. Dreptatea lui Dumnezeu o intelegem doar daca noi ne recunoaştem păcatul dar admitem şi iertarea Sa.

Pe Ioan il ascultau si fariseii, cei care fac totul conform, precum şi cunoscătorii de lege, cărturarii,  care cunosc foarte bine totul dar care totusi încalcă voia lui Dumnezeu, pentru că nu au acceptat botezul. 

Putem deci impartii auditoriul in două categorii: cei care se simt păcătoşi şi cei care se cred drepţi! 

Cei care nu acceptă să-şi schimbe opiniile, care nu vor să se reconsidere, indiferent cât s-ar crede ei de buni, cu siguranţă sunt în afara Împărăţiei lui Dumnezeu şi nu împlinesc dreptatea lui Dumnezeu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu