miercuri, 26 mai 2021

CAND IISUS VORBESTE IN TEMPLU...


La înjumătățirea praznicului, Iisus S-a suit în templu și învăța. Și iudeii se mirau, zicând: Cum știe Acesta carte, fără să fi învățat? Deci, le-a răspuns Iisus și a zis: 
"Învățătura Mea nu este a Mea, ci a Celui Care M-a trimis. 
Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va cunoaște despre învățătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine Însumi. Cel care vorbește de la sine își caută slava sa, dar cel care caută slava celui ce l-a trimis pe el, acela este adevărat și nedreptate nu este în el. Oare nu Moise v-a dat Legea? Și nimeni dintre voi nu ține Legea. De ce căutați să Mă ucideți? "
Și mulțimea a răspuns: Ai demon. Cine caută să Te ucidă? 
Iisus a răspuns și le-a zis: 
Un lucru am făcut și toți vă mirați. De aceea Moise v-a dat tăierea-împrejur, nu că este de la Moise, ci de la părinți, și sâmbăta tăiați împrejur pe om. Dacă omul primește tăierea-împrejur sâmbăta, ca să nu se strice Legea lui Moise, vă mâniați pe Mine că am făcut sâmbăta un om întreg sănătos? Nu judecați după înfățișare, ci judecați judecată dreaptă. 
Deci, ziceau unii dintre ierusalimiteni: Nu este, oare, Acesta Cel pe care-L caută să-L ucidă? Și iată că vorbește pe față și ei nu-I zic nimic. Nu cumva căpeteniile au cunoscut cu adevărat că Acesta e Hristos? Dar pe Acesta Îl știm de unde este. Însă Hristos, când va veni, nimeni nu știe de unde este. 
Deci a strigat Iisus în templu, învățând și zicând: 
Și pe Mine Mă știți și cunoașteți de unde sunt; și Eu n-am venit de la Mine, dar adevărat este Cel ce M-a trimis pe Mine și pe Care voi nu-L știți. Eu Îl știu pe El, căci de la El sunt și El M-a trimis pe Mine. 
Deci, căutau să-L prindă, dar nimeni n-a pus mâna pe El, pentru că nu venise încă ceasul Lui.” IOAN 7: 14-30

Ca sa nu ma risipesc, pun aici ultimul verset din fragmentul evanghelic al zilei trecute:

În timpul sărbătorii, iudeii Îl căutau și ziceau: Unde este Acela? Și mulțimea se certa mult în privința Lui; unii ziceau: Este bun; iar alții ziceau: Nu, ci amăgește mulțimea. Totuși, de frica iudeilor, nimeni nu vorbea despre El pe față.”

Asadar, Il cautau. Iisus incepuse sa fie un motiv de disputa! 

Trebuie sa ne gandim la epoca. 
Ca sa vii in templu sa vorbesti, sa inveti, nu era dat oricui, la acea vreme! Cei care invatau aveau un fel de "pedigree" intelectual - fiind identificati, cunoscuti prin cei de la care primisera invatatura! Ei isi citau invatatorii, chiar daca mai adaugau pe ici pe colo si ceva pareri personale! 
Dar Iisus, de la cine invatase toate cate le stia?
Iudeii observau ca Iisus expune o imagine noua despre Dumnezeu, despre lege și despre om si, in mod firesc, se întreabau de unde vin aceste idei, de la cine si , mai ales, cu ce scop le spune!?

Mantuitorul, stiindu-le inima, le raspunde :

"Învățătura Mea nu este a Mea, ci a Celui Care M-a trimis. 
Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va cunoaște despre învățătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de la Mine Însumi. Cel care vorbește de la sine își caută slava sa, dar cel care caută slava celui ce l-a trimis pe el, acela este adevărat și nedreptate nu este în el. 

Iisus pune la indemana noastra, pana azi, un alt criteriu al adevărului: valoarea cuvintelor unui om depinde de ceea ce vrea sa obțină prin ele! Daca ce vorbim este in spiritul lui Dumnezeu, acela este cuvant adevarat! Restul e doar mimare!

Oare nu Moise v-a dat Legea? Și nimeni dintre voi nu ține Legea. De ce căutați să Mă ucideți? "

Vindecarea paraliticului in zi de sambata nu a fost o intamplare!
Prin incalcarea sabatului, Mantuitorul a dorit sa arate ca omul nu a fost facut pentru lege, ci legea a fost facuta pentru om! 
Ca Dumnezeu nu este un stapan nemilos, care a dat legi de dragul de a impila, de a Se impune! El nu vrea sa il sacrifice pe om ci se da El Insusi jertfa pentru om! 

Legea poate fi respectata in forma ei, eludand insa fundamentul, scopul ei final! Caci potrivit legilor date de Moise, iudeii gandeau sa-L omoare pe Insusi Dumnezeu, pentru ca a facut bine unui om in zi de sabat! Ce lege divina poate fi  asta?

Iisus le explica legea altfel. Pentru ei, faptul de a face din Dumnezeu un iubitor de om in slujba omului nu putea fi decat sacrilegiu!

Nu puteau intelege ca Dumnezeu ne vrea egali cu Sine, ca tocmai pentru asta ne-a făcut după chipul și asemănarea Sa, ca pentru acest motiv L-a trimis pe Fiul intrupat, ca sa ne vorbeasca si sa intelegem cine suntem de fapt!

Un lucru am făcut și toți vă mirați. De aceea Moise v-a dat tăierea-împrejur, nu că este de la Moise, ci de la părinți, și sâmbăta tăiați împrejur pe om. Dacă omul primește tăierea-împrejur sâmbăta, ca să nu se strice Legea lui Moise, vă mâniați pe Mine că am făcut sâmbăta un om întreg sănătos? Nu judecați după înfățișare, ci judecați judecată dreaptă. 

Incalcarea sabatului, motivul pentru care Si-a atras mânia religioasă a căpeteniilor poporului, era, evident, o interpretare formala a legii!
Dincolo de cuvinte sta ideea ca Fiul lui Dumnezeu a venit sa ne arate, sa-L intelegem in alt fel pe Dumnezeu! 
El ni-L infatisaza ca fiind un Tata iubitor care vrea sa fim si noi fii ai Lui, prin infiere!

"Mă știți și cunoașteți de unde sunt; și Eu n-am venit de la Mine, dar adevărat este Cel ce M-a trimis pe Mine și pe Care voi nu-L știți. Eu Îl știu pe El, căci de la El sunt și El M-a trimis pe Mine. 

Iisus era un om, desigur, iar intruparea Sa era, si inca este, dificil de inteles!
El a venit, ca Fiu, sa ne arate un anume chip al Tatalui, un chip pe care omenirea, in lunga sa peregrinare in pacat, l-a uitat!
Ideea unui Dumnezeu pedepsitor, a servit multora! 
Iisus insa ne spune ca El nu cere jertfa noastră și nu vrea pieirea noastra! Fiul lui Dumnezeul, chip al Tatalui, a venit in lume pentru ca noi, oamenii, sa ne reconstruim, sa ne redobandim increderea, libertatea si speranța, sa ne incredintam Lui!

Desi notiunea de apreciere, de judecata, pare sa locuiasca in minte, totusi omul, desi aude cu urechile, vede cu ochii, in final, de judecat... judeca cu inima!

Lumea atunci, ca si acum, s-a scindat! 
Asa e natura umana: cand apare ceva nou, nu e capabila sa fie unita; unii sunt neputinciosi in fata unui nou adevar, altii, din teama de a-si pierde privilegiile, nu vor adevarul!

Toate noi si vechi sunt toate!


Amin


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu