miercuri, 12 iunie 2019

"Oricâte veți cere de la Tatăl în numele Meu, El vă va da.”

Asa cum am mai spus in postarile precedente, in cuvantarea de despartire a Mantuitorului  putem gasi  trei idei fundamentale:


1 -  Iisus, Isi defineste  El Insusi persoana
2 -  Iisus le dezvaluie apostolilor activitatea, rolul  şi  misiunea Duhului Sfânt in lume
3 -  Isus le prezinta importanta  calităţii lor ca si Apostoli şi le explica rolul lor în lume.

Mantuitorul le spune apostolilor si cate ceva despre misiunea şi activitatea Duhului Sfânt în lume. Spunem "cate ceva" pentru ca El are grija sa le impartaseasca atat cat, la vremea aceea, ei erau in stare sa priceapa. 

In capitolul  14, 26 Mantuitorul le prezinta Sfantul Duh ca fiind invăţător al Apostolilor şi martor al Evangheliei
Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. 

In capitolul 16 , asa cum am vazut in citirea evanghelica de ieri, gasim explicatia Mantuitorului privind faptul ca Duhul Sfânt va fi cel care va judeca lumea
Şi El, venind, va vădi lumea de păcat şi de dreptate şi de judecată(16, 8)
Apoi tot Duhul Sfant va fi călăuzitor  al Apostolilor spre adevărul Evangheliei 
Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti.(16, 13)
Calitatea de Apostol şi rolul ucenicilor în lume nu avea sa fie ceva tocmai usor. Jertfa lor este subanteleasa!  
Originea apostolatului este divină –Apostolii sunt chemaţi direct de Iisus, Care ii numeste prietenii Săi şi le aminteste despre jertfa prietenului pentru prieten - de aceea adevărul dumnezeiesc le este impartasit numai lor, ca prieteni ai Săi. 
Mai mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii săi.(15, 13) 
În faţa prigonirilor viitoare, Mântuitorul caută să-i întărească pe ucenicii Săi, pentru ultima oară, arătându-le că ei nemai- fiind  din lume - dar pentru că nu sunteţi din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăşte.(15, 19) -  trebuie sa înteleaga prigoanele care se vor abate asupra lor  ca fiind urmarea imbratisarii cauzei lui Iisus. 
De aceea, era necesar ca ei sa stie că Mântuitorul le va fii mereu alaturi si ii va intari pentru a le putea face fata 
Acestea vi le-am spus, ca să nu vă smintiţi. Vă vor scoate pe voi din sinagogi; dar vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu. Şi acestea le vor face, pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine. Iar acestea vi le-am spus, ca să vă aduceţi aminte de ele, când va veni ceasul lor, că Eu vi le-am spus. Şi acestea nu vi le-am spus de la început, fiindcă eram cu voi. Dar acum Mă duc la Cel ce M-a trimis şi nimeni dintre voi nu întreabă: Unde Te duci? Ci, fiindcă v-am spus acestea, întristarea a umplut inima voastră.(16, 1-6). - despărţirea de Apostoli va fi de scurtă durată , iar întristarea lor se va preface, în scurt timp, în bucurie (16, 20-23)- rugăciunea şi cererile lor vor fi ascultate (16, 23-24) - Iisus, pe care ei l-au urmat, este Cel care va birui lumea (16, 33). 
Apostolii vor fi mărturisitori ai lui Iisus şi cunoscători ai dumnezeirii Sale (15, 27).

„Zis‑a Domnul către ucenicii Săi: 
Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu va lua și va vesti vouă. Puțin și nu Mă veți mai vedea, și iarăși puțin și Mă veți vedea, pentru că Eu Mă duc la Tatăl. Deci, unii dintre ucenicii Lui ziceau între ei: Ce este aceasta ce ne spune: Puțin și nu Mă veți mai vedea și iarăși puțin și Mă veți vedea, și că Mă duc la Tatăl? Deci ziceau: Ce este aceasta ce zice: Puțin? Nu știm ce zice. 
Și a cunoscut Iisus că voiau să‑L întrebe și le‑a zis: Despre aceasta vă întrebați între voi, că am zis: Puțin și nu Mă veți mai vedea, și iarăși puțin și Mă veți vedea? Adevărat, adevărat zic vouă că voi veți plânge și vă veți tângui, iar lumea se va bucura. Voi vă veți întrista, dar întristarea voastră se va preschimba în bucurie. Femeia, când e să nască, se întristează, fiindcă a sosit ceasul ei; dar, după ce a născut copilul, nu‑și mai aduce aminte de durere, pentru bucuria că s‑a născut om în lume. Deci, și voi acum sunteți triști, dar iarăși vă voi vedea și se va bucura inima voastră și bucuria voastră nimeni nu o va lua de la voi. Și în ziua aceea nu Mă veți întreba nimic. Adevărat, adevărat zic vouă: Oricâte veți cere de la Tatăl în numele Meu, El vă va da.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu