joi, 4 noiembrie 2021

CINE SUNTEM NOI?


În vremea aceea a ieșit cuvântul despre Iisus în toată Iudeea și în toată împrejurimea. Și au vestit lui Ioan ucenicii lui despre toate acestea. Și, chemând la sine pe doi dintre ucenicii săi, Ioan i-a trimis către Domnul, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? Și, ajungând la El, bărbații au zis: Ioan Botezătorul ne-a trimis la Tine, zicând: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul? 
Iar în acel ceas Iisus a vindecat pe mulți de boli și de răni și de duhuri rele și multor orbi le-a dăruit vederea. 
Atunci El, răspunzând, le-a zis: Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați văzut și cele ce ați auzit: Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. Și fericit este acela care nu se va sminti în privința Mea. 
Iar după ce ucenicii lui Ioan au plecat, El a început să vorbească mulțimilor despre Ioan: 
Ce ați ieșit să priviți în pustie? Oare trestie clătinată de vânt? Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei ce poartă haine scumpe și petrec în desfătare sunt în casele regilor. Dar ce-ați ieșit să vedeți? Oare proroc? Da, zic vouă, și mai mult decât un proroc. Acesta este cel despre care s-a scris: «Iată, trimit înaintea feței Tale pe îngerul Meu, care va pregăti calea Ta înaintea Ta». Zic vouă: Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan Botezătorul; dar cel mai mic în Împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el. 
Și, auzind tot poporul și vameșii, s-au încredințat de dreptatea lui Dumnezeu, botezându-se cu botezul lui Ioan. 
Iar fariseii și învățătorii de Lege au călcat voia lui Dumnezeu în ei înșiși, nebotezându-se de el.” Luca 7:18-35

Evanghelia după Luca începe, poate surprinzator pentru unii, cu povestea nasterii lui Ioan Botezătorul - fara indoiala, o figură foarte importanta in istoria mantuirii. 
Ioan este anticiparea implinirii profeţiei, a promisiunii lui Dumnezeu! El este cel care pregateste drumul lui Mesia, pe care, in fapt, L-a si recunoscut încă din pântecele mamei sale!
Ioan  ne ajuta pana astazi sa intelegem cine este Iisus!

Capitolul 7 al Evangheliei lucane reda evenimente petrecute dupa arestarea lui Ioan - caruia ucenicii sai ii vorbesc despre Iisus, de minunile Sale si cuvantarea tinuta pe Muntele Fericirilor! 
Ioan trimite doi soli să-L întrebe pe Iisus: Tu ești Cel ce va să vină sau să așteptăm pe altul?

Pericopa se tese in jurul a trei întrebări : 
- intrebarea lui Ioan: Cine eşti Tu, cu adevărat?
- intrebarea Domnului Iisus: Cine credeti voi ca este Ioan Botezătorul? 
 - si o intrebare la care suntem chemati sa raspundem: noi ca cine suntem? 
Textul ne explica, deci, cine este Iisus, cine este Ioan şi, în final, cu cine ne asemănăm noi. 

Poporul lui Israel astepta, si inca mai asteapta, pe Cel ce va să vină si Ioan, ca ultim profet, era cel care stia adevărul lui Dumnezeu! El a fost predestinat sa pregătească calea lui Mesia!

Ioan predica despre Cel ce va sa vina - care ii va alunga pe cei rai, va separa graul de neghina, ii va pedepsi pe cei rai, ii va salva pe cei buni, va aduce dreptatea lui Dumnezeu - Mesia care va construi o lume nouă.
În fond, in tot ce spune Ioan Botezătorul regasim ideile multora dintre noi care vedem dreptatea lui Dumnezeu ca pe o eliminare a celor rai, desi Scriptura ne spune ca El nu vrea moartea pacatosului ci sa se intoarca si sa fie viu!
Sunt persoane care iubesc dreptatea inchipuind-o adesea ca pe un soi de pieire a celor rai pentru ca cei buni sa poata sa mosteneasca lumea! Cine insa sunt cei buni?

De unde sa fi venit insa nelamurirea lui Ioan si a ucenicilor lui?
Poate din faptul ca Iisus, in loc sa se erijeze in stapan, S-a pus in rand cu pacatosii, pentru a fi botezat de Ioan!
Poate pentru ca nu S-a lasat ispitit si a ales sa traiasca in saracie!
Cum intrebarea Tu esti acela? este pusa dupa rostirea Fericirilor, pare ca nedumerirea vine si din ideile propovaduite de Iisus.
Cum se face ca Acesta, in locul prosperitatii, aduce elogiul saraciei?

Dar noi, cum ne imaginam oare dreptatea lui Dumnezeu? 

Razbunare, integrism, fanatism - ceea ce, dealtfel, condamnam la altii? Ne dorim noi o lume a sectarismului, in care ramanem noi cu ai nostri, eliminandu-i pe cei care nu sunt ca noi? Nu cumva ne straduim sa-L facem pe Iisus raspunzator de propriile noastre tendinte vindicative? 

Dar, inainte de a ne face idei, nu ar trebui oare sa ne intrebam in ce masura suntem ca fericitii lui Iisus? Caci este evident ca nu corespundem deloc cu modelul!

Intre intrebarea Tu ești Cel ce va să vină si raspunsul lui Iisus, evanghelistul a asezat o fraza peste care am putea trece grabit: "Iar în acel ceas Iisus a vindecat pe mulți de boli și de răni și de duhuri rele și multor orbi le-a dăruit vederea." !

Asadar Iisus întâi săvârşeşte unele minuni si abia apoi vorbeşte, lasand a intelege ca nu era cazul sa mai astepte pe altcineva: 
Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați văzut și cele ce ați auzit: Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. Și fericit este acela care nu se va sminti în privința Mea.

In raspunsul Sau sta evidenta: Iisus nu distruge lumea ci in aceasta lume, plina de mizerii, de contrarietati si de rautati, vine sa-i vindece pe cei bolnavi, saraci si pacatosi, luînd toate relele asupra Sa!

Iisus nu a venit sa faca tabula rasa din istoria noastra! 
El nu vrea sa ii ucida pe cei care nu sunt perfecti pentru simplul motiv ca perfect este doar Dumnezeu!
Iisus insa ne propune sa-I semanam, sa crestem, sa ne autodepasim, in toata libertatea, din convigere, din dragoste si nu de frica!

Domnul vrea să salveze această lume pierdută, sa constientizam raul facut noua si intregii creatii!  Domnul vrea să ne salveze pe noi, aşa cum suntem - frumosi, urati, saraci, bogati, buni sau rai - făcând din intunericul nostru cel mai adanc locul iubirii, al milei şi al comuniunii cu El, al credinciosiei fata de El!
Daca voia pieirea lumii era destul sa ne starpeasca, fara ca Fiul lui Dumnezeu sa sufere si sa moara pe Cruce!

Si iata ca orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește. 

Cu alte cuvinte, prin Cuvantul Sau ni se deschid ochii, urechile, simtirile ca sa nu confundam lucrurile! Din nefericire, noi picam in plasa imaginatiei, ne inchipuim altceva si nu intelegem ca lucrarea Domnului este mantuirea acestei lumi si nu pieirea ei!

Ceea ce ne propune Iisus este rascumpararea!

In aceasta lume fericit este acela care nu se va sminti! Acela care acceptă persoana lui Iisus, planul Sau de mântuire şi stilul de viaţă propus de El! Acela este fericit si se afla deja pe calea cea bună, trăind potrivit voii lui Dumnezeu. 

Cu siguranta Dumnezeu este diferit de cum ni-L imaginam noi si asta tocmai pentru ca este DUMNEZEU, nevazut, neajuns cu mintea, pururea fiind si acelas fiind!

După ce a răspuns întrebărilor lui Ioan despre El, Domnul Iisus ii intreaba pe cei care asculta, si pe noi, implicit, "cine cedem ca este Ioan ?"!

Iisus ni-l prezinta pe Ioan ca profet - cel care vorbeşte în numele lui Dumnezeu - spune adevarul, nu se comporta după cum bate vântul, nu caută interesul său, e  liber, este modelul omului care poate să-L primească pe Domnul! 
Iisus spune ca este chiar mai mult decat un profet. Între cei născuți din femei, nimeni nu este mai mare decât Ioan Botezătorul
Dar... cel mai mic în Împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el!
Cine este insa Cel mai mic din Împărăţie? E si acesta un subiect de meditatie!

Finalul pericopei evanghelice ne pune in fata doua categori de oameni: 

- cei obisnuiti, pacatosii, caci toti suntem pacatosi, care recunosc aceasta stare, o asuma si cer iertare lui Dumnezeu, si 

- fariseii, cei care "fac totul bine si corect" dar care incalca voia Domnului, neacceptant restaurarea lor prin Botez!

Cei care se cred perfecţi, cu siguranţă sunt în afara Împărăţiei lui Dumnezeu caci nu împlinesc dreptatea Lui!  
Dar in lume, unii se simt pacatosi in vreme ce altii se cred drepti!

Deci: cine suntem noi?

Doamne, intelepteste-ne!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu