„În vremea aceea, chemând Iisus toată mulțimea la El, zicea: Ascultați-Mă toți și înțelegeți: Nu este nimic din afară de om care, intrând în el, să poată să-l spurce. Dar cele ce ies din om, acelea sunt care îl spurcă. De are cineva urechi de auzit, să audă.
Și, când a intrat în casă de la mulțime, L-au întrebat ucenicii despre această pildă. Și El le-a zis: Așadar și voi sunteți nepricepuți? Nu înțelegeți oare că tot ce intră în om din afară nu poate să-l spurce? Că nu intră în inima lui, ci în pântece, și iese afară, pe calea sa, bucatele fiind toate curate. Dar zicea că ceea ce iese din om, aceea spurcă pe om. Căci dinăuntru, din inima omului, ies cugetele cele rele, desfrânările, uciderile, hoțiile, adulterul, lăcomiile, vicleniile, înșelăciunea, nerușinarea, ochiul pizmaș, hula, trufia, ușurătatea. Toate aceste rele ies dinăuntru și spurcă pe om. Și ridicându-Se de acolo, S-a dus în hotarele Tirului și ale Sidonului.”
Ca sa intelegem contextul trebuie sa spunem ca si la vremea antichitatii, ca si astazi dealtfel, erau tot felul de reguli privind alimentatia - ideea de curat si necurat le domina viata.
Regulile legate de alimente exista si azi: era interzis consumul carnii de porc, taierea animalelor se facea si se face in anume fel - ca nu cumva sa ii ramana sangele in corp; legea potrivit careia era interzis
să se „fiarbă iedul în laptele maicii sale” implica si interzicerea consumului de branza ori unt! Lucrurile mergeau pana acolo incat nu trebuia nici sa fie in apropiere cele "spurcate" de cele "curate"!
Oricat ar parea de ciudat si azi exista astfel de stricteti. Si chiar la noi, in ce priveste postul! La tara stiu ca, inaintea posturilor mari, se fierb oalele ca totul sa fie "curat", adica sa nu fie urma de carne si grasimi animale! Ca sa nu mai vorbim de moda dietelor sanatoase!
Oamenii in mod traditional gasesc binele si raul in cele din jur, il cauta si il expun cu titlu de lege!
Iisus insa ne spune ca mâncărurile sunt bune ! transformarea regulilor de igiena alimentara in niste obiceiuri tabu devine periculoasa. In Intelepciunea lui Solomon sta scris ca este bine sa fie o masura in toate! Cand toate se abordeaza cu masura nimic nu este rau dupa cum si binele excesiv poate deveni periculos!
Domnul ne elibereaza de cutume care ne ingradesc, ne scapa de propriile noastre fantasme create de noi, plecand de la Lege!
Daca e sa fim drepti, legea il punea pe om sa aiba respect pentru natura, sa aibe grija si sa fie atent in jur. Cu timpul, odata cu nerespectarea acestor reguli si natura a devenit tulburata! Azi vedem consecintele indiferentei omului !
Daca revenim la versetele anterioare, unde apostolii mancau cu mainile nespalate, mesajul Mantuitorului ar fi acela ca Dumnezeu te accepta asa cum esti! Pentru El toata lumea are dreptul sa I se roage, sa I se inchine, sa-L iubeasca! Spalat sau nespalat!
Apoi raul nu apartine mediului. Dumnezeu le-a facut bine pe toate dar omul a intors creatia cum a vrut el! Ca este poluare in apele oceanelor nu este vina agentului poluant ci a celor care au aruncat acest produs toxic in ocean! Neglijenta, indiferenta, neiubirea si rautatea omului fac rau! Toate acestea salasluiesc in inima!
..."ceea ce iese din om, aceea spurcă pe om. Căci dinăuntru, din
inima omului, ies cugetele cele rele, desfrânările, uciderile, hoțiile,
adulterul, lăcomiile, vicleniile, înșelăciunea, nerușinarea, ochiul
pizmaș, hula, trufia, ușurătatea. Toate aceste rele ies dinăuntru și spurcă pe om.
Trupul creat de Dumnezeu cu dragoste l-am facut salas al raului! Nu ce mancam conteaza ci ce simtim! Concentrandu-ne pe lucruri lumesti uitam sa iubim sau iubim cum nu trebuie si ce nu trebuie!
Domnul Hristos ne invata iubirea! Ne spune de veacuri ca am lasat templul lui Dumnezeu care este trupul , sa fie locul pacatului, l-am transformat in idol, punandu-l inaintea sufletului!
Pentru a trai o noua viata, aceea propusa de Hristos, e nevoie de un anume discernamant care isi are reperul in iubire! Caci haina sufletului este iubirea pentru Dumnezeu si pentru cel de alaturi!
„Spuneți-mi, nu suntem, oare, alcătuiți din două părți, din suflet şi din trup? Pentru ce nu avem tot atâta grijă de amândouă, ci de trup ne străduim să-i dăm tot felul de îngrijiri, dăm bani la doctori, îl căutăm cu multă grijă, îl îmbrăcăm cu haine luxoase, îl hrănim mai mult decât îi trebuie, vrem să fie mereu odihnit şi să nu fie supărat de nici o boală, iar de se întâmplă să sufere puțin, facem totul ca să-l însănătoşim? Aşa ne purtăm cu trupul, de partea cea de mai puțin preț! Că te întreb: este la fel sufletul cu trupul? Iar dacă vrei să vezi deosebirea dintre ele, uită-te că nici un preț nu are trupul când este părăsit de suflet! Când ai, deci, de trup atâta grijă, pentru care pricină disprețuieşti atât de mult grija pe care trebuie s-o ai de suflet? Pentru ce nu-i dai hrana potrivită, adică învățătura Dumnezeieştilor Scripturi? (...) Sufletul nu cere atâta cheltuială; ci, dacă vrei, după cum trupului îi dai hrană în fiecare zi cheltuind bani, dă-i şi sufletului! Nu-l lăsa să piară de foame, dă-i şi lui hrana potrivită: citirea Scripturilor şi auzirea cuvântărilor duhovniceşti. Nu numai cu pâine va trăi omul, spune Hristos, ci şi cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu (Matei 4, 4). Făcând aşa, vei face o împărțire minunată şi vei gândi cum se cuvine de partea cea mai apropiată nouă. După cum trupului îi dai felurite haine şi ții seamă de vreme în felul îmbrăcămintei, tot aşa şi sufletul! Nu-l lăsa să umble gol de fapte bune, ci îmbracă-l cu hainele ce i se cuvin. Făcând aşa, îndată îi vei da curaj şi-l vei readuce la sănătatea lui firească.
- Care sunt hainele lui?
- Milostenia şi dărnicia cu săracii. Aceasta-i cea mai frumoasă haină a sufletului; aceasta-i haina lui strălucitoare. Iar dacă vrei să-i dai nu numai haine, ci vrei să-l împodobeşti cum îți împodobeşti trupul, adaugă-i şi ajutorul rugăciunilor, mărturisirea păcatelor şi nu conteni a-i curăța fața cu lacrimi necurmate.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu