sâmbătă, 10 aprilie 2021

PACATUL SURZENIEI

„În vremea aceea, ieșind din părțile Tirului și Sidonului, a venit Iisus la Marea Galileei, prin mijlocul hotarelor Decapolei. 
Și I-au adus un surd, care era și gângav, și L-au rugat să-Și pună mâna peste el. 
Atunci Iisus, luându-l la o parte, din mulțime, Și-a pus degetele în urechile lui și, scuipând, S-a atins de limba lui. 
Apoi, privind la cer, a suspinat și a zis lui: Effatá!, ceea ce înseamnă: Deschide-te! Și îndată urechile lui s-au deschis, iar legătura limbii lui s-a dezlegat și vorbea limpede. 
Însă Iisus le-a poruncit să nu spună cuiva. Dar, cu cât le poruncea, cu atât mai mult ei Îl vesteau. Și erau uimiți peste măsură, zicând: Toate le-a făcut bine: pe surzi îi face să audă și pe muți să vorbească.” 
MARCU 7: 31-37

Am revazut, recent, filmul lui Cristi Puiu, Moartea D.lui Lazarescu. Am postat aici filmul, cu gandul ca, poate, cine stie, cei care ajungeti aici, ati putea trai aceeasi revelatie .

Filmele, ca si cartile, trebuie revazute la intervale de timp!

Daca la prima vizionare a acestui film -  cand ma aflam inca in Romania - m-a fascinat redarea naturala a unei realitati ... deja vu, de data asta m-a marcat profund pacatul ucigator al neauzirii, de care ne facem vinovati cu totii, fie pentru ca il comitem sau doar il toleram! Caci, dincolo de necazul unei vieti traite in anume conditii precare, Dl Lazarescu nu ar fi murit daca cineva s-ar fi obosit sa-l asculte! 

Nu stiu daca am "crescut" eu, ori faptul de a ma fi departat, iesind din mediul-matca, ma ajuta sa vad fondul, sa privesc dincolo de forma... . 

Incercati si voi si spuneti-mi parerea voastra, daca doriti..

Sa asculti, sa fii capabil sa recunosti ca nu le stii pe toate, sa admiti ca si ideea celuilalt este una buna, poate chiar mai buna decat a ta, denota mai mult decat un caracter frumos!

Asistam zilnic doar la discutii sterile intre... "diversi", o galagie, si nu un dialog, in care nimeni nu se lasa convins si nu vrea sa auda ce spune celalalt! Fiecare o tine pe a lui, cum s-ar spune, fara ca vreunul sa-l asculte pe celalalt!
Este evident ca asa este greu, imposibil chiar, sa progresezi, sa schimbi idei gresite. In aceste conditii manipularea devine o arma periculoasa -  care azi este la ordinea zilei!
In fata unui dialog al surzilor, Cuvantul nu mai poate fi auzit!

De aceea discursul Mantuitorului nu i-a convins pe farisei si carturari, ei vazand in El un concurent, un pericol, cineva care putea sa le zdruncine,  chiar sa le doboare pozitia, avantajele lor in societate!

Surzenia spirituala a iudeilor i-a impiedicat atunci sa inteleaga Cine era Iisus! Si azi se petrece exact acelas lucru si nu numai cu cei care fac parte din poporului ales!

Pasajul evanghelic de azi are tot ce-i trebuie sa ne ajute sa intelegem cum sa facem sa... auzim si sa intelegem!

1 -  Primul lucru pe care-l aflam din textul de azi este ca Iisus, inainte de a-l vindeca pe surd de... surzenie, este sa-l izoleze de multime, il duce la o parte din mulțime 

Semnificatia acestui gest este foarte importanta: dacă vrei să asculți Cuvântul lui Dumnezeu, adica sa-L intelegi nu doar sa-L auzi, ai nevoie de liniște, de departarea de zgomotul corupator al lumii, de influente de tot felul! 

Dumnezeu a scos poporul Său din Egipt pentru a-i da Cuvântul! Dacă un om nu-i dispus să iasă (să lase) din obisnuinta, din propriile convingeri, din mentalitati deja instalate, nu va înțelege nimic, dincolo de ceea ce deja i se serveste ca lucru "de la sine înțeles"!
Ori de cate ori am inteles ceva, a fost pentru ca am iesit din ceea ce cunosteam deja, ceea ce aveam in minte.
Ori de cate ori stabilim un contact relational cu cineva, facem o "iesire" din sinele nostru si, paradoxal, tocmai ieșind din sine, incepem sa devenim noi însine!
TU existi doar în relație cu altul si nu de unul singur!

Așadar, prima conditie pentru a putea auzi Cuvantul este „Ieșirea” !
Daca ne gandim si mai profund, Dumnezeu a dat Cuvântul poporului Sau in… pustiu, in desert!

2 - Al doilea gest al lui Iisus a fost sa-Si puna degetele în urechile lui !

Degetul lui Dumnezeu este tocmai Cuvântul Său. 

Cuvântul Său este modelator, dă contur, finiseaza fiinta creata, o face sa fie după chipul Sau. Cuvântul intră în inima omului si asa omul trăiește potrivit Lui. Cuvantul acesta este puterea cea mai desavarsita, mai rafinata, pentru ca, desi are puterea sa miste muntii din loc, se manifesta doar dupa voia noastra, respectandu-ne libertatea!

Lucrarea de finisare, de transformare a omului prin Cuvânt este una anevoioasa, lentă, si libera! Omul e liber să auda dar sa nu inteleaga, sa auda dar sa nu asculte, sa nu vrea sa inteleaga, sa fie pro dar sau contra acestui Cuvant; omul poate mima ascultarea, poate detesta sau iubi Cuvantul, poate fi indiferent ori insetat  dupa El, poate să-I suceasca pana la compromis, poate sa-L nege sau sa-L slaveasca!  Cuvântul există si ne respectă libertatea!
Cuvantul este degetul lui Dumnezeu!

Această lucrare, cu degetul, corespunde celei de a doua etape a ârcursului lui Israel care a fost ascultarea Cuvântului, care este degetul lui Dumnezeu, pentru că omul devine cuvântul pe care-l ascultă. 

3 - Evanghelistul ne spune ca Iisus, scuipând, S-a atins de limba lui.

Saliva este simbol al Duhului, al suflului vital, e viața, deci dă viața. Cuvântul ne dă viața, Cuvântul este viața, omul trăiește Cuvântul!

Evanghelia nu-i un cod steril de legi ! Evanghelia este convorbirea lui Dumnezeu cu mine, este comuniunea prin care mi se dă duhul Ei.

Textul evanghelic ne spune ca suntem surzi si muți  si ca, iesind din lume, ascultand Cuvântul, primim Harul Duhului Sfant!

4 -  Apoi, privind la cer, a suspinat și a zis lui: Effatá!, ceea ce înseamnă: Deschide-te! Și îndată urechile lui s-au deschis, iar legătura limbii lui s-a dezlegat și vorbea limpede

Aceste cuvinte ne amintesc deopotriva de ultima Cina, de euharistie si de ultimul suspin al Mantuitorului, pe cruce!
Intelegand cât de mult ne iubește, vazand cum Iși dă viața pentru noi, ni se deschide auzul și suntem in stare sa ascultăm acel Cuvânt!
Sf. Augustin spune: „Tu ai strigat, ai suspinat, iar surzenia mea a fost biruită”.

Surdul ajunge astfel sa vorbeasca limpede! 

Este important să vorbim corect. Vorbirea corectă se insuseste prin ascultare atenta. Dacă nu ascultam, vom vorbi incorect… 
Dacă vorbim fără să-i ascultam pe ceilalti, înseamnă că vorbim fie pentru a înșela, fie pentru a ne impune, pentru a domina. 

Să ajungem să ascultăm, este cel mai mare lucru… Iată de ce această minune e una foarte mare! Evanghelia ne invita să ascultăm Cuvântul iubirii infinite, Cuvantul care ne ajută să înțelegem sensul, să experiem si noi, in mod corect, această iubire!

Despre Degetul lui Dumnezeu, reprezentat de Michelangelor in fresca din Capela Sixtina, s-au scris tomuri intregi!
Dincolo de coduri secrete si alte cautate subintelesuri, evident pentru mine este ca Dumnezeu e vesnic in actiune, gata sa-l atinga pe om, in timp ce omul, lenes, poate Il asteapta, poate nu! 

Pe om il desparte de Dumnezeu o distanta cat falanga mica a degetului aratator! Nu trebuie decat sa intinda degetul si Il poate atinge! El asteapta incordat!

Dupa Robert Taft, aceasta distanta, acest vid, este umplut de Liturghia ortodoxa, in care omul se uneste cu Dumnezeu!


"Crearea lui Adam" - Michelangelo, Capela Sixtina

Detaliu 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu