sâmbătă, 3 aprilie 2021

"N-am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință.”


„În vremea aceea, trecând Iisus, a văzut pe Levi al lui Alfeu șezând la vamă și i-a zis: Urmează-MiIar el, ridicându-se, I-a urmat. 
Și, când ședea El în casa lui Levi, mulți vameși și păcătoși ședeau la masă cu Iisus și cu ucenicii Lui; pentru că erau mulți care Îl urmau. Iar cărturarii și fariseii, văzându-L că mănâncă împreună cu vameșii și cu păcătoșii, ziceau către ucenicii Lui: De ce mănâncă și bea Învățătorul vostru cu vameșii și cu păcătoșii? 
Dar auzind, Iisus le-a zis: 
Nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință.” 
MARCU 2: 13-17


Contextul în care Hristos face această afirmaţie - 
Nu cei sănătoși au nevoie de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință.” - de o mare importanţă în conturarea scopului venirii Sale în lume, este acela al ospăţului în casa lui Levi al lui Alfeu (cel care va fi apostolul Matei!)

Iisus le răspunde cărturarilor şi fariseilor care, nedumeriţi, întrebau pe ucenici: "De ce mănâncă şi bea Învăţătorul vostru împreună cu vameşii şi cu păcătoşii?" (Marcu 2, 16).

Se observă cum fariseii şi cărturarii devin din ce în ce mai interesaţi de persoana lui Iisus pe măsură ce numărul adepţilor Săi creşte. Frecventele abateri de la Lege îi determină pe iudeii învăţaţi să-I sancţioneze fiecare greşeală, mai întâi judecându-I faptele în sinea lor, apoi adresându-se ucenicilor ori lui Iisus Însuşi, pentru ca în cele din urmă să facă sfat între ei pentru a-L pierde.

Motivul pentru care cărturarii şi fariseii se arată intrigaţi de faptul că Iisus mănâncă şi bea alături de cei păcătoşi provine din credinţa că sfinţii şi drepţii nu trebuie să stea alături de cei necuraţi pentru că astfel se întinează şi păcătuiesc. De aici şi diferenţa dintre concepţia iudaică  şi cea creştină despre Mesia. 
Iudeii consideră că dacă Hristos ar fi fost Mesia, deci Sfânt asteptat, atunci el nu ar fi stat cu păcătoşii la masă, în timp ce creştinii văd în apropierea Mântuitorului de păcătoşi încercarea Acestuia de a-i întoarce la Dumnezeu. 

Însă, după cum afirmă şi Ioannis Karavidopulous: "Ironia ascunsă constă în faptul că fariseii, care se socotesc pe ei înşişi drepţi, se află în aceeaşi stare de a avea nevoie de doctor, la fel ca şi păcătoşii, cu diferenţa că aceştia din urmă simt şi primesc darul vindecător al lui Iisus-doctorul, în timp ce primii, mulţumiţi de siguranţa lor vanitoasă a suficienţei lor religioase, nu răspund la chemarea lui Iisus la pocăinţă."



Daniela Ciobanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu