3. Apoi au zis unul către altul: "Haidem să facem cărămizi şi să le ardem cu foc!" Şi au folosit cărămida în loc de piatră, iar smoala în loc de var.
4. Şi au zis iarăşi: "Haidem să ne facem un oraş şi un turn al cărui vârf să ajungă la cer şi să ne facem faimă înainte de a ne împrăştia pe faţa a tot pământul!"
5. Atunci S-a pogorât Domnul să vadă cetatea şi turnul pe care-l zideau fiii oamenilor.
6. Şi a zis Domnul: "Iată, toţi sunt de un neam şi o limbă au şi iată ce s-au apucat să facă şi nu se vor opri de la ceea ce şi-au pus în gând să facă.
7. Haidem, dar, să Ne pogorâm şi să amestecăm limbile lor, ca să nu se mai înţeleagă unul cu altul".
8. Şi i-a împrăştiat Domnul de acolo în tot pământul şi au încetat de a mai zidi cetatea şi turnul.
9. De aceea s-a numit cetatea aceea Babilon, pentru că acolo a amestecat Domnul limbile a tot pământul şi de acolo i-a împrăştiat Domnul pe toată faţa pământului. Fac 11:1-9
După potop, fiii lui Noe - Sem, Ham şi Iafet - împreună cu soţiile lor, s-au aşezat în Senaar, astăzi Mesopotamia de Sud, unul dintre leagănele vechii civilizaţii umane, aşa cum ne-o prezintă numeroasele descoperiri arheologice şi relatări istorice.
Dorind să castige „faimă“ înainte de a se împrăştia pe pământ, locuitorii din acele ţinuturi s-au hotărât, spune Sfânta Scriptură, să faca un turn care să ajungă până la cer.
Data construirii turnului Babel pare sa fie mileniul III î. Hr.
Amestecându-le limbile pentru a nu se mai putea înţelege, oamenii au abandonat proiectul lor, împrăştiindu-se apoi în lume. Acest lucru echivalează, spun Sfinţii Părinţi, cu izgonirea protopărinţilor din Rai ori cu pribegia ucigaşului Cain.
Începând cu acest episod, Biblia, pe parcursul Vechiului Testament, nu va mai prezenta legătura lui Dumnezeu cu lumea întreagă ci va urmări doar istoria poporul lui Israel, prin seminţia lui Sem, fiul lui Noe, din a cărui genealogie se va naşte Avraam, prin care, ulterior, „se vor binecuvânta toate neamurile pământului“.
Ce limbă vorbea Adam?
Asa cum menţionează autorul biblic la începutul capitolului 11 din primul capitol al Vechiul Testament, „În vremea aceea era în tot pământul o singură limbă şi un singur grai la toţi“ .
Ideea unei monogeneze a limbilor este legată de cea de Providenţă. Ea este susţinută cvasiunanim de Sfinţii Părinţi şi se regăseşte în ebraica Bibliei, care avea prioritate cronologică şi teologică asupra tuturor limbilor omeneşti. Interesul pentru recuperarea limbii vorbite de Adam s-a lovit mereu de incapacitatea sistemelor de astăzi, nişte traduceri aproximative dintr-un idiom îndepărtat, diferite, dar totuşi avand multe în comun.
Mărturii istorice
În spatele povestirii biblice despre construirea turnului Babel stau ziguratele, construcţii ridicate cu mii de ani în urmă în multe oraşe din Mesopotamia.
Refacerea unităţii
Unii teologi au pus evenimentul petrecut la începutul mileniului al III-lea în opoziţie cu Cincizecimea.
Oare, construirea turnului a fost un păcat?
Sfântul Maxim Mărturisitorul plasează zidirea turnului în rândul celor şapte căderi spirituale ale omului. Iată ce spune marele teolog, răspunzând întrebării: „Ce înseamnă: «De şapte ori va cădea dreptul şi se va ridica»?“:
Prima cădere s-a produs prin greşeala protopărintelui;
a doua, prin uciderea de om a lui Cain, care a introdus prima dată uciderea
a treia, în vremea generaţiei lui Noe, asupra căreia n-a mai rămas Duhul lui Dumnezeu, deoarece oamenii erau numai trupuri;
a patra, pe vremea zidirii turnului;
a cincea, pe vremea generaţiei lui Avraam, din care singur acesta a plăcut lui Dumnezeu;
a şasea, pe vremea lui Moise, a cărui generaţie sporise atât de mult în necredinţă, încât a fost trimis el de Dumnezeu spre tămăduirea acestei necredinţe;
a şaptea, in vremea generaţiei Proorocilor, care a întrecut generaţiile de mai înainte în măsura răutăţii.
Dicţionar
Cuvântul Babel apare în Fac., cap 11, din Vechiul Testament, fiind explicat prin etimologie populară bazată pe un cuvânt ebraic care înseamnă „confuzie“ sau „amestecare“.
Turnul Babel apare ca posibilitate a omului de a spune nu, chiar si lui Dumnezeu. Prin aceasta constructie omul refuza sa se mai impartaseasca de "viata cea adevarata".
Faima dorita de oameni se refera la "nume", dupa cum reiese din original. Se pierde din vedere ca adevaratul nume nu se obtine autonom, ci prin Dumnezeu.
De retinut este faptul ca paradisul este descris ca fiind o livada cu pomi (Facere, 2,15), in timp ce Babelul este construit din caramizi si smoala (Facere 11, 3-4).
Turnul Babel si templul inchinat lui Marduk
Povestea Turnului Babel pastreaza o aluzie la religia babiloniana.
Babilonul - chipul mintii amestecate
In akkadiana numele de Babilon inseamna "poarta zeului" (bab ilu), in vreme ce in ebraica acest nume este tradus prin "confuzie", "amestec" (balal).
Turnul Babel si Biserica
In intelesul literal al cuvantului, Biserica este "adunarea", in greceste ekklesia, insemnand "a aduna".
umnezeu si intre oameni; in timp ce Cincizecimea este simbolul reluarii dialogului si comuniunii personale cu Dumnezeu.
Conform cu Faptele Apostolilor 2-4, apostolii, dupa ce au primit Duhul Sfant, L-au vestit pe Hristos in diferite limbi, refacand astfel unitatea limbajului si aducand popoarele lumii intr-o singura Biserica.
In concluzie, putem afirma ca omenirea de astazi, pornita pe calea mandriei, nu face decat sa recladeasca Turnul Babel.
PARLAMENTUL EUROPEAN |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu