vineri, 28 mai 2021

"Când veți înălța pe Fiul Omului, atunci veți cunoaște că Eu sunt "!


Zis-a Domnul către iudeii care veniseră la Dânsul: 
Eu Mă duc și Mă veți căuta și veți muri în păcatul vostru. Unde Mă duc Eu, voi nu puteți veni. 
Deci ziceau iudeii: Nu cumva Își va ridica singur viața? Că zice: Unde Mă duc Eu, voi nu puteți veni. 
Și El le zicea: Voi sunteți din cele de jos; Eu sunt din cele de sus. Voi sunteți din lumea aceasta; Eu nu sunt din lumea aceasta. V-am spus, deci, că veți muri în păcatele voastre. Căci, dacă nu credeți că Eu sunt, veți muri în păcatele voastre. 
Deci, Îi ziceau ei: Cine ești Tu? 
Și le-a zis lor Iisus: Ceea ce v-am spus de la început. Multe am de spus despre voi și de judecat. Dar Cel Care M-a trimis pe Mine adevărat este și cele ce am auzit de la El, Eu acestea le grăiesc în lume. 
Și ei n-au înțeles că le vorbea despre Tatăl. Deci, le-a zis Iisus: 
Când veți înălța pe Fiul Omului, atunci veți cunoaște că Eu sunt și că de la Mine Însumi nu fac nimic, ci, precum M-a învățat Tatăl, așa vorbesc. Și Cel Care M-a trimis este cu Mine; nu M-a lăsat singur, fiindcă Eu fac pururea cele plăcute Lui.
Spunând El acestea, mulți au crezut în El.” IOAN 8:21-30


Cap 8 continua cu cateva versete al caror miez se gaseste in cuvintele: Când veți înălța pe Fiul Omului, atunci veți cunoaște că Eu sunt și că de la Mine Însumi nu fac nimic, ci, precum M-a învățat Tatăl, așa vorbesc. Și Cel Care M-a trimis este cu Mine; nu M-a lăsat singur, fiindcă Eu fac pururea cele plăcute Lui."

Adica, stim cine este Fiul Omului privind crucea! Crucea rastignirii este cea prin care Iisus va intra in memoria umanitatii ca Fiu al lui Dumnezeu, dezvaluind pentru eternitate si cine este Dumnezeu! Crucea Sa are puterea de a sterge din mintile noastre toate inchipuirile false cu privire la Dumnezeu! Caci, iata, El este un  Dumnezeu solidar cu noi in slăbiciune, un Dumnezeu care, în loc să ne piarda pentru pacate, obraznicie, pentru indraznealile si indiferenta noastra, Se lasă omorat de noi! Toata logica umana despre rau si despre Dumnezeu este, prin aceasta, inversata!

Pentru Dumnezeu Crucea este cea prin care se mântuiește lumea. Pe cruce, deci, noi vedem cine este Dumnezeu!

Crucea, ca mijloc de pedepsire, nu este a Domnului ci ne reprezinta pe noi! Moartea pe cruce nu este de origine dumnezeiasca - caci este o inventie umana, gasita de mintile noastre rasucite, spre a pedepsi raul extrem. Crucificarea era rezervata marginalilor, talharilor, criminalilor! Omul a făcut crucea spre moarte si I-a impus-o, si continua sa I-o impuna, Lui Hristos, prin răul pe care-l face!

Crucea reprezintă răul facut de om, un rau cu care si prin care isi construieste ziduri in calea luminii! Omul nu putea, si nu poate, face un rau mai mare decat acela de a-L pune pe cruce pe Dumnezeu!

Pe cruce, Dumnezeu își dă viața pentru noi, cei care L-am pus acolo. Raul acesta trebuie sa ne ajute sa aflam cine este Dumnezeu!

Sa ne reamintim ca Iisus, in acel moment, se afla în curtea templului, unde salvase de la moarte femeia adultera, pe care iudeii hotarasera  să o omoare cu pietre, conform legii. 

Cand Iisus spune:
Eu ma duc”,  subintelegem si unde se duce! 

Aceasta "plecare", care este moartea Sa, are niste semnificatii.

Mai intai este evident ca și El moare… ca noi, doar ca El trăiește moartea nu ca pe un sfarsit, ci ca pe o reîntoarcere la Tatăl, ca pe o regasire cu El, un final de misiune, implinirea iubirii si confirmarea supunerii Fiului fata de Tatal!   Iisus trăiește moartea – naturala si de neratat pentru orice om -  într-un mod inedit!

Cand noi traim moartea in mod tragic, dovedim ca nu tinem cont de Dumnezeu! Daca nu ne-am gandi la moarte ca la o pierdere, ca la o despartire, sfasietoare prin eternitatea ei, daca am intelege ca moartea este prilejul regasirii - intre noi, ca fii, si Dumnezeu ca Tatal - ea si-ar pierde puterea pe care o are asupra noastra!

Motivul fricii de moarte este acela că-L ignorăm pe Tatăl, ne temem de Tatăl, crezând că, murind, ne ia ceva! Frica de moarte este negarea Lui! Astfel, ne concentram egoist asupra vietii, considerand ca "viata trebuie traita la maxim si cu orice pretpentru ca, oricum, până la urmă se va termina prin moarte! Traim astfel neiubirea prin iubirea de noi insine!

Iisus moare ca om dar ca un Fiu care, dincolo de moarte, se intalneste cu Tatal! El accepta aceasta incercare ultima, supunandu-Se voii Tatalui, ca o ultima dovada de iubire! 

O alta semnificatie a cuvintelor "Eu ma duc" ar fi aceea ca Iisus nu moare, ci este omorat si asta în numele lui Dumnezeu - pentru că IL prezintă pe Dumnezeu intr-un fel de neinteles!

In mintile iudeilor staruia intrebarea: "Ce fel de Dumnezeu sa fie acesta de care nu ti-e frica?Ce Dumnezeu este acesta care e iubire și slujire, iertare și căutare a omului, care vrea să-i salveze pe toți oamenii? Un astfel de Dumnezeu nu este pe placul celor care dețin puterea, de oricare natură!

Al treilea sens al cuvintelor  este acela ca tocmai prin uciderea Sa Iisus Se revelează ca Dumnezeu, aratandu-ne si cine este Dumnezeu! 

Apoi Iisus spune: și Mă veți căuta”! 

Daca in capitolul anterior a zis: „Mă veți căuta și nu Mă veți afla”, acum spune: Mă veți căuta și veți muri în păcatul vostru” (v. 21).

A-L căuta pe Dumnezeu și a nu-L afla este o mare pedeapsa caci inseamna a cauta rostul vietii si a nu-l gasi! Omul care trăiește în nedreptate Îl poate si căuta pe Dumnezeu, dar niciodată nu-L va gasi, caci Dumnezeu nu gireaza nedreptatea! 

A nu intelege insa că Dumnezeu e Tată, înseamnă implicit a nu putea iubi! Nici pe El si nici pe oameni! Daca pe Tatăl nimeni nu L-a văzut, prin iubirea dintre noi Îl cunoaștem cu adevărat pe Dumnezeu și-L iubim!

„A păcătui” , în limba ebraică, însemnă „a greși ținta”… Dacă-L căutăm pe Dumnezeu în alta parte,  este clar că vom rata ținta! Așadar, a păcătui înseamnă a greși drumul, a irosi viata.

Nu Dumnezeu ne pedepsește cu netrairea, ci moartea spirituala este tocmai plata păcatului… Cine nu cunoaște că Dumnezeu e Tatăl, cine nu trăiește ca fiu și ca frate, trăiește o viață searbada, moartă!

Iisus încheie acest verset, spunând:Și unde Eu merg voi nu puteți veni”!

Vom putea insa merge si noi Acolo unde El merge când Îl vom recunoaște,  când vom vedea cine este Dumnezeu, cand vom intelege ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu - om si Dumnezeu - iar noi suntem fiii Lui !

Voi sunteți din cele de jos; Eu sunt din cele de sus. Voi sunteți din lumea aceasta; Eu nu sunt din lumea aceasta. V-am spus, deci, că veți muri în păcatele voastre. Căci, dacă nu credeți că Eu sunt, veți muri în păcatele voastre. 

Vestea cea buna este ca vom intelege toate privind crucea!

Adica: Veți crede  „Când Îl veți înălța pe Fiul omului”!           („Fiul omului” este o expresie pe care Iisus o foloseste pentru a Se desemna pe Sine, o expresie aflata in cartea profetului Daniel, care indica figura mareata a Unuia care, la sfârșit, va judeca lumea și va avea puterea lui Dumnezeu!)

Păcatul de neiertat constă în a nu crede că Dumnezeu ne iubește. Pentru asta Iisus a sfârșit pe cruce, pentru a ne vesti faptul că Dumnezeu ne iubește. Chiar dacă-L răstignim, El își dă viața pentru noi!

Crucea ne vindecă de ideea preconceputa că Dumnezeu ar fi dușmanul libertății noastre, ne vindecă de ideea potrivit careia EL este cauza neplăcerilor, a problemelor noastre. 

Mi s-a pus intrebarea ce parere am despre moartea unui copil. E greu poate sa raspunzi daca nu ai inteles ca Dumnezeu nu ia viata nimanui ci Isi da viata Lui pentru noi!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu