vineri, 5 iunie 2020

Rugăciunea arhierească a lui Iisus (Ioan cap. 17)


Asa-numita Rugăciune arhierească a lui Iisus se gaseste în capitolul 17 al Evanghelilei dupa Ioan.

Prin continutul, scopul si caracterul ei, aceasta rugaciune este infinit superioara aceleia pe care Domnul ne-a lasat-o noua  spre implinirea trebuintelor noastre religioase obisnuite. (Tatal nostru)
Ea oglindeste nu numai increderea omului Iisus in Dumnezeu, ci si constiinta ca Iisus Hristos este cu adevarat insusi Fiul lui Dumnezeu. 

Aceasta Rugaciune are trei mari părţi :

1. Rugăciunea lui Iisus pentru Sine
2. Rugăciunea Sa pentru ucenicii Săi 
3. Rugăciunea Sa pentru lume

Rugăciunea lui Iisus pentru Sine  cuprinde urmatoarele :
- cererea Sa de a fi preamărit de Tatăl şi de a fi arătat ca Dumnezeu, aşa cum El s-a manifestat, până în acel moment, în lume (17, 1).
- Iisus se prezintă pe Sine, dar simultan şi pe Tatăl (17, 2) ca având putere de a da viaţă veşnică, care, în viziunea Sa, constă în două lucruri: cunoaşterea lui Dumnezeu Tatăl şi cunoaşterea lui Iisus Hristos, ca Dumnezeu întrupat(17, 3). 
- Preamărirea Tatălui în Fiul s-a manifestat prin lucrul făcut de Iisus (17, 4-6). 

"El cere Tatalui sa fie tratat ca Fiu al lui Dumnezeu, adica sa reintre in slava pe care a avut-o la El mai inainte de facerea lumii. El nu cere sa i se restitue slava intrinseca firii Sale divine, caci aceasta nu i-a lipsit nici dupa intrupare, ci voieste ca, drept ralsplata pentru sfintenia Sa morala ca om, de  cinstea cuvenita dumnezeirii Sale celei de-a pururi sa se impartaseasca si firea Sa omeneasca, adica intreaga persoana a Logosului intrupat. 
Iar aceasta; cerere va fi implinita de Dumnezeu-Tatal cand va invia pe Iisus Hristos din morti si-L va inalta la ceruri, ca sa-L faca Domn tuturor celor din cer si de pe pamant, vazutelor si nevazutelor." (1)

Rugăciunea lui Iisus pentru ucenicii Săi cuprinde doua cereri:
- cererea ca ei sa fie păstraţi în unitate (17, 11), ceea ce va însemna pentru lume o mărturie a dumnezeirii Sale;
- cererea ca ei sa fie sfinţiţi în cuvântul Evangheliei (17, 17)

Desi a fost trimis pentru mantuirea tuturor, predica Sa tinuta in cei trei ani de peregrinari, n-a castigat decat un numar restrans de oameni.
"Intre acestia, grupul celor doisprezece - mai exact unsprezece - Apostoli ocupa un loc de frunte. Pe acestia, harul divin i-a despartit de restul lumii si i-a alipit cu totul de Mantuitorul, care i-a inconjurat cu toata dragostea Sa si i-a pregatit in chip special pentru continuarea operei Sale mesianice. 
Acestia au primit cu credinta cuvantul lui Dumnezeu, pastrandu-l cu sfintenie in inimile lor si modelandu-si viata dupa invatatura si pilda lui Hristos, Logosul intrupat.
Acestia cunosc acum si marturisesc, plini de fiorul credintei, filiatiunea divina a lui Iisus Hristos si sunt vrednici sa se bucure de predilectia lui Dumnezeu-Tatal, ca o recompensa pentru increderea, ascultarea si devotamentul lor fata de Fiul Sau cel iubit. Nimic deci mai firesc decat ca, dupa ce S-a rugat Tatalui pentru Sine ca om, Domnul sa Se roage si pentru Sfintii Sai Ucenici si Apostoli!(2)
 

Rugăciunea lui Iisus pentru lume cuprinde:
- cererea pentru unitatea celor care cred în numele Său, criteriu de recunoaştere a dumnezeirii Aceluia a cărui învăţătură îi poate ţine uniti (17, 20).
- dorinţa Mântuitorului ca Apostolii şi toţi Ucenicii Lui să fie în comuniune cu El şi aceasta pentru că iubirea Lui s-a transpus nu numai în ei, ci şi în intreaga lume (17, 24)!

"Iisus Hristos a fost trimis de Tatal cel Ceresc sa rascumpere neamul omenesc din osanda pacatului si sa intemeieze religia cea adevarata, in care sa ne aflam mantuirea, viata cea vesnica. 


Cand Iisus Hristos si-a indeplinit misiunea, El a trimis pe Apostoli ca sa-I continue opera, iar acestia, la randul lor, pe Episcopi, preoti si diaconi, asa incat, prin colaborarea tuturor, numarul credinciosilor s-a inmultit necontenit. 
Inainte de a se inapoia la Tatal, de la Care a venit, Iisus Hristos cuprinde asadar in rugaciunea Sa, printr-o viziune de ansamblu asupra viitorului, pe deasupra celor unsprezece Apostoli , pe toti cei ce vor crede Intransul, prin cuvantul lor si cere lui Dumnezeu ca pe toti sa-i pastreze in aceeasi unitate de credinta, de nadejde si de dragoste, pentru ca toti sa fie vrednici de slava primita de El de la Tatal si fagaduita celor ce vor trai dupa invatatura Sa.

Sf. Chiril al Ierusalimului, in comentarul sau asupra Evangheliei a patra, ne spune ca in doua feluri se fac partasi crestinii de slava lui Hristos: unindu-se cu El trupeste
ca si om, prin Sfanta Euharistie, si duhovniceste, ca si Dumnezeu, prin lucrarea Sf. Duh din celelalte Taine (P.G. 74, col.564).

Mantuitorul nu are insa in vedere, in rugaciunea Sa pentru credinciosi, numai viata lor pamanteasca (unde comuniunea cu Dumnezeu se realizeaza prin har, credinta si fapte bune) ci si viata viitoare, unde ne asteapta desavarsita cunoastere a lui Dumnezeu si impartasirea directa din izvorul vesnicei fericiri. Mantuitorul voieste, asadar, ca toti crestinii, printr-o justa rasplatire din partea dreptatii divine, sa fie impreuna cu El in ceruri, pentru ca sa vada slava cea dumnezeiasca si sa se impartaseasca de-a pururi din dragostea cu care Dumnezeu-Tatal a iubit din veci pe Fiul Sau cel Unul Nascut.(3)


Fragmentul evanghelic de azi cuprinde versetele de la 18 la 26 din capitolul 17, si este parte din Rugaciunea lui Iisus pentru lume.

„În vremea aceea, Iisus, ridicându-Și ochii către cer, a zis: Părinte, precum M-ai trimis pe Mine în lume, și Eu i-am trimis pe ei în lume. Pentru ei Eu Mă sfințesc pe Mine Însumi, ca și ei să fie sfințiți întru adevăr. 

Dar nu numai pentru aceștia Mă rog, ci și pentru cei care vor crede în Mine prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis. Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem: Eu întru ei și Tu întru Mine, ca ei să fie desăvârșiți întru unime și să cunoască lumea că Tu M-ai trimis și că i-ai iubit pe ei precum M-ai iubit pe Mine. Părinte, voiesc ca unde sunt Eu să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi i-ai dat, ca să vadă slava Mea pe care Mi-ai dat-o, pentru că Tu M-ai iubit pe Mine mai înainte de întemeierea lumii. Părinte drepte, lumea pe Tine nu Te-a cunoscut, dar Eu Te-am cunoscut și aceștia au cunoscut că Tu M-ai trimis. Și le-am făcut cunoscut numele Tău și-l voi face cunoscut, ca iubirea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei și Eu să fiu în ei.” IOAN 17, 18-26

(1), (2); (3)
https://www.crestinortodox.ro/paste/patimile-hristos/rugaciunea-arhiereasca-mantuitorului-71088.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu