sâmbătă, 1 mai 2021

SFANTA SI MAREA SAMBATA - ZIUA TRECERII

In Sfanta si Marea Sâmbăta - din Săptămâna Patimilor - prăznuim îngroparea dumnezeiască și trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și pogorârea Sa la iad, coborare prin care neamul nostru, fiind chemat din stricăciune, a fost mutat spre viață veșnică.
Ziua a inceput si ea inca de cu seara trecuta, cu Denia Zilei de Vineri, cand se face Prohodul Domnului!


Pentru multi aceasta zi este o zi mai relaxata dar ea  nu este o „pauză” între doliul zilei de vineri și bucuria sfântă din Duminica Paștilor!
Sfanta si Marea Sambata este veriga importanta si necesara
intre Moartea și Învierea lui Hristos

În Sâmbăta Mare, daca este ceva de bucurie este faptul ca sărbătorim înfrângerea morții de către Hristos, Învierea Sa fiind mărturie a acestui fapt! 
Este o zi tainică, al cărui înțeles nu poate fi tălmăcit pe deplin de mintea omenească. 

Hristos zace mort, cu trupul în mormânt. Cu toate acestea, în acest moment, al unei aparente înfrângeri asupra Vieții, moartea este cea care a fost învinsă. 

Sufletul lui Hristos s-a pogorât la iad, precum se întâmpla cu toate celelalte până la acea vreme. Însă sufletul său nu e ca toate celelalte. El este Dumnezeu și Om. 
Iadul nu are putere asupra Sa. Încearcă să Îl rețină, ca pe restul sufletelor de la Adam și Eva, dar nu izbutește. 
Viața din Iisus Domnul de Viață Dătător luminează negura Iadului precum luminează lumânarea cămara mică și întunecată. 
Puterea iadului este distrusă nu numai prin Hristos ci și prin următorii săi credincioși, adică fiecare dintre noi. 

Contrastul dintre trupul lui Hristos, zăcând în mormânt, și conștiința că, prin moartea Sa, moartea a fost invinsa, creează un sentiment de tristețe îmbinat cu bucurie (unic în ortodoxie) care face să tacă tot trupul omenesc și să stea cu frică și cu cutremur, și nimic pământesc întru sine să nu gândească, căci Împăratul împăraților și Domnul domnilor merge să se junghie și să se dea spre mâncare credincioșilor (Heruvic din Sâmbăta Mare).


Rodul victoriei lui Iisus este complet doar prin Învierea Sa. 

În Vinerea Mare Iisus a devenit mielul sfânt, pur și fără de păcat, jertfit pentru noi, spălându-ne păcatele cu Sângele Său. 
În Sâmbăta Mare, Sufletul Său a întrat în iad și l-a distrus

Dacă trupul i-ar fi rămas in mormânt, moartea ar fi învins, căci din punct de vedere fizic ar fi rămas fără de viață, iar cuvintele Sfântului Apostol Pavel nu ar fi avut nicio însemnătate (1 Cor. 15, 12-20). 
Însă Iisus este Dumnezeu și Om. Iar Dumnezeu nu poate muri. Și pentru a-și întregi izbânda, face ceea ce nimeni nu a putut, invie, făcând o cale prin care toți să putem învia.

Începând cu trădarea lui Iuda, până la moartea umilitoare, pogorârea în iad, și culminând cu Învierea, întregul sfârșit de săptămână pascal reprezintă o serie de evenimente corelate între ele care ne-au adus mântuirea. 
A fost nevoie ca fiecare eveniment să se petreacă pentru ca să dea sens celor ce au urmat. 
Aceasta este Trecerea Lui și a noastră (cuvântul Paști înseamnă trecere) de la moarte la viață, de la păcat la mântuire. 
Iar în acest război al mântuirii, ziua în care s-a dat lupta a fost cea de sâmbătă care s-a finalizat prin izbânda ce o simbolizează Paștile. 

Sâmbăta Mare reprezintă punctul central al sărbătorilor Pascale, ziua în care suferința începe să se transforme în bucurie și în care s-a croit drumul de la moarte spre viață. 
Acest eveniment nu trebuie trecut cu vederea. Izbânda Învierii lui Hristos nu ar fi fost posibilă fără pogorârea și înfrângerea iadului, care a avut loc în Sâmbăta Mare, și fără de care nu ar mai avea rost sa sărbătorim cu adevărat Paștile.

Astfel, așa cum fiecare dintre noi, cu voia lui Dumnezeu, se bucură de această trecere de la moarte la viață, ar trebui să ne simțim obligați să-L însoțim pe Domnul pe drumul ce a condus la toate acestea.

Să fim asemenea femeilor mironosițe, care au rămas credincioase și L-au vegheat pe Domnul,  nu precum ucenicii care L-au părăsit! 
Să facem  asemenea lor, purtătoare de mir: să fim primii care aflăm vestea Învierii și să spunem precum Sfântul Ioan Gură de Aur: Unde-ti este moarte, boldul? Unde-ti este iadule, biruința? Înviat-a Hristos si tu ai fost nimicit. Sculatu-s-a Hristos si au căzut diavolii. Înviat-a Hristos si se bucura îngerii. Înviat-a Hristos si viața stăpânește. Înviat-a Hristos si nici un mort nu este in groapă; că Hristos sculându-Se din morți, începătura celor adormiți S-a făcut. Lui se cuvine slava și stăpânire în vecii vecilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu