Dinastia iudaica incepe cu Patriarhul Avraham!
"Avram a fost al unsprezecelea patriarh, pe linia lui Sem, fiul lui Noe" (Noe a avut trei baieti: Sem, Iafet si Ham)
Biblia ne prezinta in persoana lui Avraam, Avraham de mai tarziu, pe omul lui Dumnezeu, cel care avea ochi sa-L vada si care Il asculta in mod absolut, intr-atat incat nu a cartit nici cand Dumnezeu i-a cerut sa Ii dea ca jertfe pe Isaac, fiul sau iubit!
Aratarea de la stejarul lui Mambre este privita ca prima descoperire a lui Dumnezeu ca fiinta treimica, textul (Gn. Cap. 18, 1 - 15) spunand asa:
Apoi Domnul S-a arătat iarăşi lui Avraam la stejarul Mamvri, într-o zi pe la amiază, când şedea el în uşa cortului său. Atunci ridicându-şi ochii săi, a privit şi iată trei Oameni stăteau înaintea lui; şi cum l-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor şi s-a închinat până la pământ. Apoi a zis: "Doamne, de am aflat har înaintea Ta, nu ocoli pe robul Tău! Se va aduce apă să Vă spălaţi picioarele şi să Vă odihniţi sub acest copac. Şi voi aduce pâine şi veţi mânca, apoi Vă veţi duce în drumul Vostru, întrucât treceţi pe la robul Vostru!" Zis-au Aceia: "Fă, precum ai zis!" După aceea a alergat Avraam în cort la Sarra şi i-a zis: "Frământă degrabă trei măsuri de făină bună şi fă azime!" Apoi Avraam a dat fuga la cireadă, a luat un viţel tânăr şi gras şi l-a dat slugii, care l-a gătit degrabă.
Şi a luat Avraam unt, lapte şi viţelul cel gătit şi le-a pus înaintea Lor şi pe când Ei mâncau a stat şi el alături de Ei sub copac. Şi l-au întrebat Oamenii aceia: - Unde este Sarra, femeia ta?" Iar el, răspunzând, a zis: "Iată, în cort!" Zis-a Unul: "Iată, la anul pe vremea asta am să vin iar pe la tine şi Sarra, femeia ta, va avea un fiu". Iar Sarra a auzit din uşa cortului, de la spatele lui. Avraam şi Sarra însă erau bătrâni, înaintaţi în vârstă, şi Sarra nu mai era în stare să zămislească. Şi a râs Sarra în sine-şi şi-a zis: "Să mai am eu oare această mângâiere acum, când am îmbătrânit şi când e bătrân şi stăpânul meu?" Atunci a zis Domnul către Avraam: "Pentru ce a râs Sarra în sine şi a zis: "Oare cu adevărat voi naşte, bătrână cum sunt? Este oare ceva cu neputinţă la Dumnezeu? La anul pe vremea aceasta am să vin pe la tine şi Sarra va avea un fiu!" Iar Sarra a tăgăduit, zicând: "N-am râs", căci se înspăimântase. Acela însă i-a zis: "Ba, ai râs!"
Și, când număra deja 100 de ani, Abraham a avut, în sfârșit, moștenitorul dorit și așteptat: pe Isac (cf. Gn 21, 1-7).
Avraam insa si-a mai luat o femeie, al carei nume era Chetura. Ea i-a nascut pe Zimran, Iocsan, Medan, Madian, Isbac si Suah. 1Par 32:33
Semiţii sunt fiii lui Avraam prin Sarra,
Va continua
La sfatul Domnului, Care i s-a aratat, Avraam pleaca din tinutul Haran, impreuna cu femeia lui, Sarrai, cu Lot, nepotul sau, cu toti oamenii si cu tot ce agonisise, in tara Cannaanului. "Apoi a străbătut Avraam ţara aceasta până la locul numit Sichem, până la stejarul Mamvri. Pe atunci aici trăiau Canaaneii. Acolo i S-a arătat Domnul lui Avram şi i-a zis: "Tara aceasta o voi da urmaşilor tăi". Şi a zidit Avram acolo un jertfelnic Domnului Celui ce Se arătase. (FACEREA 12, 6 - 7) Într-o alta aratare a lui Dumnezeu, Abraam indrazneste sa-I ceara Lui ca promisiunea facuta anterior, la stejarul Mamvri, să se concretizeze si sa fie binecuvantat cu un moștenitor, reafirmându-si credința sa necondiționată, lucru pe care „Dumnezeu i l-a socotit dreptate”motiv pentru care a si incheiat cu Abraam un legământ materializat (conform cu practica juridică babiloniană): "Dumnezeu în simbolul unei flăcări arzânde a trecut printre animalele sacrificate și tăiate în două" (cf. Gn 15). Sarai, sotia lui, fusese sterilă si era inaintata în varsta ! Pentru a avea totuși un fiu, ea i-a oferit lui Abraam pe sclava sa, Hagar (Agar), ca ea să-i dea un moștenitor, care, potrivit legii babiloniene, ar fi fost considerat fiul stăpânei. Asa, la 86 de ani, Abraam l-a avut pe Ismael (cf. Fa. 16). Când avea 99 de ani, într-o alta aparitie, Dumnezeu i-a precizat lui Abraam termenii legamantului încheiat între ei. Domnul a reînnoit atunci promisiunea unei descendențe extrem de numeroase (cf. Fa. 17,2.4-6) și a unei tari . Abraam trebuia să se angajeze să-I fie credincios Lui socotindu-l ca singurul Dumnezeu adevărat (v.7), să Ii fie fidel (v.1) și să aibă încredere promisiunea Sa. Cu acest prilej, semnul vizibil al alianței a fost stabilit a fi circumciziunea indivizilor de parte bărbătească (vv. 11-14), semn prin care descendenții lui Abraam devin moștenitori ai promisiunilor făcute patriarhului (v. 12). Domnul îi prevestește apropiata naștere a unui fiu din Sarai, care va fi moștenitorul direct al promisiunilor divine. Bine înțeles că și Ismael are partea sa de binecuvântare (vv. 15-22). Atunci Abraam s-a circumcis; a circumcis și pe Ismael (care pe atunci avea 13 ani) precum și pe toți bărbații din casa lui, inclusiv 100 de persoane care erau de proveniență străini (vv. 25-27)! |
Noua viata a lui Abraam a fost marcata –din voia lui Dumnezeu – si prin schimbarea numelui sau și a soției sale.
- Abraam (nume atestat documentar în Mesopotamia cu formele A-ba-am-ra-ma, A-ba-ra-ma, A-ba-am-ram; cu semnificația: „este din tată mare”, adică, ‚născut nobil’), se va numi Abraham (cf. Gn 17,5), nume pe care Biblia îl interpretează: „Tatăl unei mari mulțimi de popoare”;
- Sarai (nume asirian Sa-ra-ai) se va numi Sarah „principesă” (prosibil corespunzător babilonianului Sarratu – „regină”).
Mai târziu, tot la Stejarul lui Mambre, într-o alta misterioasă apariție, a trei „oameni” - care pentru crestini ortodocși se identifica cu Sfanta Treime - Abraham primeste confirmarea lui Dumnezeu privind moștenitorul promis - cu toata indoiala Sarei.
- Abraam (nume atestat documentar în Mesopotamia cu formele A-ba-am-ra-ma, A-ba-ra-ma, A-ba-am-ram; cu semnificația: „este din tată mare”, adică, ‚născut nobil’), se va numi Abraham (cf. Gn 17,5), nume pe care Biblia îl interpretează: „Tatăl unei mari mulțimi de popoare”;
- Sarai (nume asirian Sa-ra-ai) se va numi Sarah „principesă” (prosibil corespunzător babilonianului Sarratu – „regină”).
Aratarea de la stejarul lui Mambre este privita ca prima descoperire a lui Dumnezeu ca fiinta treimica, textul (Gn. Cap. 18, 1 - 15) spunand asa:
Apoi Domnul S-a arătat iarăşi lui Avraam la stejarul Mamvri, într-o zi pe la amiază, când şedea el în uşa cortului său. Atunci ridicându-şi ochii săi, a privit şi iată trei Oameni stăteau înaintea lui; şi cum l-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor şi s-a închinat până la pământ. Apoi a zis: "Doamne, de am aflat har înaintea Ta, nu ocoli pe robul Tău! Se va aduce apă să Vă spălaţi picioarele şi să Vă odihniţi sub acest copac. Şi voi aduce pâine şi veţi mânca, apoi Vă veţi duce în drumul Vostru, întrucât treceţi pe la robul Vostru!" Zis-au Aceia: "Fă, precum ai zis!" După aceea a alergat Avraam în cort la Sarra şi i-a zis: "Frământă degrabă trei măsuri de făină bună şi fă azime!" Apoi Avraam a dat fuga la cireadă, a luat un viţel tânăr şi gras şi l-a dat slugii, care l-a gătit degrabă.
Şi a luat Avraam unt, lapte şi viţelul cel gătit şi le-a pus înaintea Lor şi pe când Ei mâncau a stat şi el alături de Ei sub copac. Şi l-au întrebat Oamenii aceia: - Unde este Sarra, femeia ta?" Iar el, răspunzând, a zis: "Iată, în cort!" Zis-a Unul: "Iată, la anul pe vremea asta am să vin iar pe la tine şi Sarra, femeia ta, va avea un fiu". Iar Sarra a auzit din uşa cortului, de la spatele lui. Avraam şi Sarra însă erau bătrâni, înaintaţi în vârstă, şi Sarra nu mai era în stare să zămislească. Şi a râs Sarra în sine-şi şi-a zis: "Să mai am eu oare această mângâiere acum, când am îmbătrânit şi când e bătrân şi stăpânul meu?" Atunci a zis Domnul către Avraam: "Pentru ce a râs Sarra în sine şi a zis: "Oare cu adevărat voi naşte, bătrână cum sunt? Este oare ceva cu neputinţă la Dumnezeu? La anul pe vremea aceasta am să vin pe la tine şi Sarra va avea un fiu!" Iar Sarra a tăgăduit, zicând: "N-am râs", căci se înspăimântase. Acela însă i-a zis: "Ba, ai râs!"
Și, când număra deja 100 de ani, Abraham a avut, în sfârșit, moștenitorul dorit și așteptat: pe Isac (cf. Gn 21, 1-7).
Avraam, insa, toate averile sale i le-a dat fiului sau Isaac.
Fc 21:10
Cat despre fiii tiitoarelor sale, Avraam le-a facut daruri si, incafiind el in viata, i-a trimis departe de la Isaac,fiul sau, spre rasarit, in tinuturile Soarelui-Rasare.
Fc 21:10
Cat despre fiii tiitoarelor sale, Avraam le-a facut daruri si, incafiind el in viata, i-a trimis departe de la Isaac,fiul sau, spre rasarit, in tinuturile Soarelui-Rasare.
Zilele vietii lui Avraam, cate le-a trait, au fost o suta saptezeci si cinci de ani.
Si dandu-si cea din urma suflare, a murit Avraam la batraneti fericite, batran si satul de zile, si s'a adaugat la poporul sau.
Fc 35:29, Fc 49:29,
Iar fiii sai, Isaac si Ismael, l-au ingropat in pestera Macpela, din tarina lui Efron, fiul lui Tohar Heteul, in fata stejarului Mamvri, Fc 49:30, tarina si pestera pe care Avraam le cumparase de la fiii lui Het. Acolo sunt ingropati Avraam si Sarra, femeia lui. Fc 50:13
Fc 35:29, Fc 49:29,
Iar fiii sai, Isaac si Ismael, l-au ingropat in pestera Macpela, din tarina lui Efron, fiul lui Tohar Heteul, in fata stejarului Mamvri, Fc 49:30, tarina si pestera pe care Avraam le cumparase de la fiii lui Het. Acolo sunt ingropati Avraam si Sarra, femeia lui. Fc 50:13
Acum, dupa ce am aflat cate ceva despre Avram, ca o concluzie care ne priveste, am incercat sa schematizez vorbele pr. Cleopa despre acest subiect:
"Avram a fost al unsprezecelea patriarh, de la Sem, fiul lui Noe.
El a avut trei femei, prin pronia lui Dumnezeu, ca prin ele să unească toate cele trei grupe de popoare care se trag din seminţia lui Noe.
Astfel,
- din Sarra, care era si ea din neamul lui Sem, intaiul
fiu al lui Noe se trage seminţia evreilor, adică
semiţii.
- din Hetoria (Chetoria), care este din neamul lui Iafet,
al doilea fiu al lui Noe, se trag popoarele Asiei şi
Europei, adică iafetiţii.
- iar din Agar slujnica, a treia femeie (a lui Avraam) care
este din neamul lui Ham, al treilea fiu al lui Noe, se
trage seminţia agarenilor sau a arabilor, numiţi şi
hamiţi.
Deci, prin cele trei femei, Avraam a devenit părinte al tuturor seminţiilor pământului, adică :
- al semiţilor (evreilor),
- al iafetiţilor, adică al creştinilor (indo-europenilor), şi
- al hamiţilor, adică al arabilor.
Când toate aceste trei seminţii vor crede în Hristos, atunci se vor uni toate popoarele şi va fi o turmă şi un păstor.
Noi, creştinii, suntem fiii lui Avraam prin credinţa lui Isaac, care simboliza jertfa lui Hristos, şi prin femeia lui, Heturia.
Noi, creştinii, suntem fiii lui Avraam prin credinţa lui Isaac, care simboliza jertfa lui Hristos, şi prin femeia lui, Heturia.
Semiţii sunt fiii lui Avraam prin Sarra,
iar hamiţii (arabii) sunt fiii lui Avraam, prin Agar slujnica.
Dar noi, creştinii, suntem fiii lui Dumnezeu prin credinţa în Iisus Hristos, care este mult mai de preţ decât a fi fiul lui Avraam prin sânge, cum sunt evreii şi arabii."
(Ne vorbește Părintele Cleopa, Isaac. (fiul al lui Avraham - intaiul patriarh al iudeilor - si al Sarei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu