Cum ne mântuim?
Duminica a 7-a după Paști este consacrată unui eveniment extrem de
important din viața Bisericii, Sinodul I Ecumenic, din anul 325,
convocat de Sfântul Împărat Constantin, unde, potrivit tradiției, s-au
adunat 318 Sfinți Părinți, printre care Sfântul Atanasie cel Mare,
Sfântul Nicolae al Mirelor Lichiei sau Sfântul Spiridon al Trimitundei.
Problematica principală a fost mărturisirea lui Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, consubstanțial cu Tatăl, „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu
adevărat, născut, iar nu făcut” (Simbolul de credință), împotriva
preotului Arie, care nega dumnezeirea sa, arătând că Fiul, Iisus
Hristos, nefiind Dumnezeu adevărat, nu putea să fie decât o creatură
perfectă. În consecință, mântuirea pe care Hristos o aduce oamenilor nu
constă într-o înnoire a naturii lor, săvârşită graţie înălţării, prin
Hristos, a aceleiaşi naturi umane, ci în oferirea unui simplu model de
viaţă. Se poate observa limpede din această idee că nu este vorba doar
de o simplă exprimare teoretică a unei învățături de credință, chiar și
esențială a Bisericii, ci, într-un mod iminent și obligatoriu, această
poziție schimbă perspectiva asupra vieții creștine.
S-a răspuns fără
echivoc - în Hristos nu este vorba doar de un simplu model pe Care Îl
poate urma cineva, în acest fel nu ar fi nici o diferență între diverșii
profeți, înțelepți sau învățători în decursul istoriei și El. Ci
Hristos, pe lângă Trimisul Tatălui, Modelul și Pedagogul prin excelență,
este Mântuitorul, Vindecătorul și Răscumpărătorul omului.
Mântuirea nu
este un simplu proces de îmbunătățire a ființei umane, ci un proces
taumaturgic, răscumpărător și, mai ales, ontologic.
Firea umană este
restructurată complet lăuntric și exterior prin venirea Fiului lui
Dumnezeu în lume. Or, acest proces nu putea fi realizat decât de către
Dumnezeu. O creatură, fie ea și perfectă, nu ar fi putut face acest
lucru. Omul nu putea să-l mântuiască pe om, ci avea nevoie ca Dumnezeu
să se pogoare înspre el, să-l restaureze și să-l înalțe.
Cunoașterea lui Dumnezeu, un demers existențial de întâlnire cu El
Textul Evangheliei rânduit pentru această duminică este în consonanță
directă cu semnificația teologică a zilei - „Marea Rugăciune
arhierească a lui Iisus” (Ioan 17, 1-13). Este, de fapt, „confesiunea”
pe care Hristos o face despre Sine înainte de Pătimirea Sa. Și că textul
scripturistic are o relevanță practică evidentă, în ciuda
caracterului său profund dogmatic, se vede încă de la început - motivul
pentru care Hristos Se prezintă pe Sine și pe Tatăl este proclamarea,
revelarea și intrarea omului în viața veșnică: „Aceasta este viața
veșnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus
Hristos, pe Care l-ai trimis” (Ioan 17, 3). Cunoașterea, se intuiește
limpede în cazul de față, nu reprezintă un proces dialectic, aici
concretizat în formularea unor învățături, fie ele și dogmatice, ci un
demers existențial de întâlnire cu Tatăl prin Fiul (în Duhul Sfânt),
aceasta însemnând anticiparea Împărăției Cerești încă de pe pământ.
Hristos se prezintă pe Sine existând înainte de întemeierea lumii (Ioan
17, 21), este una cu Tatăl (Ioan 17, 11), vorbește despre slava care
i-a fost proprie înainte de întrupare, aceeași cu a Tatălui (Ioan 17,
5), argumente care susțin deoființimea Sa cu Tatăl, dogma centrală a
Sinodului de la Niceea. În felul acesta, de fapt, El Îl prezintă
oamenilor pe Tatăl, căci „cine m-a văzut pe Mine L-a văzut pe Tatăl”
(Ioan 14, 9) și „Arătat-am numele Tău oamenilor” (Ioan 17, 6). Numele
lui Dumnezeu cel mai de cinste, care Îl face, potrivit Părintelui Rafail
Noica, „Dumnezeu profesionist”, este cel de „Tată”, care nu se
regăsește în nici o altă religie. Iisus Hristos, Fiul Său, l-a revelat
ca și Tată, care-l iubește pe om necondiționat până într-atât încât,
creându-l, și-a asumat posibilitatea ca omul să-L renege, ceea ce s-a și
întâmplat. Dar El nu a încetat să-l iubească „până la sfârșit”.
Hristos, „bărbatul desăvârșit”, model și arhetip al sfințeniei
Iisus Hristos este chipul Tatălui, Calea către Tatăl, dar și Adevărul
(Ioan 14, 6), iar acompaniatorul pe acest drum al Adevărului către
Tatăl este Duhul Sfânt, căci așa Îl numim, „Duhul Adevărului” (Ioan 14,
17).
De aici înțelegem că această cunoaștere a lui Dumnezeu nu este una
teoretică sau un exercițiu al minții, ci este una experiențială, în
Duhul, care Îl face prezent pe Hristos, chipul Tatălui.
Vorbim de
cunoașterea Dumnezeului Unul, întreit în persoane. Iar „gnosticii” cei
adevărați sunt cei care păzesc cuvintele Lui și, în consecință, cei în
care Dumnezeu se preaslăvește, despărțiți, prin altoirea spirituală, de
lume, și în unitate deplină cu Dumnezeu, adică sfinții. Sfântul Apostol
Pavel ne „descrie” metodologia cunoașterii spirituale: „Căutaţi…
sfinţenia, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul” (Evrei 12, 14).
Iar această sfințenie se dobândește în Adevărul-Hristos, făcut prezent
de Însuși Duhul: „Sfințește-i pe ei în adevărul Tău” (Ioan 17, 19), în
Biserică. De aici și cele trei principii evocate de Părintele Sofronie
Saharov: nu există un creștinism adogmatic, ne-eclesial și ne-ascetic.
Adevărul dogmatic se păstrează în Biserică și se validează în experiența
ascetică continuă.
Învățătura despre dumnezeirea lui Iisus Hristos
proclamă tocmai posibilitatea omului de a atinge sfințenia, metodologia
cunoașterii duhovnicești.
Hristos este „bărbatul desăvârșit”, model și
arhetip al sfințeniei și, în cele din urmă, omul, așa cum ar trebui el
să fie. De aceea, orice cunoaștere a lui Dumnezeu se face prin Hristos
și în Hristos, care este chipul Tatălui, în lumina Duhului Sfânt.
În concluzie, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, este fundamentul teologic al posibilității accederii omului la cunoașterea lui Dumnezeu și la părtășia vieții veșnice. Rememorăm în această duminică darul pe care îl primește omul în opera de mântuire realizată în Hristos, acela de a se numi fiu al Tatălui Ceresc, frate al Domnului Hristos, și, în consecință, sfințindu-se, să trăiască în Duhul experiența vieții viitoare. Și nu uităm că, în vremurile actuale, traversând multe tentații și fiind supuși la multe atacuri, Domnul se roagă pentru noi, așa cum se roagă o mamă, „Păzește-i, Părinte Sfinte” (Ioan 17, 11). Această certitudine ne întărește în mărturisirea credinței noastre și ne umple de bucurie mângâietoare.
În concluzie, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, este fundamentul teologic al posibilității accederii omului la cunoașterea lui Dumnezeu și la părtășia vieții veșnice. Rememorăm în această duminică darul pe care îl primește omul în opera de mântuire realizată în Hristos, acela de a se numi fiu al Tatălui Ceresc, frate al Domnului Hristos, și, în consecință, sfințindu-se, să trăiască în Duhul experiența vieții viitoare. Și nu uităm că, în vremurile actuale, traversând multe tentații și fiind supuși la multe atacuri, Domnul se roagă pentru noi, așa cum se roagă o mamă, „Păzește-i, Părinte Sfinte” (Ioan 17, 11). Această certitudine ne întărește în mărturisirea credinței noastre și ne umple de bucurie mângâietoare.
Protos. Asist. Univ. Dr. Benedict Vesa, Facultatea De Teologie Ortodoxă Din Cluj-Napoca,
Duminica a 7-a după Paşti
(a Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic)
(Ioan 17, 1-13)
În vremea aceea Iisus, ridicându-Şi ochii către cer, a zis:
Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te
preaslăvească, precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea
viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. Şi aceasta este
viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe
Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe
pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit. Şi acum,
preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o
la Tine mai înainte de a fi lumea. Arătat-am numele Tău oamenilor pe
care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi
cuvântul Tău l-au păzit. Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt
de la Tine, căci cuvintele pe care Mi le-ai dat, Eu le-am dat lor, iar
ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au
crezut că Tu M-ai trimis. Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă
rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ei sunt ai Tăi. Şi toate ale
Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru
ei. Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine,
Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat, ca
să fie una, precum suntem Noi. Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în
numele Tău pe cei pe care Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici
unul dintre ei, decât numai fiul pierzării, ca să se împlinească
Scriptura. Iar acum vin la Tine şi pe acestea le grăiesc în lume, pentru
ca bucuria Mea să o aibă deplină în ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu