care zice:
„În vremea aceea, adunându-se mulțime de oameni, Iisus a început a zice: Neamul acesta este un neam viclean; cere semn, dar semn nu i se va da, decât semnul prorocului Iona. Căci precum a fost Iona un semn pentru niniviteni, aşa va fi şi Fiul Omului semn pentru acest neam. Regina de la miazăzi se va ridica la judecată cu bărbaţii neamului acestuia şi-i va osândi, pentru că a venit de la marginile pământului ca să asculte înţelepciunea lui Solomon; şi, iată, mai mult decât Solomon este aici. Bărbaţii din Ninive se vor ridica la judecată cu neamul acesta şi-l vor osândi, pentru că s-au pocăit la propovăduirea lui Iona; şi, iată, mai mult decât Iona este aici. Nimeni, aprinzând făclie, nu o pune în loc ascuns, nici sub obroc, ci în sfeşnic, aşa încât cei care intră să vadă lumina ei.”
LUCA 11: 29-33
Doua lucruri ar trebui sa stim pentru a intelege acest pasaj evanghelic:
- ce este semnul lui Iona
- care este povestea Reginei de la miazazi
Despre semnele cerute de poporul lui Israel lui Dumnezeu, de-a lungul istoriei sale, stim fie si numai din auzite.
Nevoia de semne ramasese asadar ca o specificitate a felului in care poporul ales isi revigora credinta la intervale istorice de timp.
Nevoia de semne ramasese asadar ca o specificitate a felului in care poporul ales isi revigora credinta la intervale istorice de timp.
Iona a fost unul dintre proorocii lui Israel care a primit sarcina de la Dumnezeu sa mearga in Ninive si sa anunte poporului asirian de acolo ca orasul lor avea sa fie distrus ca urmare a pacatelor locuitorilor.
Iona insa nu face ce-i porunceste Dumnezeu si fuge cu o corabie in largul marii.
O furtuna puternica e gata sa-i piarda pe cei aflati pe corabie, ceea ce il face pe Iona sa inteleaga ca atrasese mania lui Dumnezeu. Constient de pacatul sau, Ii cere Domnului sa-l abandoneze in apele marii pentru ca ceilalti aflati pe corabie sa nu fie sacrificati din pricina neascultarii sale.
Si rugamintea ii este indeplinita.
Si rugamintea ii este indeplinita.
Un peste urias il inghite insa si Iona ramane in burta acestuia 3 zile si 3 nopti, timp in care face rugaciuni de pocainta. Pestele il scuipa in final pe tarm si astfel scapat, prorocul Iona merge in Ninive sa implineasca porunca Domnului.
Locuitorii orasului Ninive se inchinau la idoli si erau macinati de grele pacate insa vestea adusa de Iona, proaspat iesit din burta balenei si poate chiar transfigurat la chip, a fost ascultata. Biblia mentioneaza astfel ca ei „au crezut în Dumnezeu, au ținut post și s-au îmbrăcat în sac” (Iona 3, 5)
Cum nimic nu este lipsit de rost in Planul lui Dumnezeu, intelegem - abia in vremea lui Iisus - ca scopul real al misiunii lui Iona si a aventurii sale legate de sederea in burta pestelui a fost prefigurarea celor trei zile petrecute de Mantuitorul Hristos, de la rastignire la Inviere, prezicere a intoarcerii Mantuitorului din adancul iadului!
Regina de la Miazazi este Regina din Saba, despre care aflam din Cartea a III. a a Regilor:
"Regina din Saba însă, auzind de slava lui Solomon cea în numele Domnului, a venit să-i încerce înţelepciunea cu cuvinte greu de înţeles. Venind ea de la Ierusalim cu foarte mare bogăţie, cu cămile încărcate cu aromate, cu foarte mult aur şi pietre scumpe, a mers la Solomon şi s-a sfătuit cu el pentru tot ce avea ea pe inimă. Şi i-a dezlegat Solomon toate vorbele ei şi n-a fost vorbă adâncă pe care să n-o cunoască regele şi să nu i-o dezlege. Văzând deci Regina din Saba toată înţelepciunea lui Solomon (...) a zis regelui: Adevărat este ce am auzit eu în ţara mea de lucrurile tale şi de înţelepciunea ta. Însă eu nu credeam vorbele, până n-am venit şi n-am văzut cu ochii mei şi iată, nici pe jumătate nu mi se spusese; tu ai înţelepciune şi bogăţie mult mai mare decât am auzit eu. (...) Binecuvântat fie Domnul Dumnezeul tău Care a binevoit să te pună pe tronul lui Israel! Domnul, din dragostea cea veşnică a Lui către Israel, te-a pus rege să faci judecată şi dreptate. (...) Iar regele Solomon a dat Reginei din Saba tot ce a dorit şi a cerut, pe lângă ce i-a dăruit regele Solomon cu mâna lui. Şi s-a întors ea înapoi la ţara ei şi toate slugile ei.”
Despre ea pomeneste atat Coranul cat si multe alte povesti egiptene. Unii exegeti dau un anume inteles Cantarii Cantarilor, considerand-o drept o carte marturisitoare a iubirii lui Solomon pentru aceasta misterioasa regina.
Astfel vizita reginei intruchipeaza căsătoria metaforică a lui Hristos cu Biserica, Solomon este prefigurarea lui Messia, iar Regina din Saba reprezintă poporul care crede şi îl ascultă pe Messia. Castitatea Reginei din Saba este considerată a fi o prearatare a Fecioarei Maria, iar cele trei daruri pe care le-ar fi adus cu ea – aur, mirodenii şi pietre preţioase – reprezintă darurile magilor – aur, smirnă şi tămâie - aduse pruncului Iisus.
Iata cateva repere la care putem medita, citind vorbele Mantuitorului luate azi din Evanghelia dupa Luca, cap. 11!
O zi binecuvantata tuturor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu