Puneţi în urechile voastre cuvintele acestea: Căci Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor. Iar ei nu înţelegeau cuvântul acesta, căci era ascuns pentru ei ca să nu-l priceapă şi se temeau să-L întrebe despre acest cuvânt. Şi a intrat gând în inima lor: Cine dintre ei ar fi mai mare? Iar Iisus, cunoscând cugetul inimii lor, a luat un copil, l-a pus lângă Sine, Şi le-a zis: Oricine va primi pruncul acesta, în numele Meu, pe Mine Mă primeşte; iar oricine Mă va primi pe Mine, primeşte pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Căci cel ce este mai mic între voi toţi, acesta este mare. Iar Ioan, răspunzând, a zis: Învăţătorule, am văzut pe unul care, în numele Tău, scoate demoni şi l-am oprit, pentru că nu-Ţi urmează împreună cu noi. Iar Iisus a zis către el: Nu-l opriţi; căci cine nu este împotriva voastră este pentru voi. Luca 9, 44-50
Citind acest pasaj evanghelic mi-au trecut prin minte intrebari.
- Mai intii, de ce Mantuitorul se auto-numeste "Fiul Omului" ?
Expresia aceasta - fiul omului - nu este necunoscuta; ea este intalnita de peste 100 de ori in Vechiul Testament - ca ben adam (in ebraica - fiu al pacatului) sau ben enaș (in limba aramaica, limba folosita de iudei in timpul sclaviei babiloniene - "fiu al slabiciunii"!).
Bar/ben inseamna deci fiu. Ambele cuvinte constituie si particula in alcatuirea numelor (ex. Barnabas, Bartolomeu, Beniamin) dar se foloseste si in sens figurat in expresii ca: fiul minciunii - in loc de mincinos, fiul pacatului in loc de pacatos, etc
In Cartea lui Daniel, acolo unde se descrie vedenia profetului, sta scris: „iată pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului şi El a înaintat până la Cel vechi de zile, şi a fost dus în faţa Lui. Şi Lui I s-a dat stăpânirea, slava şi împărăţia, şi toate popoarele, neamurile şi limbile Îi slujeau Lui. Stăpânirea Lui este veşnică, stăpânire care nu va trece, iar împărăţia Lui nu va fi nimicită niciodată (Daniel 7, 13-14).
Asadar Fiul omului din vedeniea profetului se refera la Dumnezeu, deoarece vine pe norii cerului - imagine rezervată exclusiv lui Dumnezeu - și are stăpânire asupra întregii lumi, si stăpânirea Lui este veşnică, adică vine din veci si nu se sfarseste!
Pentru a arata faptul ca, desi Fiu al lui Dumnezeu, este cu certitudine si detinator al firii omenesti, Mantuitorul nu isi zice „fiul păcatului” (ben adam), ci „fiul slăbiciunii” (bar enaș), expresie folosita in Cartea lui Daniel si tradusa ca "Fiu al Omului"!
Astfel devine clar ca, desi si-a insusit intreaga slabiciune omeneasca, nu a fost atins de pacat!
El nu este FIU AL OMULUI ci FIUL OMULUI, adica unicul fiu al umanitatii, asa cum este si Fiu al lui Dumnezeu, si este acela care Il uneste pe om cu Dumnezeu!
El nu este FIU AL OMULUI ci FIUL OMULUI, adica unicul fiu al umanitatii, asa cum este si Fiu al lui Dumnezeu, si este acela care Il uneste pe om cu Dumnezeu!
- Apoi pericopa pune problema ... ierarhiei!
Banuiesc ca cele mai grele lupte ale sufletului se dau din pricina incercarii omului de a pune garduri nemarginirii, de a imagina lumea vesnica ca pe o lume omeneasca cu... imbunatari de genul rasfatului, de a cobora adica Cerul la nivelul lumii cand ar trebui sa aspire el spre Cer!
Si intre intrebarile pe care ni le punem este si aceea a locului pe care ne situam! Cine e mai mare, mai frumos, mai bogat, mai destept? Raspunsul se vrea adesea subinteles...
Si intre intrebarile pe care ni le punem este si aceea a locului pe care ne situam! Cine e mai mare, mai frumos, mai bogat, mai destept? Raspunsul se vrea adesea subinteles...
Dar la intrebarea "cine este mai mare"nu exista raspuns mai frumos si mai cuprinzator decat cel al Mantuitorului:
"Căci cel ce este mai mic între voi toţi, acesta este mare."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu