sâmbătă, 26 octombrie 2019

PERIPLU BIBLIC: DE LA VECHIUL TESTAMENT LA DELACROIX (1) - ARGUMENT

Cei care vin sa viziteze Parisul, nu ar trebui sa rateze un popas la Biserica St Sulpice, din cartierul Odeon/St Germaine des Pres.
Mai intai  pentru ca intr-una din criptele ei se afla Parohia Ortodoxa romana Sf. Parascheva si Sf. Genoveva, una din primele biserici romanesti aparute dupa 1989 in  Paris, si apoi, nu in ultimul rand, pentru a admira cele trei fresce ale pictorului francez Eugène Delacroix, din biserica mare.
Aflata imediat in dreapta intrarii in biserica, Capela Sfintilor Ingeri adaposteste ultimile trei lucrari ale pictorului - "Lupta lui Iacov cu Ingerul Domnului" si "Héliodore alungat din Templu", pe cei doi pereti paraleli, iar, pe plafon, "Arhanghelul Mihail rapunand Dragonul".
luptaCu mult inainte sa stiu ca voi ajunge sa locuiesc in Franta, dupa o vizita turistica, povestind prietenilor mei despre cele vazute, cineva m-a întrebat despre pictura lui Delacroix, din Biserica St Suplice, "Lupta lui Iacov cu Ingerul".

Văzusem capela, admirasem picturile dar, cum episoadele biblice pictate acolo nu îmi erau foarte cunoscute, nu am putut sa port o conversație pe masura legata de acest subiect.


Imagini pentru delacroix heliodor
Despre Alungarea lui Eliodor din Templu habar nu aveam, sursa de inspiratie a pictorului fiind Cartea 2 Macabei, o carte apocrifa, pe care o ocolisem in Biblie!

Cat despre Iacov... imi era clar doar faptul ca, din moment ce "intamplarea" aceea a meritat sa fie pictata, lupta era cu siguranță ceva mult mai adanc decât înțelesesem eu.
Ma contraria totusi faptul ca un om, fie el si Iacov, a indraznit sa se lupte, daca nu cu Domnul, chiar si cu un inger al Domnului!

Profesorul meu de Lb.Romana, din liceu, ne-a spus odata ca, cel care nu a citit Biblia, nu poate spune despre sine ca este un om cu... carte! 

Socata si oarecum atatata de acea afirmatie,  m-am apucat si eu sa citesc Biblia pentru intaia oara, evident mai mult ca sa nu se spuna si despre mine ca nu am carte! 😉

Ce nu mi-a spus insa profesorul a fost ca... Biblia trebuie citita nu doar o data, caci nu ar fi fost destul! 

La prima citire, de exemplu,  lupta nocturna a lui Iacob (Iacov) cu Ingerul Domnului  nu am remarcat-o. La a doua citire mi s-a părut o intamplare ca toate celelalte parcurse pana la acel capitol! 
Si nici la a treia citire nu am inteles cine stie ce... 
Mi-a ramas doar in minte ca " fiii lui Israel până astăzi nu mananca muschiul de pe sold al animalelor, pentru că Cel cu care s-a luptat a atins incheietura soldului lui Iacov, în dreptul acestui muschi"!

A venit vremea sa citesc Biblia altfel - cu caietul si creionul în mana, cu dictionare si alte carti lamuritoare!
Ca sa inteleg pictura lui Delacroix, de exemplu, a fost nevoie  sa fac mai multe incursiuni in Vechiul Testament si sa citesc si alte explicatii de ordin strict cultural! 

Cum am promis unei prietene ca vom vorbi despre tablourile de la St. Sulpice, ma gandesc sa pun pe acest blog  o serie de postari cu un minim de informatii vetero-testamentare, atat cat am reusit si eu sa inteleg si sa invat, pentru a incheia apoi cu o analiza referitoare la...  Lupta lui Iacob cu Ingerul.

Nu am pretentia de a fi descoperit eu taina "intamplarii" aceleia, despre care s-a scris si inca se mai scriu carti intregi, careia i s-au atribuit nenumarate semnificatii, gasite de teologi ori de filozofi si despre care am aflat si eu cate ceva. 

Pe mine aceste lucruri ma fascineaza si ... poate voi reusi, de ce nu, sa impart cu cei care poposesc pe aici, macar ceva din toata tulburarea mea pozitiva!

Este incredibil cate comentarii poti gasi numai la cele 32 de versetecate are capitolul 32 al primei cartii a Biliei - Facerea - in care este descrisa lupta lui Iacob cu Ingerul Domnului, pictata de Delacroix la St Sulpice

Va imaginati ce inseamna sa fii capabil sa intelegi Biblia? 
Ea ofera o descoperire continua! Cei care se straduiesc sa-i caute inadvertente ori asa-zisele erori, repetitii ori inexactitati pot fi surprinsi in aceasta intreprindere!
Tocmai in asta sta dovada ca Duhul Sfant este inspiratorul Scripturii!

Sperand ca v-am suscitat un pic interesul...va invit sa ma insottiti 😉
Urmariti povestea in episoadele  233 bis45678

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu