„Iar
când Irod a văzut că a fost amăgit de magi, s-a mâniat foarte şi,
trimiţând a ucis pe toţi pruncii care erau în Betleem şi în toate
hotarele lui, de doi ani şi mai jos, după timpul pe care îl aflase de la
magi. Atunci s-a împlinit ceea ce se spusese prin Ieremia
proorocul:Glas în Rama s-a auzit, plângere şi tânguire multă; Rahela îşi
plânge copiii şi nu voieşte să fie mângâiată pentru că nu sunt” (Matei 2, 16-18).
Uciderea
copiilor din Betleem și din împrejurimi este un eveniment mentionat doar de Evanghelistul Matei, el neapărând în vreo altă
consemnare istorică.
Irod a fost încoronat „rege al iudeilor” de Senatul roman în anul 40 î.Hr., în Roma.
Prima
sa poruncă din aceasta demnitate a fost aceea de a-i elimina pe regii
israeliți din dinastia Hasmoneană, predecesorii lui.
Astfel l-a
ucis pe cumnatul său, Aristobul, în vârstă de 18 ani, care, la momentul
respectiv era Marele Preot - fiind înecat în 35 î.Hr. de către
oamenii lui Irod în piscina din palatul de iarnă din Ierihon.
El
a dispus, de asemenea, ca soacra sa, Alexandra (mama soției sale,
Mariamne) să fie executată (în 28 î.Hr.) si a ucis-o chiar și pe cea de-a
doua sa soție, Mariamne, în 29 î.Hr.
De
asemenea, a dispus ca trei dintre fiii săi să fie uciși. Primii doi,
Alexandru și Aristobul, fiii lui Mariamne, au fost strangulați în
Sevastia (Samaria), în anul 7 î.Hr. și îngropați la Alexandrium. Ultimul
ucis, cu doar cinci zile înainte de moartea lui Irod, a fost Antipater,
care a fost îngropat fără ceremonie la Hyrcania.
Irod cel Mare devenise de-a dreptul paranoic în ultimii săi patru ani de viață (8-4 î.Hr.).
În
anul 7 î.Hr., a dispus ca 300 de lideri militari să fie executați. Altă
dată, în același an, a ordonat ca o serie de farisei să fie executați,
după ce a aflat faptul că i-au prezis soției lui Pheroras, fratele sau
mai mic, că, prin hotărârea lui Dumnezeu, tronul lui Irod va fi luat de
la el și de la urmașii săi și puterea regală îi va reveni ei, lui
Pheroras și copiilor lor.
Astfel de profeții circulând în
împărăția lui, nu este de mirare ca Irod a vrut să-L omoare pe Iisus
atunci când magii au dezvăluit că s-a născut noul „rege al iudeilor”!
(Matei 2:1-2). Toate aceste acte de cruzime ale regelui Irod cel Mare
sunt consemnate de către Iosif Flavius în lucrarea sa, Antichități
iudaice, cărțile 15-17.
Macrobius (cca. 400 d. Hr.), unul
dintre ultimii scriitori păgâni din Roma, în lucrarea sa, Saturnalia, a
scris: „Când a auzit că Irod, împăratul iudeilor, a ordonat ca
fiul său să fie ucis, ca parte a actului de ucidere a băieților de până
la doi ani, el (împăratul Augustus) a remarcat: Este mai bine să fii
porcul lui Irod, decât fiul său”.
Deși
afirmația este contestată, deoarece este posibil ca Macrobius să fi
primit deformat unele informatii despre unele fapte istorice, ea ar
putea fi o referință cronologică. Dacă a făcut referire la moartea lui
Antipater, în anul 4 î.Hr., sacrificarea pruncilor ar fi fost unul
dintre ultimele, dacă nu chiar ultima crimă brutală a lui Irod, înainte
de moarte. De asemenea, referința la uciderea copiilor arată faptul că
aceasta era cunoscută în vremea lui Macrobius și că nu era contestată de
către popoarele păgâne.
Iosif Flaviu nu a consemnat insa evenimentul uciderii copiilor. De ce?
În
primul rând, el a scris la sfârșitul primului secol și este posibil să
nu fi cunoscut acest eveniment, care s-a petrecut cu aproape 100 de ani
înainte. Mărturie pentru aceasta stau câteva întâmplări foarte
importante, care nu au fost notate de Iosif.
În al doilea rând,
se pare că masacrul nu ar fi fost așa de mare ca în înregistrările
ulterioare din istoria Bisericii. Tradiția bizantină plasează numărul
copiilor la 14.000 iar tradiția siriană spune că 64.000 de copii
nevinovați au fost uciși.
Cu toate acestea, profesorul William F.
Albright, șeful societății americane de arheologie din Țara Sfântă,
estimează că populația din Betleem, la momentul nașterii lui Iisus era
de aproximativ 300 de persoane, plasând numărul copiilor mai mici de doi
ani sub cel de 20. Având în vedere celelalte acte oribile ale lui Irod,
un eveniment de o mică amploare ca acesta nu ar fi fost unul menit să
fie remarcat.
Așadar, uciderea copiilor nevinovați este
neatestată în consemnările laice, dar plauzibila istoric si în
concordanță cu caracterul și acțiunile lui Irod cel Mare.
Pe
lângă uciderea dușmanilor, el nu a avut mustrări de conștiință în
uciderea membrilor familiei sale și prietenilor. Irod nu s-ar fi gândit
de două ori cu privire la uciderea câtorva copii dintr-un sat mic și
obscur la sud de Ierusalim, cu scopul de a-și păstra tronul în
siguranță, chiar dacă acesta a fost unul dintre ultimele sale fapte
mișelești pe care le-a comis înainte de a muri.
Pe
când Irod era pe moarte, cuprins de durere și agonie oamenii lui
Dumnezeu au fost de părere că Irod suferea aceste lucruri deoarece
„Dumnezeu l-a pedepsit pentru numeroasele sale nelegiuiri”(Antichități
Iudaice, cartea 17).
(5extrase din art. lui Ioan-Lucian Radu, aparut pe site.ul Doxologia.ro - 31 dec. 2012 )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu