Fiecare Duminica din Post are doua teme, doua inţelesuri.
- Pe de o parte, fiecare aparţine unei succesiuni in care sunt descoperite ritmul si dialectica duhovniceasca specifice Postului .
- Pe de alta parte, in cursul dezvoltarii istorice a Bisericii, aproape fiecare duminica a Postului Mare a capatat o a doua tema.
Astfel in prima duminica Biserica praznuieste biruinta
Ortodoxiei, pomenirea victoriei asupra iconoclasmului si restabilirea cultului icoanelor in Constantinopol, la anul 843. Legatura acestei praznuiri cu Postul Mare este una pur istorica: prima biruiruinţa a ortodoxiei a avut loc in aceasta Duminica!
Acelasi este adevarul despre praznuirea din cea de a doua
Duminica din Postul Mare, zisa a Sfântului Grigore Palama-
osandirea detractorilor sai si apararea invataturilor sale de catre Biserica, in secolul al XlV lea, a fosta considerata ca a doua biruinţa a ortodoxiei si, din acest motiv praznuirea sa anuala a fost randuita pentru cea de a doua Duminica a Postului Mare.
In a treia Duminica, numita si a Sfintei Cruci, ni se propune, asa cum li s-a propus si iudeilor acum aproape 2000 de ani, ieşirea din confort si autosuficienţă si urmarea reala a Domnului Iisus!
Desi importante si pline de inţeles, aceste pomeniri sunt totusi independente de Postul Pastelui!
Mult mai "integrate" in Postul Pastelui sunt temele dedicate Sfântului Ioan Scărarul, in cea de a patra Duminica si ale Sfintei Măria Egipteanca, in cea de a cincea Duminica!
Desi importante si pline de inţeles, aceste pomeniri sunt totusi independente de Postul Pastelui!
Mult mai "integrate" in Postul Pastelui sunt temele dedicate Sfântului Ioan Scărarul, in cea de a patra Duminica si ale Sfintei Măria Egipteanca, in cea de a cincea Duminica!
In ambele personaje Biserica vede mesagerii ascetismului crestin,
Sfantul Ioan pomenind randuielile ascetismului in scrierile sale, iar Sfanta Maria prin viaţa sa.
Sfantul Ioan pomenind randuielile ascetismului in scrierile sale, iar Sfanta Maria prin viaţa sa.
Pomenirea lor in timpul celei de-a doua jumatati a Postului este, in mod evident destinata a incuraja ostenelile credinciosilor din timpul Postului.
Cea de-a doua tematica a Duminicilor Postului Mare, este descoperita, intai de toate, in pericopele biblice.
Pentru a inţelege succesiunea lor trebuie, o data in plus, sa ne amintim legatura originara dintre Post si Botez, inţelesul Postului ca pregatire pentru Botez.
De aceea aceste pericope constituie o parte integranta a catehezei crestine timpurii; ele explica si sintetizeaza pregatirea catehumenului pentru taina pascala a Botezului.
Botezul este intrarea in viaţa noua inaugurata de Hristos. Pentru catehumen aceasta viaţa noua este numai vestita si fagaduita, iar el o accepta prin credinţa.
El este credinţa lor intr-o fagaduinţa a carei implinire nu au vrut-o.
Si aceasta este tema primei Duminici.
Dupa ce a menţionat oamenii drepţi ai Vechiului Testament, Epistola Sf Apostol Pavel (Evrei, XI, 24-26, 32-40, XII, 2) concluzioneaza:
" Si toţi acestia marturisiţi fiind prin credinţa, n-au primit fagaduinţa. Pentru ca Dumnezeu randuise pentru noi ceva
mai bun!"
Dar ce inseamna aceasta?
Raspunsul este dat in pericopa evanghelica a primei Duminici (Ioan1, 43-51) "Mai mari decat acestea veţi vedea. Si i-a zis: Adevarat, adevarat zic voua: de acum veţi vedea cerul deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului".
Aceasta se talmaceste: voi catehumeni, voi care credeţi in Hristos, voi, care doriţi sa fiţi botezati, care va pregatiţi voi insiva pentru Paste - veţi vedea inceputul veacului celui nou, implinirea tuturor celor fagaduduite, aratarea imparaţiei lui Dumnezeu. Dar o veţi vedea numai daca aveţi credinţa si daca va pocaiţi, daca schimbaţi pornirea cea rea a minţii, daca purtaţi dorul (dupa cele duhovnicesti), daca va osteniţi pentru aceasta.
Despre acestea ni se aminteste apoi in Apostolul celei de a doua
Duminici (Evrei 1-10, 10- 3)
"Pentru aceea se cuvine ca noi sa luam aminte cu atat mai mult la cele auzite, ca nu cumva sa ne pierdem. ... Cum vom scapa noi, daca vom fi nepasatori la astfel de mantuire" ;
in pericopa evanghelica a celei de a doua Duminici (Marcu 2: 1-12)
icoana acestei osteneli si dorinţe este slabanogul care a fost adus la Hristos prin acoperis: "Si vazand Iisus credinţa lor, i-a zis slabanogului: Fiule, iertate iţi sunt pacatele tale!"
In cea de-a treia Duminica - Duminica Sfintei Cruci - tema Sfintei Cruci isi face aparitia si noua ni se spune:
"Căci ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său?" (Marcu 8, 34; 9,1)
Incepand cu aceasta duminica fragmentele din Epistola catre Evrei incep sa ne descopere
in timp ce pricopele evanghelice din Evanghelia dupa Marcu vestesc
Duminica a IVa);
"iar dupa ce-L vor ucide, va invia" (Marcu 10:32-45 -
Duminica a Va).
Pregatirea pentru marea taina isi va schita sfarsitul:
ceasul hotarator al intrarii omului in Moartea si Invierea lui Hristos!
”Postul cel Mare”, Alexander Schmemann
Cea de-a doua tematica a Duminicilor Postului Mare, este descoperita, intai de toate, in pericopele biblice.
Pentru a inţelege succesiunea lor trebuie, o data in plus, sa ne amintim legatura originara dintre Post si Botez, inţelesul Postului ca pregatire pentru Botez.
De aceea aceste pericope constituie o parte integranta a catehezei crestine timpurii; ele explica si sintetizeaza pregatirea catehumenului pentru taina pascala a Botezului.
Botezul este intrarea in viaţa noua inaugurata de Hristos. Pentru catehumen aceasta viaţa noua este numai vestita si fagaduita, iar el o accepta prin credinţa.
El este credinţa lor intr-o fagaduinţa a carei implinire nu au vrut-o.
Si aceasta este tema primei Duminici.
Dupa ce a menţionat oamenii drepţi ai Vechiului Testament, Epistola Sf Apostol Pavel (Evrei, XI, 24-26, 32-40, XII, 2) concluzioneaza:
" Si toţi acestia marturisiţi fiind prin credinţa, n-au primit fagaduinţa. Pentru ca Dumnezeu randuise pentru noi ceva
mai bun!"
Dar ce inseamna aceasta?
Raspunsul este dat in pericopa evanghelica a primei Duminici (Ioan1, 43-51) "Mai mari decat acestea veţi vedea. Si i-a zis: Adevarat, adevarat zic voua: de acum veţi vedea cerul deschizandu-se si pe ingerii lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului".
Aceasta se talmaceste: voi catehumeni, voi care credeţi in Hristos, voi, care doriţi sa fiţi botezati, care va pregatiţi voi insiva pentru Paste - veţi vedea inceputul veacului celui nou, implinirea tuturor celor fagaduduite, aratarea imparaţiei lui Dumnezeu. Dar o veţi vedea numai daca aveţi credinţa si daca va pocaiţi, daca schimbaţi pornirea cea rea a minţii, daca purtaţi dorul (dupa cele duhovnicesti), daca va osteniţi pentru aceasta.
Despre acestea ni se aminteste apoi in Apostolul celei de a doua
Duminici (Evrei 1-10, 10- 3)
"Pentru aceea se cuvine ca noi sa luam aminte cu atat mai mult la cele auzite, ca nu cumva sa ne pierdem. ... Cum vom scapa noi, daca vom fi nepasatori la astfel de mantuire" ;
in pericopa evanghelica a celei de a doua Duminici (Marcu 2: 1-12)
icoana acestei osteneli si dorinţe este slabanogul care a fost adus la Hristos prin acoperis: "Si vazand Iisus credinţa lor, i-a zis slabanogului: Fiule, iertate iţi sunt pacatele tale!"
In cea de-a treia Duminica - Duminica Sfintei Cruci - tema Sfintei Cruci isi face aparitia si noua ni se spune:
"Căci ce-i folosește omului să câștige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său?" (Marcu 8, 34; 9,1)
Incepand cu aceasta duminica fragmentele din Epistola catre Evrei incep sa ne descopere
- sensul jertfei lui Hristos, prin care suntem primiti inlauntrul Sfantei Sfintelor Imparatiei lui Dumnezeu (in cea de-a treia Duminica - Evrei IV:14; V:6 ; in cea de-a patra Duminica - Evrei VI:13-20; in Duminica a V.a - Evrei 9;11-14),
in timp ce pricopele evanghelice din Evanghelia dupa Marcu vestesc
- patimirea cea de buna voie a lui Hristos -
Duminica a IVa);
"iar dupa ce-L vor ucide, va invia" (Marcu 10:32-45 -
Duminica a Va).
Pregatirea pentru marea taina isi va schita sfarsitul:
ceasul hotarator al intrarii omului in Moartea si Invierea lui Hristos!
”Postul cel Mare”, Alexander Schmemann
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu