duminică, 22 decembrie 2019

DUMINICA DINAINTEA CRACIUNULUI


a Sfinților Părinți după trup ai Domnului


In Duminica dinaintea Craciunului este randuit a fi citita genealogia lui Iisus, din Evanghelia dupa Matei, cap 1.

Pasajul este cam lung iar pentru noi imposibil de retinut, cu exceptia unor nume mai sonore.

Ne punem totusi intrebarea :
- De ce oare a considerat evanghelistul Matei ca era necesar sa reconstituie arborele genealogic al lui Iisus?
  • Evanghelistului Matei nu face o biografie a Domnului Iisus, ci incearca sa ofere o invatatura, un fel de cateheză, anume pentru iudeii din vremea lui, care se simteau atrasi de Hristos si de tot ceea ce propovaduiau apostoli Sai.

Si, cum lucrarea trebuia sa aibe o ordine clara, Matei incepe cu... inceputul: filiatia lui Iisus omul, originea Sa iudaica, descendenta Sa din marii patriarhi ai poporului ales! Hristos nu-si reneaga neamul - cum ar fi putut face asta de vreme ce Dumnezeu a socotit acest neam demn de a fi partas la inomenirea Fiului Sau!?  Nu reneaga nici o clipa Vechea Lege, nici invataturile vechi, ci doar le reinnoieste, le adanceste chiar, impodobindu-le cu o infinita iubire si intelegere.
Evanghelia a fost conceputa ca un raspuns dat întrebărilor pe care, în mod firesc, le-ar fi putut pune un  iudeu - botezat sau dornic sa se boteze cu botezul Domnului - privind persoana lui Iisus, esenta mesajului Său şi felul in care acest mesaj a fost primit de către poporul din care Dumnezeu a ales sa se nasca.
De aceea Matei face referire la cele trei epoci, fiecare a cate 14 neamuri, impartind timpul istoric de dinainte de Hristos in trei: de la Avram la David, de la David la iesirea din sclavie a poporului ales si, ultima, de la iesire la nasterea lui Iisus.

Acest capitol din Evanghelie, poate lung si greoi, ne pune si pe noi in randul neamului lui Hristos, caci, daca admitem ca Hristos este in noi prin Sfintele Taine, tot ce ne aduce El prin sangele si trupul Sau cu care ne cuminecam, este parte din noi! 
  • Insiruirea generatiilor, de la Avraam la Iosif, era necesara pentru a intari umanitatea lui Hristos. Avand o familie, o descendenta, Iisus are si o istorie, o origine omeneasca. El apartine lumii noastre, se naste ca un OM, avand o anume genealogie. 
Matei forteaza putin calculul generatiilor si asta pentru a intari perfectiunea Lui - caci daca cifra 7 este, in numerologia iudaica, simbolul perfectiunii, 14 este dubla perfectiune a acestui OM!  
Pentru iudei era foarte importanta genealogia, dupa cum si numerologia, numerele fiind pentru ei purtatoare de mesaje. 
Matei a scris Evanghelia pentru iudei,  si a scris-o in limba aramaica. Cifra 14 se scria in aceasta limba  cu niste caractere care mai insemnau si Messia, adica Salvatorul pe care poporul evreu il asteapta !
  • In insiruirea numelor predecesorilor lui Iisus, sunt si numele a catorva femei, intre ele fiind unele straine de neamul iudaic si altele chiar de moralitate indoielnica!
Evanghelistul  lasa astfel de inteles ca Iisus - Dumnezeu si Om - a venit in lume pentru toti oamenii, fie ei iudei ori de alt neam, femei ori barbati, curati sau pacatosi!
  • Evanghelia  vorbeste, in partea a II.a a capitolului 1, si despre originea dumnezeiasca a lui Iisus, explicand cum a fost El conceput :
Iar naşterea lui Iisus Hristos aşa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfant. 

Apostolul Matei prezinta astfel originea umana a lui Iisus, pe linie masculina, de la Avraam la Iosif, aceasta fiind coordonata orizontala, lumeasca, a genealogiei Mantuitorului.  Acesteia i se adauga, desigur, o coordonata verticală, esențială, care da dimensiunea mistagogica a Nasterii Lui, infaptuita de Duhul Sfant.

Evanghelistul demonstreaza astfel nu numai umanitatea
lui Iisus, Cel care a devenit om prin Nasterea din Fecioara Maria, ci si originea lui dumnezeiasca, prin conceperea lui mai presus de fire, prin Duhul Sfant!

Intruparea lui Dumnezeu inseamna, de fapt, inceputul unei alte etape a creatiei, cand Imparatia lui Dumnezeu a coborat inlauntrul nostru! 
Prin Nasterea Lui Iisus, Cuvântul  vine în lume luand „chip de rob”. Prin lucrarea Duhului Sfant, El se zămislește în pântecele Fecioarei Maria si, Dumnezeu fiind, El se face om. 

Taina Crăciunului este cu neputință a ne-o explica pe deplin cu mintea noastra pentru ca in aceasta ecuatie nu se gasesc  parametri lumii noastre ci voia lui Dumnezeu si minunea divina.

Dumineca dinaintea Craciunului este preambulul acestei mari  sarbatori si ea ne introduce in taina sub care sta Nasterea Mantuitorului.

Ospățul din ziua de Crăciun nu este o masa oarecare. 
El anticipeaza Ospatul veșnic la care suntem poftiti in Imparatia lui Dumnezeu!

An de an traim Nasterea Sfanta a lui Dumnezeu si prin aceasta traire ne apropiem mai mult de Hristos-omul, Cel din care gustam la Sfanta Euharistie si cu care astfel ne inrudim. 
De aceea Craciunul este o sarbatoare a familiei in care suntem in acelas timp impreuna cu Dumnezeu dar si cu toti fratii nostri cei intru Hristos!
Amin

Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. 
Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iuda și pe frații lui; Iuda a născut pe Fares și pe Zara, din Tamar; Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram; Aram a născut pe Aminadav; Aminadav a născut pe Naason; Naason a născut pe Salmon; Salmon a născut pe Booz, din Rahav; Booz a născut pe Iobed, din Rut; Iobed a născut pe Iesei; Iesei a născut pe regele David; 
David a născut pe Solomon, din femeia lui Urie; Solomon a născut pe Roboam; Roboam a născut pe Abia; Abia a născut pe Asa; Asa a născut pe Iosafat; Iosafat a născut pe Ioram; Ioram a născut pe Ozia; Ozia a născut pe Ioatam; Ioatam a născut pe Ahaz; Ahaz a născut pe Iezechia; Iezechia a născut pe Manase; Manase a născut pe Amos; Amos a născut pe Iosia; Iosia a născut pe Iehonia și pe frații lui, la strămutarea în Babilon. 
După strămutarea în Babilon, Iehonia a născut pe Salatiel; Salatiel a născut pe Zorobabel; Zorobabel a născut pe Abiud; Abiud a născut pe Eliachim; Eliachim a născut pe Azor; Azor a născut pe Sadoc; Sadoc a născut pe Ahim; Ahim a născut pe Eliud; Eliud a născut pe Eleazar; Eleazar a născut pe Matan; Matan a născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a născut Iisus, Care Se cheamă Hristos. 
Aşadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece; şi de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri.
Iar naşterea lui Iisus Hristos aşa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt.
Iosif, logodnicul ei, drept fiind şi nevrând s-o vădească, a voit s-o lase în ascuns.
Şi cugetând el acestea, iată îngerul Domnului i s-a arătat în vis, grăind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Ea va naşte Fiu şi vei chema numele Lui: Iisus, căci El va mântui poporul Său de păcatele lor. 
Acestea toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul care zice:
"Iată, Fecioara va avea în pântece şi va naşte Fiu şi vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuieşte: Cu noi este Dumnezeu".
Şi deşteptându-se din somn, Iosif a făcut aşa precum i-a poruncit îngerul Domnului şi a luat la el pe logodnica sa.
Şi fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus.
Matei 1, 1-25




2 comentarii:

  1. Craciun fericit si La Multi Ani, draga Cita!
    Sanatate si bucurii tie si celor dragi!
    Imbratisari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru mesaj! La multi ani si Craciun fericit tie si alor tai! Noul an sa-ti aduca toate cele de folos!

      Ștergere