continuare la postarea precedenta (1)
SA NE REAMINTIM
Abimelec, fiul său, prin uneltiri si crime (ucigand pe toţi fraţii săi, în afară de Iotam), se proclama rege în Sichem.
Abimelec adună poporul lângă stejarul lui Avraam şi al lui Iacov (strămoşii iudeilor) de la Sichem, un loc istoric important, ales anume pentru a capata o oarecare legitimitate!
Dar, pe Muntele Garizim, din apropiere, Iotam se adresează mulţimii, rostind mai intai o fabula - Pilda copacilor - pe care o si descifreaza, condamnandu-l pe Abimelec si pe cei care l-au ajutat sa devina rege.
Fabula lui Iotam are ca personaje... copacii care: "s-au dus odată
să-şi ungă împărat peste ei."
Cand e vorba copaci, trebuie sa facem o mica distinctie, caci unii copaci fac poame, fructe comestibile, si noi le zicem pomi, altii fac doar umbra sau nici macar atat!
Asadar intelegem ca e vorba de copaci in general !
În cultura şi religia ebraică, copacul joacă un rol deosebit de important, avand simboluri aparte!
Istoria omenirii începe cu un pom - cel al cunoştinţei binelui şi al răului, care a pricinuit caderea primilor oameni (Fac. 2, 9; 16-17).
Stejarul de la Mamvri este locul in care Patriarhul Avraam a primit descoperirea Sfintei Treimi (Fac. 18, 1-16)!
Apoi, rugul (tufişul) aprins al lui Moise (Ieş. 3, 1-4), toiagul lui Aaron (Num. 17, 1-11), Chivotului Legii (I Regi 5, 6-10), precum şi Templului din Ierusalim (II Paral. 3-4), toate au vana copacului.
Incepând cu Adam si copacul cunostintei binelui si a raului, pana la lemnul crucii, pe care a fost rastignit trupul Lui Hristos,
genealogia Mântuitorului are o legatura cu lemnul! Vechiul Testament este plin de metafore, de alegorii, de exemple arboricole! Dar fabule... doar doua!
Dintre toti copacii pomeniti in Scriptura, Maslinul, Smochinul si Vita de Vie, sunt cei trei pomi socotiti nu doar roditori ci si profetici, mesianici!
Urmarind fabula...
Copacii au mers mai intai la Maslin si i-au propus sa domneasca peste ei!
Iar măslinul a zis: "Lăsa-voi eu oare grăsimea mea, cu care se cinsteşte Dumnezeu şi oamenii se mândresc şi mă voi duce să umblu prin copaci?"
Din măsline se obţine cel mai bun undelemn iar undelemnul
in afara de hrana si leac (caci înmuia şi alina rănile), alimenta si
opaiţele! Vorbind de grasimea sa, Maslinul da un mesaj profetic,
caci untdelemnul simbolizeaza dobândirea Duhului Sfânt!
Maslinul nu da darul Duhului Sfant pentru puterea lumeasca !
Atunci copacii au zis către smochin:
Vino tu şi domneşte peste noi!
Dar şi smochinul a răspuns Să-mi las eu oare dulceaţa mea şi fructul meu cel bun şi să mă duc să cârmuiesc copacii?
Dar şi smochinul a răspuns Să-mi las eu oare dulceaţa mea şi fructul meu cel bun şi să mă duc să cârmuiesc copacii?
Specificitatea smochinului este aceea că produce fructe în două etape pe an, încărcându-şi permanent ramurile atat cu fructe verzi cat şi cu fructe coapte, rămase din florescenţa anterioară!
Fiind un pom rămuros, face multă umbră, deosebit de pretioasa într-o ţară însorită ca Israelul! Simbol al belșugului, cunoașterii, vieții, al nemuririi, iluminării, al fertilității, smochinul a fost apreciat și chiar venerat dintotdeauna.
Evreii considerau smochinele aducătoare de prosperitate și bunăstare de aceea apreciau foarte mult acest arbore și chiar îl venerau.
După, cum bine se știe, Adam și Eva "s-au ascuns" sub frunze de smochin! Noul Testament ia smochinul ca motiv al bunei rodiri, ca si al nerodirii, poporului lui Dumnezeu!
În Vechiul Testament smochinul era simbol al belşugului si al binecuvântării divine.
Smochinul fabulei nu da bucuria nici dulceata binecuvantarii pentru a avea putere!
Apoi au zis copacii către viţa de vie: Vino tu de domneşte peste noi!
Viţa de vie („ghefen”) – este socotita un arbore, caci are un trunchi, si este unul din cei 3 arbori profetici!
După măslin şi smochin, vita de vie era planta cea mai raspandita in Ţara Sfântă. De obicei, vita era lăsată să se întindă în smochin, simbolizând, în accepţiunea iudaica, viaţa paşnică (cf. I Regi 4, 25).
După potop, Noe a devenit intaiul agricultor, viticultor si oenolog (Facerea 9,20).
Într-o zi, Noe s-a îmbătat cu vin din rodul viței sale, s-a dezgolit în mijlocul cortului fiind astfel văzut gol de fiul său Ham
Beția lui Noe a fost ilustrata de Michelangelo intr-o pictura care se afla in Vatican.
Ham, în loc să-și acopere tatăl, badjocoritor, a fugit la frații săi și le-a spus ce se întâmplase. Aceștia, când au auzit, s-au dus sa îi acopera "goliciunea" tatalui, având fețele întoarse de la el.
Trezindu-se din beţie si afland ce s-a întâmplat, Noe îl pedepseste pe Ham şi pe urmaşii lui, începând cu Canaan, fiul acestuia,
(Gen. 9,21-27), ca să fie robul robilor fraților săi.
Noe a binecuvântat pe Sem și pe Iafet întrucât și-au respectat tatăl.
Mantuitorul se numeste pe sine VITA si pe apostolii Sai ii considera mladitele vitei!
Intocmai smochinului, si vita de vie da omului sansa de a alege masura, calea de mijloc, de a face deosebirea intre bine si rau!
Şi viţa de vie a zis către ei: Cum să-mi las eu mustul meu care veseleşte pe Dumnezeu şi pe oameni şi să mă duc să cârmuiesc copacii?
Nereusind sa convinga nici unul din pomii "de vaza", copacii i-au propus spinului sa-i conduca! "Vino tu şi domneşte peste noi!"
Spinul insa... este arogant, cu pretentii si amenintator, desi nu este nici merituos nici de folos!
Dacă voi mă puneţi cu adevărat împărat peste voi, atunci veniţi şi vă odihniţi sub umbra mea; iar de nu, atunci va ieşi foc din spini şi va arde cedrii Libanului.
va continua...
- SPINUL
- TALCUIRI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu