vineri, 14 iunie 2019

ODOVANIA PRAZNICULUI INALTARII DOMNULUI

Odovania (în greacă: ἀπόδοσις (apodosis) este un cuvant ce vine din limba în slavonă si inseamna încheierea unei sărbători care a avut o praznuire prelungita.

Astazi este asadar ultima zi în care, in acest an liturgic, este prăznuită în Biserică Inaltarea Domnului !
La odovania acestui praznic, se slujesc din nou majoritatea cântărilor și rugăciunilor liturgice specifice Inaltarii!

Fragmentul liturgic de astazi este finalul rugaciunii arhieresti a Mantuitorului.

In seara Cinei celei de Taina, Iisus se roaga, intr-o stare de totala trascendenta, pentru Sine, pentru ucenicii Sai si pentru lume.

Iisus ii cere Tatalui unitatea acelora care cred în numele Său, credinta fiind criteriu de recunoaştere a dumnezeirii Lui, Cel care, prin invatatura Sa îi poate ţine pe cei ce L-au cunoscut in unitate prin traire duhovniceasca (17, 20).
Mantuitorul Ii impartaseste Tatalui dorinta Sa ca Apostolii si toti Ucenicii Lui, să continue sa fie în comuniune cu El. 
Iubirea Lui s-a impregnat in ei dar nu numai în ei, ci şi în lume (17, 24).

„În vremea aceea Iisus, ridicându‑Și ochii către cer, a zis: Părinte, precum M‑ai trimis pe Mine în lume, și Eu i‑am trimis pe ei în lume. Pentru ei Eu Mă sfințesc pe Mine însumi, ca și ei să fie sfințiți întru adevăr. Dar nu numai pentru aceștia Mă rog, ci și pentru cei care vor crede în Mine prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M‑ai trimis. Și slava pe care Tu Mi‑ai dat‑o, le‑am dat‑o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei și Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârșiți întru unime, și să cunoască lumea că Tu M‑ai trimis și că i‑ai iubit pe ei precum M‑ai iubit pe Mine. Părinte, voiesc ca unde sunt Eu să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i‑ai dat, ca să vadă slava Mea pe care Mi‑ai dat‑o, pentru că Tu M‑ai iubit pe Mine mai înainte de întemeierea lumii. Părinte drepte, lumea pe Tine nu Te‑a cunoscut, dar Eu Te‑am cunoscut și aceștia au cunoscut că Tu M‑ai trimis. Și le‑am făcut cunoscut numele Tău și‑l voi face cunoscut, ca iubirea cu care M‑ai iubit Tu să fie în ei și Eu să fiu în ei.” Ioan 17, 18 - 26

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu