CAPITOLELE 11 si 12 din Evanghelia dupa Matei fac referire la indarjirea cu care poporul evreu refuza sa-L primeasca pe Iisus.
Capitolul 11 s-ar putea imparti in trei parti:
- Ioan Botezatorul si Iisus: (11:1 - 19)
- seria "Vai"urilor, mustrarea unor cetati (11: 20 - 24)
- seria "Vai"urilor, mustrarea unor cetati (11: 20 - 24)
- multumirea lui Iisus adresată Tatălui si Sa adresata celor osteniti (11: 26 - 30)
Pericopa de astazi se incadreaza, asadar, in prima parte aclasificarii - Ioan si Iisus.
Ca sa facem o analiza, e necesar sa revenim un pic asupra subiectului Ioan Botezătorul, extrem de important pentru Ev. Matei, caci Ioan este vazut ca veriga care leaga Vechiul Testament de Noul Testament.
Sf. Ioan Botezătorul reprezinta partea sănătoasă a vechiului Israel, cea care Il recunoaste pe Mesia!
Ioan Il recunoaste pe Iisus in virtutea faptului că el este interpretul vointei lui Dumnezeu, facand parte din iconomia dumnezeiască, proorocită de Isaia.
Pericopa de astazi se incadreaza, asadar, in prima parte aclasificarii - Ioan si Iisus.
Ca sa facem o analiza, e necesar sa revenim un pic asupra subiectului Ioan Botezătorul, extrem de important pentru Ev. Matei, caci Ioan este vazut ca veriga care leaga Vechiul Testament de Noul Testament.
Sf. Ioan Botezătorul reprezinta partea sănătoasă a vechiului Israel, cea care Il recunoaste pe Mesia!
Ioan Il recunoaste pe Iisus in virtutea faptului că el este interpretul vointei lui Dumnezeu, facand parte din iconomia dumnezeiască, proorocită de Isaia.
Sf. Ioan este proorocul prin care Dumnezeu Insusi vorbeste poporului Său si prin cuvintele caruia se adevereste mesianitatea lui Iisus!
In viziunea Sf. Ev. Matei, totul se desfăsoară sub directa îndrumare a lui Dumnezeu. Proorocul Ioan este trimis de Dumnezeu Însusi – în duhul proorocilor întregii istorii a Israelului!
Dumnezeu va interveni El Însusi, la momentul botezului, pentru a confirma - explicit si minunat - că Cel botezat este chiar Fiul Sau, prin care se împlineste planul Sau, iconomia Sa, voia divina
Ev. Matei concentreaza mesajul Sf. Ioan într-o singură frază, identică dealtfel, cu cea care rezuma propovăduirea Mântuitorului Hristos (4,17): "Pocăiti-vă că s-a apropiat împărătia cerurilor." (3,2).
Dumnezeu ne asteapta pocainta si se bucura necontenit de intoarcerea noastra!
Mantuitorul se compară aici cu Ioan și, din spusele Sale, reiese faptul că ei doi au avut o lucrare comună, dar complementară.
- Ioan a fost aspru, ascet și dur, care prin toate acestea i-a convins pe unii oameni să vină la pocăință.
- Iisus Hristos a fost blând, a stat în lume printre păcătoși, a mâncat și a băut cu ei spunand că a venit în lume să-i cheme la pocăință pe cei păcătoși si nu pe cei drepți.
- Ioan a fost aspru, ascet și dur, care prin toate acestea i-a convins pe unii oameni să vină la pocăință.
- Iisus Hristos a fost blând, a stat în lume printre păcătoși, a mâncat și a băut cu ei spunand că a venit în lume să-i cheme la pocăință pe cei păcătoși si nu pe cei drepți.
Au fost, iata, 2 tactici dumnezeiești de a chema oamenii la pocăință, Dumnezeu știind că unii vor rezona într-un fel și alții in altfel.
A mai fost insa o categorie, formata din acei iudei care nu și-au schimbat inima, care nu au primit nici chemarea lui Ioan, nici cea a Domnului Hristos. Acestia i-au acuzat pe amândoi că au demon, demonstrand prin asta nimic altceva decat reaua lor vointa!
Acestora li se adreseaza Mantuitorul!
A mai fost insa o categorie, formata din acei iudei care nu și-au schimbat inima, care nu au primit nici chemarea lui Ioan, nici cea a Domnului Hristos. Acestia i-au acuzat pe amândoi că au demon, demonstrand prin asta nimic altceva decat reaua lor vointa!
Acestora li se adreseaza Mantuitorul!
Domnul Hristos, ca Dumnezeu, a facut totul spre a-i câștiga pe oameni.
Discernamantul este insa lucrarea pe care trebuie sa o facă omul insusi, prin libertatea conferita de Dumnezeu.
Asta este, in fapt, intelepciunea care il face pe om capabil sa aleaga binele de rau!
Discernamantul este insa lucrarea pe care trebuie sa o facă omul insusi, prin libertatea conferita de Dumnezeu.
Asta este, in fapt, intelepciunea care il face pe om capabil sa aleaga binele de rau!
„Zis-a Domnul: Cu cine voi asemăna neamul acesta? Este asemenea copiilor care șed în piețe și strigă unii către alții, zicând: V-am cântat din fluier și n-ați jucat; v-am cântat de jale și nu v-ați tânguit. Căci a venit Ioan, nici mâncând, nici bând, și spun: Are demon. A venit Fiul Omului, mâncând și bând, și spun: Iată om mâncăcios și băutor de vin, prieten al vameșilor și al păcătoșilor. Dar înțelepciunea s-a dovedit dreaptă din faptele ei.
Atunci a început Iisus să mustre cetățile în care se făcuseră cele mai multe minuni ale Sale, pentru că nu s-au pocăit.”
MATEI 11, 16-20
MATEI 11, 16-20
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu