luni, 1 februarie 2021

DESPRE SMINTEALA IN VREMEA SMINTELII


„Zis-a Domnul: Cine va sminti pe unul din aceștia mai mici, care cred în Mine, mai bine i-ar fi lui dacă și-ar lega de gât o piatră de moară și să fie aruncat în mare.
Și, de te smintește mâna ta, taie-o, că mai bine îți este să intri ciung în viață decât, având amândouă mâinile, să te duci în gheena, în focul cel nestins, unde viermele lor nu moare și focul nu se stinge. 
Și, de te smintește piciorul tău, taie-l, că mai bine îți este ție să intri fără un picior în viață decât, având amândouă picioarele, să fii azvârlit în gheena, în focul cel nestins, unde viermele lor nu moare și focul nu se stinge.
Și, de te smintește ochiul tău, scoate-l, că mai bine îți este cu un singur ochi să intri în Împărăția lui Dumnezeu decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena focului, unde viermele lor nu moare și focul nu se stinge. 
Căci fiecare (om) va fi sărat cu foc, după cum orice jertfă va fi sărată cu sare. 
Bună este sarea; dacă însă sarea își pierde puterea, cu ce o veți drege? Aveți sare întru voi și trăiți în pace unii cu alții. 
Și, ridicându-Se de acolo, a venit în hotarele Iudeei, de cealaltă parte a Iordanului, și mulțimile s-au adunat iarăși la El și iarăși le învăța, după cum obișnuia.” MARCU 9, 42-50

In evanghelia de azi se vorbeste despre sminteala si despre faptul ca e necesar sa ne pazim de ea! 
Sa nu smintim pe altii si sa nu ne lasam smintiti!

Traim in comunitate si asta inseamna un schimb continuu si inevitabil de sentimente - bune sau nu - si de informatii- adevarate sau false.
Cum ne descurcam in acest bombardament, cum discernem ce e bun si bine de ce e rau si nesanatos?
Pai Dumnezeu ne-a dat tot ce ne trebuie, ne-a inzestrat nu doar cu libertate ci si cu discernamant! 
Bunica mea zicea ca cel care se roaga stie ca primul gand, in fata unei probleme, este gandul cel bun, trimis de Dumnezeu! 
Celelalte sunt indoieli destabilizatoare, ispite si sminteli!

Inaite vreme stirile circulau de la gura la ureche si iar la gura, cum se spune ( asa-numitul "telefon arab"!) Azi... dam click!
Am "evoluat" si suntem super conectati la... "realitate"? 
Oare? Care realitate? Aceea a disolutiei ratiunii? 

Cand am citit textul evangheliei de azi, mi-a fost si mai clara sminteala zilelor de acum! 

Marturisesc ca, de cand imi petrec cateva ore bune pe zi rasfoind carti si situri religioase, stiu, fara sa fac cercetari prealabile, carei biserici apartine cel al carui text il accesez! Nu am eu capacitati extrasenzoriale dar omul care isi alege un model (religios sau nu) isi insuseste si limbajul si atitudinea acestuia! Modul de a se exprima, de a gandi! 
Intrebare: Unde este modelul si invatatura lui Hristos in ceea ce se petrece azi? 
Oare de ce ortodoxia se raporteaza la Sfanta Traditie? De ce ne adaptam discursul dupa Sfintii parinti? 
Ca sa nu o luam razna!

De cate ori ne gandim la raul pe care il face un cuvant spus sau scris? De cate ori, retransmitand un mesaj in virtual, l-am cercetat, am pus in acel click si un pic din iubirea luata la euharistie si ceva din intelepciunea sfintilor?
Stiti ca 80% din mesajele care circula cu gratie pe internet si le trimitem in lant pe whatsapp sunt ale bisericii Adventiste?! 
Le transmitem si ni se par perfecte dar suntem impotriva Sinodului cretan ... care a lasat cuvantul "ecumenism" sa "ispiteasca" ortodoxia!

Cine imi da dreptul mie sa spun cuiva sa nu isi cumpere casa, sa nu plece in vacanta ori sa nu se vaccineze? Nici daca imi cere opinia nu ar trebui sa ma avant cu sfaturi! Dar fara sa ma intrebe?

Exista in lume azi 5 medici activ in virtual, toti exclusi din breasla din pricina tulburarilor de comportament, si noi imprastiem cu o crasa lipsa de responsabilitate opiniile acestor schizofrenici!

Cine sunt eu sa ma fac distribuitor de mesaje catastrofice? Stiu eu in ce stare este cel care va primi mesajul meu? Stiu eu daca nu cumva, in loc sa se roage, asteptand Apocalipsa, nu se va arunca pe fereastra? 

Chiar daca eu cred ca ingerii mi-au spus ca maine va veni sfarsitul lumii... unde e discernamantul meu, cel cu care m-a inzestrat Dumnezeu? 
Daca nu mi-am pierdut mintile... ma pun la rugaciune caci Domnul ii inspira pe cei care au ravna!
Si asa, iresponsabili, am devenit o lume de schizofrenici! Azi nebunii umbla liberi si sunt formatori de opinie!

Inapoia mea, Satano, i-a spus Mantuitorul lui Petru! 
Cine se poate simti la adapost de ispita si de sminteala? Insusi Mantuitorul a fost ispitit!

Noi... in loc sa ne rugam... dam click!

Internetul a devenit un club al smintelii, nu o sursa de comunicare ci un loc de proliferare a bolilor fiintei umane!
Orice analfabet, cand vede ca a capatat 1000 de like.uri, se crede Einstein!
Acolo se face un schimb continuu de pacate -  invidie, ura,  falsitate, sminteli de tot felul!
Starnind invidia, chiar si fara voie, nu facem decat sa atragem undele negative ale gandurilor celor invidiosi, iar indrumand pe ceilalti pe cai gresite mai rau decat atat!
 
"Realitatea"  virtuala este absolut schizoida, adevarul fiind doar un pretext pe care se brodeaza minciuna, dezinformarea.
Pozele se retusaza, dintii sunt mai albi, zambetul  telegenic, desi
comentariile sunt inepte - fie fals-amabile, fie pline de venin... in fine, nebunie curata! 
Pana si paginile construite pentru crestini devin un cazan cu smoara draceasca!

Smintirea celorlalti este un pacat dar si nerecunoasterea ei este o grea povara, caci dovedeste o slaba unire cu Hristos!
Ce bine ne-ar sta sa fim mai atenti! 

Ceea ce acum invidiem poate deveni maine amintire sau o jertfa viitoare! In spatele fericirii cuiva poate sta o biblioteca intreaga cu carti, rugaciuni planse ... jertfe nestiute sau...  nenumarate pacate grele!  Caci totul se mosteneste - si raul si smerenia!  
Omul jinduieste  dupa binele trait de altii dar nu ia in seama si  jertfele ce-l insotesc!

Sa smintesti pe altul, ca si sa te lasi smintit, constituie asadar un pacat care, desi nu s-ar zice, este frate cu crima!

Exista situri de calatorii, de vizite de muzee, de literatura pe care si orbii le pot... auzi! Discernamantul este acela care ne ajuta sa alegem cele de folos!

Da-ne, Doamne, putere si intelepciune! 

PS

Pentru a nu face confuzii, pentru a nu ne simti frustrati de duritatea cuvintele Mantuitorului si a nu crede cumva ca ele ne imping la automutilare, ma gandesc sa pun aici un mic ghid de interpretare a cuvintelor pericopei, asa cum imi vorbesc mie... 

1. a taia = a decide radical, a fi ferm in hotarare, a hotara fara a te
    razgandi
2. Mana = reprezinta ceea ce faci, ceea ce atingi, graba de a face       
    multe si nu totdeauna bine sau ce trebuie!
3. piciorul = reprezinta cautarea, miscarea, locurile unde umbli,  
    speranta, putinta de a realiza;
4. ochiul = este acela care vede, ne ajuta sa alegem unde privim, ce 
    privim, incotro mergem , ce speram, pe ce punem mana, cum 
    atingem si ce atingem, sa selectam si sa interpretam realitatea;
5. Gheena este o vale situata  în afara zidurilor Ierusalimului, un 
    loc în care se sacrificau victimele umane… mai înainte ca evreii 
    să cucerească Ierusalimul.

Si acum... fiecare e liber sa judece daca a privit cum nu trebuie ce nu trebuie, daca a mers incotro nu trebuia, daca a sperat gresit, daca a atins ceea ce nu-i apartinea, daca a lovit, daca a ucis...
Dupa ce facem bilantul, decidem daca continuam sau... o rupem cu cele corupatoare de suflet, acelea care smintesc!

Amin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu