Pericopa evanghelica de azi, in care se vorbeste despre post, pare sa fie o anticipare a nuntii Domnului cu lumea!
Iisus le-a răspuns fariseilor – care murmurau – că a venit tocmai pentru păcătoși. Mesajul textului constă în faptul că noi, ca păcătoși ce suntem, suntem asemenea chemați la ospăț.
In textul de azi observam ca intre cei care "murmurau" nemultumiti nu se aflau doar fariseii ci si ucenicii lui Ioan, oamenii onesti, care posteau in asteptarea lui Mesia.
Răspunsul lui Iisus este un mesaj evanghelic!
Postul e intalnit în toate religiile. El este o renunțare si, in acelas timp, o mărturie a faptului ca ne lipseste ceva fundamental, adica Dumnezeu. Prin urmare, postul este un mod de a arata așteptarea lui Dumnezeu.
Postul este o stare si nu o simpla chestie de schimbare a obiceiurilor culinare!
Postul trebuie gandit ca o jertfa data inaintea bucuriei din zi de sarbatoare, pentru ca, in ziua Praznicului, toti sa ne bucuram - dupa cum spune Sf Ioan Gura de Aur, in rugaciunea care se citeste la slijba Invierii:
"Cei ce ati postit si cei ce n-ati postit, veseliti-va astazi.
Masa este plina, ospatati-va toti. Vitelul este mult, nimeni sa nu iasa flamand.
Gustati toti din ospatul credintei: impartasiti-va toti din bogatia bunatatii."
Scopul postului este starea premergatoare unui moment al bucuriei, pentru ospatul credintei!
Asadar: de ce nu posteau ucenicii Mantuitorului ?
Iisus răspunde la aceasta întrebare, apeland la o serie de exemple care puteau fi usor imaginate si care spun, de fapt, esentialul!
Ca sa traim, mancam! Dar iata ca aici mancarea nostra nu este una simpla ci una de ospat! O invitatie la nunta!
Asadar suntem chemați să trăim în plinătate, în plinătatea iubirii lui Dumnezeu!
Caci venirea lui Iisus a insemnat debutul unui ospat de nunta, al nuntii dintre om și Dumnezeu, iar apostolii, invitati la acest ospat, deja trăiau plinătatea.
Caci venirea lui Iisus a insemnat debutul unui ospat de nunta, al nuntii dintre om și Dumnezeu, iar apostolii, invitati la acest ospat, deja trăiau plinătatea.
Tema banchetului de nuntă ne duce cu gandul si la o anume tinuta de sarbatoare, la haina de nuntă.
Unirea omului cu Dumnezeu cere o haină nouă.
Unirea omului cu Dumnezeu cere o haină nouă.
Haina este aparenta, un indiciu exterior al omului în viața sa concretă. Din totdeauna haina a fost un marker al statutului.
Deci o haina nouă sugereaza, implicit, o nouă viața.
Apoi, nu există nuntă fără vin. Vinul e simbolul Duhului Sfant. Exista deci un Duh, care rupe toate burdufurile vechi – structurile vechi – și "vinul" scurs se va duce în lumea întreagă!
Cum toate burdufurile sunt sparte, este nevoie de burdufuri noi, adică si de oameni noi. Numai omul nou poate înțelege și primi acest dar.
Iisus se foloseste de metafore expuse in cuvinte simple, luate din viața: a mânca, a iubi, a se îmbrăca; vinul, burdufurile...
Apoi, nu există nuntă fără vin. Vinul e simbolul Duhului Sfant. Exista deci un Duh, care rupe toate burdufurile vechi – structurile vechi – și "vinul" scurs se va duce în lumea întreagă!
Cum toate burdufurile sunt sparte, este nevoie de burdufuri noi, adică si de oameni noi. Numai omul nou poate înțelege și primi acest dar.
Iisus se foloseste de metafore expuse in cuvinte simple, luate din viața: a mânca, a iubi, a se îmbrăca; vinul, burdufurile...
Cu ajutorul acestor exemple, ni se descrie viața nouă pe care o aduce în lume Hristos.
Trairea spirituala permanenta a crestinului ar trebui sa fie bucuria!
Domnul da bucurie. Prezența bucuriei in noi este garantia prezentei Sale! Daca nu intelegem asta, daca nu experiem bucuria, care ne ajuta sa facem fata incercarilor, nu suntem crestini dupa modelul lui Hristos!
Diavolul se distreaza teribil cand poate sa ne fure aceasta bucurie!
Desi răul, păcatul și neputintele noastre raman prezente, Dumnezeu ne dă bucurie, pentru că răul poate fi iertat, prin mila Sa, iar neputintele noastre, odata depasite, vor aduce speranta celorlalti!
Puterea Evangheliei este această bucurie, semn al prezenței lui Dumnezeu. "Bucuria Domnului e puterea noastră, e ceea ce ne ține în picioare și ne ajută să umblăm." (Neemia)
Trairea spirituala permanenta a crestinului ar trebui sa fie bucuria!
Domnul da bucurie. Prezența bucuriei in noi este garantia prezentei Sale! Daca nu intelegem asta, daca nu experiem bucuria, care ne ajuta sa facem fata incercarilor, nu suntem crestini dupa modelul lui Hristos!
Diavolul se distreaza teribil cand poate sa ne fure aceasta bucurie!
Desi răul, păcatul și neputintele noastre raman prezente, Dumnezeu ne dă bucurie, pentru că răul poate fi iertat, prin mila Sa, iar neputintele noastre, odata depasite, vor aduce speranta celorlalti!
Puterea Evangheliei este această bucurie, semn al prezenței lui Dumnezeu. "Bucuria Domnului e puterea noastră, e ceea ce ne ține în picioare și ne ajută să umblăm." (Neemia)
Prezența Domnului e descrisă în aceasta pericopă cu ajutorul cuvintelor a mânca, nuntă, haina nouă, vinul nou, burdufuri noi.
Primul pas in meditatia crestina este alungarea gândurilor triste și aducerea in minte a gândurilor bune.
Desigur, facand acest exercitiu spiritual, nu vor disparea, ca prin farmec, si greutatile vietii dar crestinul le va putea trece mai usor!
Intelegem ca ucenicii lui Ioan si fariseii posteau iar ucenicii lui Iisus nu posteau.
Primul pas in meditatia crestina este alungarea gândurilor triste și aducerea in minte a gândurilor bune.
Desigur, facand acest exercitiu spiritual, nu vor disparea, ca prin farmec, si greutatile vietii dar crestinul le va putea trece mai usor!
Intelegem ca ucenicii lui Ioan si fariseii posteau iar ucenicii lui Iisus nu posteau.
1. Pentru farisei, care erau oameni evlaviosi, viața înseamna trecutul, legea veche; ei nu trăiau prezentul!
2. Ucenicii lui Ioan erau altfel: pentru ei, viața adevărată era cea viitoare. Pentru acest motiv ei posteau, fiind in asteptarea venirii lui Mesia!
2. Ucenicii lui Ioan erau altfel: pentru ei, viața adevărată era cea viitoare. Pentru acest motiv ei posteau, fiind in asteptarea venirii lui Mesia!
3. Discipolii lui Iisus mănâncau. De ce?
Pentru ca pentru ei Dumnezeu nu era Cel ce a fost și nici Cel care va sa fie, ci Dumnezeu este Cel care este, aici și acum!
Împărăția lui Dumnezeu este aici, in prezent, căci El deja a venit!
Împărăția lui Dumnezeu este aici, in prezent, căci El deja a venit!
Esential pentru un crestin este sa perceapa prezența lui Dumnezeu aici și acum, sa nu fie nostalgic, gandind la timpurile bune de odinioară, nici nerabdator, in așteptarea vremurilor mai bune, din viitor. Dumnezeu este aici și acum.
Toate darurile pe care ni le ofera ne vorbesc despre prezența Sa, fie ca ne e bine, fie ca ne e rau! El este!
Chiar daca gresesc, ma bucur, caci stiu ca primesc iertarea, iar dacă altul greseste eu sunt in comuniune cu el, prin mila pe care o simt pentru el!
Crestinul traieste in prezent, în prezența lui Dumnezeu, bucurându-se pe deplin de darul credintei, care inseamna sa-L experieze pe Dumnezeu PREZENTUL!
Cand ai credinta, valorifici prezentul!
Crestinul traieste in prezent, în prezența lui Dumnezeu, bucurându-se pe deplin de darul credintei, care inseamna sa-L experieze pe Dumnezeu PREZENTUL!
Cand ai credinta, valorifici prezentul!
Cel care evoca trecutul, ca si cel care viseaza, proiectandu-se in viitor, nu fac decat sa rateze viata!
Ei nu cred, de fapt, cu adevarat in Dumnezeu!
Ratand prezentul, totul e o risipire!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu