"Nu judecați, ca să nu fiți judecați; căci cu judecata cu care judecați veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați vi se va măsura." zice Mantuitorul in Cuvantarea Sa!
La prima vedere, lucrurile par clare.
La prima vedere, lucrurile par clare.
Citind tâlcuirea lui Ioan Gură de Aur, ne punem insa intrebarea:
Oare noi chiar nu trebuie să-i mustrăm pe frații noștri atunci când păcătuiesc?
Cercetand Noul Testament observam ca despre judecarea si mustrarea aproapelui unele afirmatii sunt, aparent, contradictorii.
„De-ţi va greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de te va asculta, ai câştigat pe fratele tău. Iar de nu te va asculta, ia cu tine încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot cuvântul. Şi de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş.” (Matei 18, 15-17) !
- „Cine eşti tu, ca să judeci pe sluga altuia? Pentru stăpânul său stă sau cade. Dar va sta, căci Domnul are putere ca să-l facă să stea.” (Ro,14, 4) ;
- „De aceea, nu judecaţi ceva înainte de vreme, până ce nu va veni Domnul, Care va lumina cele ascunse ale întunericului şi va vădi sfaturile inimilor. Şi atunci fiecare va avea de la Dumnezeu lauda.” (1 Co. 4, 5)
- „Propovăduieşte cuvântul, stăruieşte cu timp şi fără de timp, mustră, ceartă, îndeamnă, cu toată îndelunga-răbdare şi învăţătura.” (2Tim, 4)
„De-ţi va greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de te va asculta, ai câştigat pe fratele tău. Iar de nu te va asculta, ia cu tine încă unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori să se statornicească tot cuvântul. Şi de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserică, să-ţi fie ţie ca un păgân şi vameş.” (Matei 18, 15-17) !
Aici Domnul ne recomandă, iata, să-l mustrăm pe cel ce ne greșește, dar în taina, fără să știe nimeni. Iar de nu, să aducem și alți oameni, pentru a-l convinge de răul făcut.
„Dacă este adevărat că nu trebuie să judeci, cum a statornicit Iisus Hristos atâtea persoane, nu numai pentru a mustra, ci chiar pentru a-i pedepsi pe cei ce păcătuiesc?” continua Sf. Ioan Gură de Aur.
„Mi se pare că Iisus Hristos nu oprește cu totul de a judeca toate păcatele și nu ridică acest drept la toată lumea, ci numai la cei care, plini ei înșiși de vicii, condamnă cu îndrăzneală în frații lor greșelile cele mai ușoare.” zice Sf. Ioan.
Domnul Iisus Hristos, ne dă chiar câteva repere ale judecății / mustrării aproapelui, pe care trebuie să le avem în vedere inainte de a deveni judecatori:
- Cu judecata cu care judeci, vei fi judecat.
- Cu măsura cu care măsori, vei fi măsurat. Treci cu vederea multe din scăderile oamenilor? Atunci așa va rândui Dumnezeu și pentru tine în viață. Și alții vor fi îngăduitori cu tine și cu greșelile tale.
- Ai făcut milă, vei fi miluit, spune Scriptura.
- Ai iertat, vei fi iertat. Ai trecut cu vederea greșeala mare a aproapelui tău, atunci îți va veni și ție rândul să greșești, și Domnul, prin oamenii de lângă tine, să-ți treacă cu vederea greșeala ta. Ai văzut mai degrabă binele din aproapele tău, și i-ai ascuns răutățile față de ceilalți oameni, așa ți se va întâmpla și ție.
perfecționist și l-ai mustrat pe cel de lângă tine pentru cea mai
mică abatere? Așa îți va rândui Dumnezeu în viață, să ți se
întâmple și ție…. Iata ca tu ești propriu tău judecător!
Si, cu onestitate, trebuie sa recunoastem ca nu o data ne-am confruntat fiecare cu aceasta lectie dumnezeiasca!
Mi s-a intamplat, nu o data, ca, judecand pe cineva pentru un anume lucru, sa ma gasesc eu insami exact in situatia celui pe care l-am judecat!
Si, ca sa nu fac confidente nepermise, dau cel mai simplu exemplu, cu care ne confruntam dealtfel toti: traficul!
Si, ca sa nu fac confidente nepermise, dau cel mai simplu exemplu, cu care ne confruntam dealtfel toti: traficul!
Nu o data m-am enervat de greseala unul conducator auto, admonestandu-l cu claxoane enervante, pentru ca, la doar cativa metri mai departe, ca o lectie divina, sa ajung sa fac exact aceeasi greseala si primesc aceeasi admonestare!
Dificil de indurat!
Când vrei să mustri, să mustri spre îndreptarea aproapelui tău.
Când vrei să îndrepți să îndrepți cu iubire. Nu te ridica cu obrăznicie asupra fratelui tău, ne indeamna Sf Ioan Gura de Aur!
„Da, mustră-l dar nu ca pe un dușman care caută să se răzbune, ci ca un medic care vrea să vindece un bolnav.”
Cand il judecăm pe aproapele nostru ar trebui, mai intai, sa ne gândim la propriile noastre greseli, sa fim îngăduitori, ca și Domnul să fie îngăduitor cu noi. Căci așa ni s-a zis că, de vom ierta aproapelui nostru greșelile lui, și El ne va ierta greselile noastre!
Daca este sa ne manifestam, ar trebui asadar sa fie doar spre indreptarea omului si nu spre răzbunare.
„Da, mustră-l dar nu ca pe un dușman care caută să se răzbune, ci ca un medic care vrea să vindece un bolnav.”
Cand il judecăm pe aproapele nostru ar trebui, mai intai, sa ne gândim la propriile noastre greseli, sa fim îngăduitori, ca și Domnul să fie îngăduitor cu noi. Căci așa ni s-a zis că, de vom ierta aproapelui nostru greșelile lui, și El ne va ierta greselile noastre!
Daca este sa ne manifestam, ar trebui asadar sa fie doar spre indreptarea omului si nu spre răzbunare.
De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o iei în seamă?
Intre barna si pai este o neta diferenta de marime!
Dupa cum talcuieste Sf. Ioan Gură de Aur, Domnul Iisus Hristos ne sfătuiește sa nu te ne grabim a mustra greșelile mici ale aproapelui cand noi insine avem păcatele noastre, inca si mai mari,
Iată ce zice Sf. Ioan:
„Cel ce s-a întunecat de vicii să nu se facă judecător al fraților săi, mai ales atunci când greșealele lor nu sunt așa de mari.”
„El nu oprește în general de a-i corecta pe frații noștri, ci vrea ca noi să nu neglijăm propriile noastre greșeale, atunci când ne ridicăm cu îndrăzneală împotriva celor ale fratelui nostru.”
„El nu oprește în general de a-i corecta pe frații noștri, ci vrea ca noi să nu neglijăm propriile noastre greșeale, atunci când ne ridicăm cu îndrăzneală împotriva celor ale fratelui nostru.”
Nimeni nu trebuie asadar să condamne pe fratele său atunci când el însuși se face vinovat de aceeasi greseala!
” FĂȚARNICE, scoate întâi bârna din ochiul tău şi atunci vei vedea să scoţi paiul din ochiul fratelui tău. ”, zice Domnul cu asprime!
Sf. Ioan Gură de Aur spune că Domnul, in acest discurs, ii admonesteaza dur pe evreii care erau foarte serveri judecători ai celor mai mici greșeli, in vreme ce ei trăiau în păcate strigătoare la cer. Si gasim confirmarea acestei pareri in Matei, 23:
Sf. Ioan Gură de Aur spune că Domnul, in acest discurs, ii admonesteaza dur pe evreii care erau foarte serveri judecători ai celor mai mici greșeli, in vreme ce ei trăiau în păcate strigătoare la cer. Si gasim confirmarea acestei pareri in Matei, 23:
“ Cărturarii şi fariseii au şezut în scaunul lui Moise; Deci toate câte vă vor zice vouă, faceţi-le şi păziţi-le; dar după faptele lor nu faceţi, că ei zic, dar nu fac. Că leagă sarcini grele şi cu anevoie de purtat şi le pun pe umerii oamenilor, iar ei nici cu degetul nu voiesc să le mişte.” (Matei 23, 1-3)
In concluzie:
Să judecăm și să mustrăm spre îndreptare, cu iubire și răbdare, gândindu-ne că și noi suntem păcătoși și avem destule greșeli, poate păcate mai mari, că putem oricând cădea în păcatele pe care le judecăm!
Mai departe...
In concluzie:
Să judecăm și să mustrăm spre îndreptare, cu iubire și răbdare, gândindu-ne că și noi suntem păcătoși și avem destule greșeli, poate păcate mai mari, că putem oricând cădea în păcatele pe care le judecăm!
Mai departe...
“Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându-se, să vă sfâşie pe voi.” (Matei 7, 6)
In limbajul iudaic, cainii erau asociati cu neevreii, adica cu inchinatorii la idoli.
In textul evanghelic cainii pot fi cei care dispretuiesc credinta in Dumnezeu, cei care nu numai ca nu o impartasesc, dar o iau in ras si o badjocoresc.
In limbajul iudaic, cainii erau asociati cu neevreii, adica cu inchinatorii la idoli.
In textul evanghelic cainii pot fi cei care dispretuiesc credinta in Dumnezeu, cei care nu numai ca nu o impartasesc, dar o iau in ras si o badjocoresc.
Cat despre porci... iudeii i-au socotit dintotdeauna animale necurate. Acestea intruchipau pentru ei anumite păcate. Astfel, porcul, scăldându-se în noroi, era asociat cu murdaria fizica si morala, precum si cu lacomia.
Cei asemuiti cu porcii pot fi deci oamenii fara caracter si fara de scrupule.
Margaritarele, fiind pietre pretioase, se identifica aici cu Sfintele Taine! Am putea extinde simbolul la trairile intime, la slabiciuni ori la secrete ...
Cu alte cuvinte am putea interpreta asa:
"Aveti grija, nu intrati in discutii despre cele sfinte cu cei care nu au nimic sfant. Nu ii veti lumina, nu ii veti converti si, in plus, riscati sa fiti cei care "sangereaza"!
Nu fiti neglijenti cu lucrurile ce va sunt sfinte, nu va dezvaluiti prea mult, nu va expuneti intimitatile, caci veti deveni vulnerabili in fata celor fara de scrupule, care se vor folosi de ele pentru a va distruge. Si o vor face chiar si fara sa aiba un castig anume, pur si simplu numai pentru placerea de a va vedea la pamant!"
"Porcii" vor murdarii toate cele sfinte ale voastre asa ca... paziti-le de ei!
Atentie, asadar! Descoperiti-va cu masura caci pentru porci margaritarele voastre nu reprezinta nimic: ei le vor calca cu copitele lor si le vor ingroapa in mocirla in care se balacesc!
Cu alte cuvinte am putea interpreta asa:
"Aveti grija, nu intrati in discutii despre cele sfinte cu cei care nu au nimic sfant. Nu ii veti lumina, nu ii veti converti si, in plus, riscati sa fiti cei care "sangereaza"!
Nu fiti neglijenti cu lucrurile ce va sunt sfinte, nu va dezvaluiti prea mult, nu va expuneti intimitatile, caci veti deveni vulnerabili in fata celor fara de scrupule, care se vor folosi de ele pentru a va distruge. Si o vor face chiar si fara sa aiba un castig anume, pur si simplu numai pentru placerea de a va vedea la pamant!"
"Porcii" vor murdarii toate cele sfinte ale voastre asa ca... paziti-le de ei!
Atentie, asadar! Descoperiti-va cu masura caci pentru porci margaritarele voastre nu reprezinta nimic: ei le vor calca cu copitele lor si le vor ingroapa in mocirla in care se balacesc!
Să nu dăm cele sfinte celor necredincioși, căci doar prin credință se înțeleg toate. Credința e cheia pentru a pricepe toate tainele lui Dumnezeu, și pentru a intra în marea Lui familie.
Omului necredincios ii poti explica intreaga teologie si tot nu va înțelege, și va striga și mai tare, va fi și mai îndârjit impotriva credintei. Cu astfel de oameni, insistând cu cele ale credinței înainte lui, nu facem decat sa-i înrăim și mai tare!Ne facem astfel vinovați pentru o cădere și mai mare a lor.
Să nu aruncăm deci mărgăritarele noastre înaintea porcilor.
Numai prin curăție sufletească, poate înțelege omul lucrarea Harului lui Dumnezeu în sufletul său, altfel decat plăcerea pe care ți-o aduce mâncarea, relațiile trupești, băutura și alte desfătări.
Este bine să ne ferim de astfel de persoane. Să împărtășim cele ale credinței noastre cu oamenii care au o minimă deschidere față de Dumnezeu.
Vorbind cu aproapele tău, îți vei da seama dacă are credință în suflet, și dacă are, poți arunca sămânța cuvântului lui Dumnezeu. Dacă n-o are, sămânța cade lângă drum și nu rodește.
Iată ce-i spune Sf. Ap. Pavel lui Timotei:
“Alexandru arămarul mi-a făcut multe rele; Domnul să-i răsplătească după faptele lui. Păzeşte-te şi tu de el, căci s-a împotrivit foarte mult cuvântărilor noastre.” (2 Ti. 4, 14-15)
Apostolul îl încurajează pe Timotei să stea departe de Alexandru, căci s-a împotrivit cuvântărilor lui.
Un om care se împotrivește cuvântului lui Dumnezeu, este un om în care Duhul Sfânt nu mai sălășluiește.
De aceea suntem sfatuiti să ne ferim de astfel de oameni, care nu suportă nici măcar să audă cuvântul „Dumnezeu” sau „Biserică” ori care propovaduiesc idei gresite.
„Zis-a Domnul:
Numai prin curăție sufletească, poate înțelege omul lucrarea Harului lui Dumnezeu în sufletul său, altfel decat plăcerea pe care ți-o aduce mâncarea, relațiile trupești, băutura și alte desfătări.
Este bine să ne ferim de astfel de persoane. Să împărtășim cele ale credinței noastre cu oamenii care au o minimă deschidere față de Dumnezeu.
Vorbind cu aproapele tău, îți vei da seama dacă are credință în suflet, și dacă are, poți arunca sămânța cuvântului lui Dumnezeu. Dacă n-o are, sămânța cade lângă drum și nu rodește.
Iată ce-i spune Sf. Ap. Pavel lui Timotei:
“Alexandru arămarul mi-a făcut multe rele; Domnul să-i răsplătească după faptele lui. Păzeşte-te şi tu de el, căci s-a împotrivit foarte mult cuvântărilor noastre.” (2 Ti. 4, 14-15)
Apostolul îl încurajează pe Timotei să stea departe de Alexandru, căci s-a împotrivit cuvântărilor lui.
Un om care se împotrivește cuvântului lui Dumnezeu, este un om în care Duhul Sfânt nu mai sălășluiește.
De aceea suntem sfatuiti să ne ferim de astfel de oameni, care nu suportă nici măcar să audă cuvântul „Dumnezeu” sau „Biserică” ori care propovaduiesc idei gresite.
„Zis-a Domnul:
Nu judecați, ca să nu fiți judecați; căci cu judecata cu care judecați veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați vi se va măsura.
De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o iei în seamă? Sau cum vei zice fratelui tău: Lasă să scot paiul din ochiul tău și, iată, bârna este în ochiul tău? Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să scoți paiul din ochiul fratelui tău.
Nu dați cele sfinte câinilor, nici nu puneți mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare și, întorcându-se, să vă sfâșie pe voi.
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află și celui care bate i se va deschide.” MATEI 7, 1-6
spicuiri din "Serile Biblice"
spicuiri din "Serile Biblice"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu